Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-19, 21:10
  #11893
Medlem
Som-Gjutens avatar
Jag tror det bästa mot ångest kan vara att ha någon som man verkligen kan prata med.

Medicin funkar bara i korta perioder ( enligt mig )

har du någon vän / partner / släkting etc som du verkligen kan prata ut med ?


har sett att du har varit aktiv den senaste tiden, antingen är du ute efter uppmärksamhet/postcount eller så är du i behov av att faktiskt ha en fysisk person hos dig som kan ge dig allt stöd du behöver!

Hade jag inte haft så mycket i huvudet själv så hade jag gärna hjälpt dig, men oroa dig inte det finns bättre hjälp än piller och mediciner!
Citera
2017-03-19, 21:17
  #11894
Medlem
LilaFlaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ebbas
Har 2 st 5 mg mot ångest. Det märks knappast alls. Vilka preparat (benzo) fungerar bra mot ångest?

20mg diazepam fungerar bra. Annars 2 mg alpazolam.
Citera
2017-03-19, 22:16
  #11895
Medlem
Silentminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ebbas
Har 2 st 5 mg mot ångest. Det märks knappast alls. Vilka preparat (benzo) fungerar bra mot ångest?
Jag tycker stesolid funkar bra om jag är ängslig men om jag har riktigt svår ångest är Xanor/alprazolam bättre.
Citera
2017-03-22, 18:51
  #11896
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silentmind
Jag tycker stesolid funkar bra om jag är ängslig men om jag har riktigt svår ångest är Xanor/alprazolam bättre.

Sobril fungerar bättre på mig, somnar mest av Stesolid och Xanor.
Citera
2017-03-22, 21:51
  #11897
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ebbas
Har 2 st 5 mg mot ångest. Det märks knappast alls. Vilka preparat (benzo) fungerar bra mot ångest?

Det är helt individuellt. Du verkar vara en person som, liksom mig (även utan tolerans), inte får någon särskilt bra ångestdämpande effekt av Stesolid (Diazepam). Hade du varit det (och förutsatt att du inte är inkörd på någon benso sedan tidigare/har tolerans), så hade troligtvis 10 mg Diazepam åtminstone haft någon ångestdämpande effekt i ditt fall. För mig personligen, med min sorts ångestproblematik, så fungerar Xanor och Xanor Depot (har båda på recept) i doser om 1 mg/tillfälle bäst. Men jag är skum när det kommer till bensodiazepiner - har haft det mesta i bensoväg, som skrivs ut mot ångest i Sverige, på recept och även med låg eller ingen tolerans har alla utom Alprazolam, som blev sista utvägen, haft tveksam effekt.

Det bästa är självklart om du kan hantera din ångest utan att blanda in bensodiazepiner. Väljer du ändå att ta till det alternativet, så får du nog prova dig fram för att se vilken som fungerar bäst för dig personligen. Och försök att hålla dig till ett sporadiskt bruk, d v s ta enbart när din ångest är som mest outhärdlig.
Citera
2017-03-25, 11:28
  #11898
Medlem
rainbow319s avatar
Daglig dos av Stilnoct & Xanor

Hej,

tar dagligen 2 mg Xanor för Agorafobi samt 10 mg Stilnoct till sömnen på kvällen mot Insomnia.

Hur länge kan dessa tar long-term mässigt? Jag har vart på dem i ca 3 år nu och det har funkat finfint.

Men har läst att Xanor och Stilnoct kan ha kognitiva konsekvenser med långtidsbehandling...

Har inge tolerans eller beroende på det sättet.

Vad tror ni? Någon mer som tar denna kombo just nu??
Citera
2017-03-25, 19:14
  #11899
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbow319
Hej,

tar dagligen 2 mg Xanor för Agorafobi samt 10 mg Stilnoct till sömnen på kvällen mot Insomnia.

Hur länge kan dessa tar long-term mässigt? Jag har vart på dem i ca 3 år nu och det har funkat finfint.

Jag kan inte besvara dina frågor, men har du inte provat någon annan behandling för din agorafobi än Xanor? KBT?

Om du har tagit 2 mg Alprazolam och 10 mg Zolpidem/dag i ca tre år, så är du fysiskt beroende även om du inte missbrukar eller har utvecklat någon betydande toleransnivå. Long-term-mässigt, så tänker jag att huvudsakligen din agorafobi bör kunna behandlas med någon form av psykoterapi.
Citera
2017-03-27, 15:08
  #11900
Medlem
storpungens avatar
Knepigt problem. Jag har förut tagit 3 mg temesta per dag. Ingen effekt. Nu tar jag 4 mg ikto per dag. Ingen effekt. Förutom när jag gör en socker, citronblandning av ikto o dricker. Fick för ett tag sedan 10 mg diazepam IM och det gav riktigt bra effekt. Är åkrädd men då brydde jag mig inte utan jag satt bara och inte brydde mig och tänkte bara. Kör på! Vanligtvis får jag panik vid 60 km i timmen på småvägar och motorvägar är uteslutna. Men vid denna körning +100km/t i 180 km. Visst hade jag ångest men mkt mindre än det skulle vara i vanliga fall. Något verkar knas med mina tarmar. Har tagit stes oralt och oxascand. Noll effekt. För 7 år sedan fick jag effekt av alla beno oralt men inte nu.
Citera
2017-04-05, 11:53
  #11901
Medlem
Ersättare till zopiklon som inte gör en helt galen?

Jag undrar bara vilken benzo som har samma/liknande effekter som zopiklon men som inte får en att bli helt dum i huvudet?
Citera
2017-04-06, 19:50
  #11902
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elfboll
Ersättare till zopiklon som inte gör en helt galen?

Jag undrar bara vilken benzo som har samma/liknande effekter som zopiklon men som inte får en att bli helt dum i huvudet?


ser att man inte får mycket svar här

Om jag säger såhär, blir man ens tokig av vanlig benzo? alltså är inte vanlig benzo som zopiklon minus insomningseffekten + det galna beteendet? eller har jag fått nåt om bakfoten?
Citera
2017-04-06, 19:57
  #11903
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elfboll
ser att man inte får mycket svar här

Om jag säger såhär, blir man ens tokig av vanlig benzo? alltså är inte vanlig benzo som zopiklon minus insomningseffekten + det galna beteendet? eller har jag fått nåt om bakfoten?

Det är helt olika för alla så svårt att svara.. men de flesta blir inte galna om man inte tar super mkt eller blandar med för mkt alkohol. testa lite stesolid kanske.
Citera
2017-04-08, 14:31
  #11904
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elfboll
Ersättare till zopiklon som inte gör en helt galen?

Jag undrar bara vilken benzo som har samma/liknande effekter som zopiklon men som inte får en att bli helt dum i huvudet?

Citat:
Ursprungligen postat av elfboll
ser att man inte får mycket svar här

Om jag säger såhär, blir man ens tokig av vanlig benzo? alltså är inte vanlig benzo som zopiklon minus insomningseffekten + det galna beteendet? eller har jag fått nåt om bakfoten?

Stilnoct (Zolpidem)? Nej, men skämt åsido. Vad menar du med ''helt galen''? Är du ute efter det i sömnsyfte? Om vi talar om normala, medicinska doser, så tror jag att det du söker är svårfunnet. Z-analoger har (med låg tolerans) en väldigt hypnotisk ruseffekt, som man normalt sett inte får av vanliga bensodiazepiner (i normala doser). Många säger att de blir trötta av Diazepam, själv blir jag ibland väldigt trött av Alprazolam - om det är sömneffekten du är ute efter. Rekommenderade doser (förutsatt att du saknar tolerans): Diazepam - 10 mg/dostillfälle. Alprazolam - 1 mg/dostillfälle.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback