Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-01, 00:30
  #11209
Avstängd
eisapeittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina18
En annan person här föreslog den för ångest, att den inte gör en trött. Tappa dock intresset då jag läste att den är till för eplepsi. Står inget på fass att den är till för ångest också. Har du eller nån annan testat denna för just ångest?

Ja, jag har testat den för ångest och den funkar. Den är lite starkare än stesoliden.
Men jag gillar ändå stessen bättre. Men för dig så skulle kanske ikto funka. Eller Xanor. Du får prata med din läkare helt enkelt.
Citera
2015-09-01, 09:36
  #11210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eisapeitte
Ja, jag har testat den för ångest och den funkar. Den är lite starkare än stesoliden.
Men jag gillar ändå stessen bättre. Men för dig så skulle kanske ikto funka. Eller Xanor. Du får prata med din läkare helt enkelt.

Varför gillar du stesslid bättre? Vad är bättre
Citera
2015-09-01, 22:27
  #11211
Medlem
trueforgoods avatar
Om man självmant lägger in sig på psyket (pga depression) riskerar man då att bli av med sitt benzo-recept eller att det ifrågasätts? Tänkte framför allt på att dom kanske är rädda för att man inte kan hantera tabletterna pga sitt mående?
Citera
2015-09-02, 19:27
  #11212
Avstängd
KringExs avatar
Vad föredrar ni att boosta benso med om ni vill ha mer effekt?
Jag föredrar 3,5er. Dricker jag starköl är det stor risk för att jag antingen deckar eller blir aggressiv
Citera
2015-09-02, 19:43
  #11213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina18
Varför gillar du stesslid bättre? Vad är bättre


För mig är Ikto bättre på alla sätt. Finns en Ikto tråd där du kan läsa vad folk tycker om den.
Citera
2015-09-03, 12:01
  #11214
Medlem
neurogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina18
En annan person här föreslog den för ångest, att den inte gör en trött. Tappa dock intresset då jag läste att den är till för eplepsi. Står inget på fass att den är till för ångest också. Har du eller nån annan testat denna för just ångest?

Haha. Fass. Största skämtet nånsin.

Den skrivs ut över hela världen för just ångest.
Den är en skitbra benso mot ångest och muskelavslappning. En diazepam deluxe typ.
Citera
2015-09-03, 12:03
  #11215
Medlem
neurogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina18
Vill ha benso för att jag lider av outhärdlig ångest.

Förstod inte din jämförelse alltså när du jämförde med vin och sprit. Dricker aldrig. Så försök förklara på ett annat snäll är du snäll.

ingen benso biter mot dendär djupa, existensiella, 24/7 ångesten ändå.

för mig är det bara opioider som biter så djupt.

återigen, individuellt.. men visst, benso är väl snällare mot kroppen än att häva ett glas vodka två tre gånger om dagen istället - som också lättar ångesten. För stunden. Som benso.
Även om effekterna av alkohol och benso är väldigt olika så funkar dom ungefär likadant.
Bryter ångesten tillfälligt, men benso är en dålig lösning på ett långsiktigt problem

antideppressiva, KBT och motion, där har du en bra lösning mot ångest.
visst, det tar längre tid, och under tiden kan det vara bra med tex sub, tram eller tom benso om det nu hjälper.
__________________
Senast redigerad av neurogen 2015-09-03 kl. 12:06.
Citera
2015-09-05, 13:19
  #11216
Medlem
Ni som har/använder bensodiazepiner som medicin;

I huvudsak ni som får det utskrivet, men de med "personligt medicinskt bruk" får mycket väl svara också.

Hur funkar det? Vad får ni/du? Vilken dos? Vilken effekt? För vad (gissar ångest, men till vilken grad, och hur yttrar det sig typ)?

Man har ju hört mycket skräckhistorier om benso, men överväger själv att prova för just medicinskt bruk. Jag har vart sliten länge, håller dock på att ta mig ur mitt tillstånd, men vissa faktorer i mitt liv stör alltihop såpass mycket att jag tidigare har dragits starkt neråt snarare än uppåt pga jag tagit så mycket stryk av dessa. När stressen och ångesten rullar igång, och inte går att få stopp på, då ballar det ur så jävla hårt.

Min tanke är lite, om man kan gå på lågdos (läs gärna lägre än vad som ses som lågdos i vanliga fall) som en "stabilizer", som lyfter en för en tid när man behöver det som mest, för att sedan släppa det när det väl är dags? Har någon provat detta, att gå på i princip minimi-dos, och sen lägga ner? Är inte ett dugg intreserad av att bli torsk på nånting, och har som avsikt att inte ta någon större dos än detta, hålla det på den nivån att det fungerar som just en medicin som hjälper till att stabilisera saker och ting för en viss tid.

Tror jag skiter i att snacka med läkaren om detta, och kör på nätet istället. Helt enkelt för att jag inte orkar med att ta mig igenom en hel rad av utfrågningar och undersökningar för att sen med stor chans få ett nej. Men min avsikt är alltså att ta en lägre dos än vad som rekommenderas i vanliga fall, och undrar hur detta fungerar?

Riskerar avtändning fortfarande att bli förjävlig på det hela? Någon särskild bra benso att kika in sig på och testa för det ändamål jag har?

Tack flashback!
Citera
2015-09-05, 13:21
  #11217
Medlem
Kan ju tillägga;

Ni som har det utskrivet, har ni upplevt några besvär gällande beroende, avtändning, risk för att man höjer dosen mer och mer, att man fastnar i drogen, snarare än medicinen, helt enkelt?
Citera
2015-09-05, 13:31
  #11218
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Kan ju tillägga;

Ni som har det utskrivet, har ni upplevt några besvär gällande beroende, avtändning, risk för att man höjer dosen mer och mer, att man fastnar i drogen, snarare än medicinen, helt enkelt?

Problemet är att du kommer att bli tvungen att höja dosen för att uppnå den önskade effekten. Att hålla det på en låg nivå låter ju jättebra, men ha i åtanke att du därefter kommer att ställas inför tre val:
1. Öka dosen för att uppnå den önskade effekten
2. Stanna på samma nivå och återgå till den "slitna" nivån
3. Sänk dosen/Lägg ner, och må sämre än vad du gjorde när du började

Oavsett vad du till en början väljer så kommer du att behöva välja alternativ 3 förr eller senare (om du inte har en garanti för att bli försedd resten av livet)

I vissa fall är detta inget problem. Det är helt en fråga om din situation och om du anser att en tillfällig lösning är vad som krävs.
__________________
Senast redigerad av FlashbackImprover 2015-09-05 kl. 13:43.
Citera
2015-09-05, 13:40
  #11219
Medlem
Fried81s avatar
Jorgen300,

Jag har under olika perioder av mitt liv använt mig av bensodiazepiner och har erfarenhet av de flesta preparat som finns tillgängliga i Sverige. Först vill jag säga att det är en riskabel väg att gå. Så var det sagt.

Ett förslag skulle kunna vara Sobril (oxazepam). Den anses vara nån av de snällare sorterna och finns i styrkor mellan 5 mg och 25 mg i Sverige. Den har låg affinitet och lång tid innan den verkar, något som gör att missbrukspotentialen anses låg. Den har inga aktiva metaboliter och går ur kroppen ganska fort. 5 mg är en väldigt låg dos och därmed ganska säker dos.

Bensodiazepiner är säkra läkemedel om de tas som det är tänkt. Med säkra menar jag att de inte är särskilt giftiga. Däremot är de ju beroendeframkallande och farliga vid blandmissbruk.

Något som kanske är det lurigaste med bensodiazepiner är lågdosberoende. Det innebär att du utvecklar ett beroende även vid låga doser vid längre tids användning. Typiskt är att du riskerar att förvärra symptomen du behandlar om inte dosen höjs. Vanligt är att du får abstinenssymptom mellan doserna. Vidare minskar halveringstiden i kroppen med tiden. Ska du ge dig på att medicinera dig med benzo råder jag dig att ha det som en behovsmedicin och ta så sällan som möjligt.
Citera
2015-09-05, 14:26
  #11220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Problemet är att du kommer att bli tvungen att höja dosen för att uppnå den önskade effekten. Att hålla det på en låg nivå låter ju jättebra, men ha i åtanke att du därefter kommer att ställas inför tre val:
1. Öka dosen för att uppnå den önskade effekten
2. Stanna på samma nivå och återgå till den "slitna" nivån
3. Sänk dosen/Lägg ner, och må sämre än vad du gjorde när du började

Oavsett vad du till en början väljer så kommer du att behöva välja alternativ 3 förr eller senare (om du inte har en garanti för att bli försedd resten av livet)

I vissa fall är detta inget problem. Det är helt en fråga om din situation och om du anser att en tillfällig lösning är vad som krävs.
Hmm, asså, jag vill ju inte använda benso som någon energihöjande, det är i huvudsak inte mot den "slitna" nivån, som du uttryckte, utan mot uppstressande/ångestrelaterade känslor och situationer som sätter käppar i hjulet för framfarten.

Menar du att jag, om jag börjar på en väldig svag dos, snart inte kommer känna någon effekt alls av denna?

Men detta måste väl gå att fixa på något sätt? Har läst om vissa som tar endast då och då, kan man ta typ två gånger i veckan för en "partial" effekt?

Jag vet inte så mycket om dessa grejer, men om man säger låg-lågdos typ två gånger i veckan?

Jag söker nog i detta efter en tillfällig lösning, ja. Det har inte med depression eller ångestsyndrom att göra, utan faktiska ting i tillvaron som något fuckar upp det. Vissa säger "ja men lös den skiten då". Vissa är också enfaldiga, och har svårt att förstå någon annans situation. Jag vet bäst vad jag vill och behöver. (menade absolut inte att ni är på det viset som jag beskrev ovan)

Citat:
Ursprungligen postat av Fried81
Jorgen300,

Jag har under olika perioder av mitt liv använt mig av bensodiazepiner och har erfarenhet av de flesta preparat som finns tillgängliga i Sverige. Först vill jag säga att det är en riskabel väg att gå. Så var det sagt.

Ett förslag skulle kunna vara Sobril (oxazepam). Den anses vara nån av de snällare sorterna och finns i styrkor mellan 5 mg och 25 mg i Sverige. Den har låg affinitet och lång tid innan den verkar, något som gör att missbrukspotentialen anses låg. Den har inga aktiva metaboliter och går ur kroppen ganska fort. 5 mg är en väldigt låg dos och därmed ganska säker dos.

Bensodiazepiner är säkra läkemedel om de tas som det är tänkt. Med säkra menar jag att de inte är särskilt giftiga. Däremot är de ju beroendeframkallande och farliga vid blandmissbruk.

Något som kanske är det lurigaste med bensodiazepiner är lågdosberoende. Det innebär att du utvecklar ett beroende även vid låga doser vid längre tids användning. Typiskt är att du riskerar att förvärra symptomen du behandlar om inte dosen höjs. Vanligt är att du får abstinenssymptom mellan doserna. Vidare minskar halveringstiden i kroppen med tiden. Ska du ge dig på att medicinera dig med benzo råder jag dig att ha det som en behovsmedicin och ta så sällan som möjligt.
Okej, tack så mycket för svaret! Intressant att läsa, därför jag skrev från början.

Jag kan absolut tänka mig att köra ett test på det som du beskriver, att prova och använda den som "vid behovs-medicin". Jag är själva bara lite fundersam på hur jag skulle hantera det i nästa steg, man kan ju bli fast för själva effekten också - typ psykiskt beroende - och då vet jag inte om det blir nån sån grej, att man går och ser fram emot att få ta den där dosen en dag när det är okej. Fas det är väl en fråga om personlig situation och disciplin, och kanske lite huruvida man har gett upp eller inte. Är man villig att kämpa emot nånting så kanske det snarare kan vara en motivation, att ha benson som då-och-då-företeelse, och i övrigt fortsätta köra på att ta sig till ett tillstånd när det aldrig finns något direkt behov av något sådant - när man fått ordning på de där situationerna och faktorerna som snurrar igång alltihop och sätter käppar i hjulen och så.

När jag tänker vidare borde det faktiskt inte vara några problem, eftersom att jag har faktiska konkreta situationer när jag tänker att det skulle kunna vara en bra sak, och i övrigt i restan av livet och vardagen, när saker och ting är gött och flyter på, så är det ju bara att köra! Det gäller ju bara att inte va dum i huvudet och låta bensot bli nånting som man går till för skojs skull (det är inte så jag vill bruka det). Avsikten är att ha det som tillfällig medicin för en kort tid. Tror inte det skulle vara några problem, jag litar på mig själv!

Som sagt, det handlar ju till stor del om att kunna bryta den onda cirkeln när ett påslag av någon form kommer, som är svårt att hantera (det är ett problem som jag har haft just nu och ett tag, att när det hela väl sätter igång så spinner det igång snabbt, och är svårt att få stopp på). Så som nånting som bromsar denna effekt, och om man använder det endast då, tror jag det hade kunnat vara lysande!

Jag ska fundera lite över det hela, så får vi se vad som händer, men tack för svaren, de gav mig nog ungefär de perspektiv och den info jag behövde!
__________________
Senast redigerad av Jorgen300 2015-09-05 kl. 14:50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback