Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-02-22, 16:51
  #1
Medlem
chillionaires avatar
Hörde att Martin Gelin ska bli någon slags internetkrigare för de rödgröna i deras valkampanj. I Studio 1 i P1 (22/2 - 10).

Han är även aktiv bloggare som bott i USA och konstant hyllat Obama och utmålat republikaner som onda. Vad vet ni om honom? Fram med allt! Störde mig enormt på honom i dagens studio 1.
Citera
2010-02-22, 21:13
  #2
Medlem
Martin Gelin är en kille med stora akademikerkomplex mest kanske på grund av att han saknar utbildning, tror inte ens han gått gymnasium, vill vara vänsterchic som Arenaredakionen trots att det enda han egentligen kan är indiepop och lite hiphop. Har skrivit för skittidningar som Nöjesguiden, Cafe, Slitz och Moore sen tonåren och sugit mycket mediaballe. Smörig men falsk. Medioker journalist men ett geni i jämförelse med sin storebror skvallerjournallisten Gustaf Gelin på Realtid, skildrar som drogande dumskallen i Mats Jonssons Hey Princess.
Citera
2010-02-23, 07:30
  #3
Medlem
Bigeards avatar
Fick jobbet efter att ha medialt lanserat historien om Unsgaard och städerskan och visat att han behärskar negativt kampanjande och smutskastning.
Citera
2010-02-23, 13:06
  #4
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonLeBon
Martin Gelin är en kille med stora akademikerkomplex mest kanske på grund av att han saknar utbildning, tror inte ens han gått gymnasium



Dags att samla ihop ett lynchuppbåd för den här killen
Citera
2010-08-27, 14:06
  #5
Medlem
Bump på den här tråden.

Killen har alltså varit någon slags USA-valet korre med ett sjukt vänsterperspektiv (dvs. republikaner dricker blod etc) för SVD mfl. och nu jobbar han för Rödgröna som internet-samordnare. Hur gick det här till? Hur fick han ens jobbet? Det jag sett av den rödgröna kampanjen tyder inte att det var kompetens eller erfarenhet i alla fall.

Läste hans musikrecensioner för länge länge sedan (bomben va?), men han har vad jag förstått 0 utbildning i något som helst relevant ämne?

När man läser han twitter är det uppenbart att han blev intresserad av politik bara för något år sedan när han blev förälskad i Obama och började bevaka honom för svenska tidningar. Obama är ett slags populärkulturellt fenomen som slog igenom överallt i princip så kan förstå hans intresse på ett sätt. Men nu sitter han med Fiffel-Mona och åker buss genom regniga svenska småstäder och äter torra mazariner på folkets hus. Inte direkt lika glamoröst kanske?

Hoppas naturligtvis på ett stort fiasko här.
Citera
2013-05-09, 01:41
  #6
Medlem
Kontrapunktens avatar
Han verkar vara Göteborgs-Postens "go to guy" vad gäller amerikanska nyheter. "Experten" eftersom att han har bott i USA i ett par år. Det hans skriver är ofta ointressant, alltid vinklat, och väldigt politiskt färgat. En mupp, kort och gott. Passar bra in hos GP med andra ord.
Citera
2013-05-09, 08:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrapunkten
Han verkar vara Göteborgs-Postens "go to guy" vad gäller amerikanska nyheter. "Experten" eftersom att han har bott i USA i ett par år. Det hans skriver är ofta ointressant, alltid vinklat, och väldigt politiskt färgat. En mupp, kort och gott. Passar bra in hos GP med andra ord.

jag trodde att en sk förstereportern britt-marie mattsson var deras usa-expert?
Citera
2013-05-17, 18:31
  #8
Medlem
RogerRogers avatar
MG fick just en massa gratis publicitet i SVT:s Go'kväll, där en helt okritisk "recension" av hans nya bok inte bemöttes med en enda fråga från programledaren. Så jävla irriterande att de inte ens försöker spegla från olika håll, alla vi tittare betalar ju deras programverksamhet med licensen...
Citera
2016-07-31, 11:44
  #9
Medlem
Jag tappade intresset för den här killen efter en bloggdiskussion där han klagade på att det fanns alltför få "unga smarta popskribenter", att de som fanns fick för litet utrymme och respekt - och sedan tog Natalia Kazmierska som exempel på dessa begåvade underdogs och "smarta /intelligenta?/ popskribenter". (sin brorsa Gustav tyckte han väl inte att han kunde nämna, det hade varit för genomskinligt)

Typisk "jag och mina polare"-positionering. Det var ett par år innan han började skriva om amerikansk politik, men han har ju rätt uppenbara svagheter där också, och folk som tycker att Natalia är av något större värde litar jag helt enkelt inte på, de har dåligt omdöme, punkt.

Hans böcker om diverse USA-politiker verkar habila (de innehåller naturligtvis en hel del recyclat och plankat stoff från amerikansk media), men killen tycks ha noll förmåga att skilja på sina egna klyschiga övertygelser och de analyser han gör, dessutom är han väl mycket mer intresserad av den mediala sidan av olika fajter än av några underliggande konflikter i sak (eller av att undersöka t ex vem som sponsrar vilka politiker och deras utspel). Men den svagheten delar han ju med många andra svenska twittrande journalister...
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2016-07-31 kl. 12:03.
Citera
2016-09-18, 17:27
  #10
Medlem
AversisrevAs avatar
Han är sjukt jobbig att lyssna på. Låter riktigt trög och pundig. Han drar på orden och lägger in minst ett ööööh i varje mening. Han förstör varenda avsnitt av P1:s USA-valpodden som han medverkar i.
Citera
2016-10-20, 02:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AversisrevA
Han är sjukt jobbig att lyssna på. Låter riktigt trög och pundig. Han drar på orden och lägger in minst ett ööööh i varje mening. Han förstör varenda avsnitt av P1:s USA-valpodden som han medverkar i.


Hittade honom på Youtube, håller med om att han har en både sövande och jobbig röst, mycket typisk "stekarröst": "Mmm precijs, ja sa till jedaktöj Micke att ehm, där har vi nå' slags expejt, förruvet...."
Citera
2017-07-12, 18:42
  #12
Medlem
Martin Gelin verkar maniskt hata Trump. Så pass att han nog får passa sig för att det ska klassas som en sjukdom. Kan inte vara hälsosamt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback