4 588 besökare online
858 162 medlemmar • 45 867 749 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Droger > Bensodiazepiner
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Psychopatic
Medlem
Psychopatics avatar
Då en stor del av frågorna här på detta forum handlar om bensodiazepiner, tänkte jag skriva en FAQ. Läs gärna innan ni ställer nån fråga om dem, ska försöka svara på de vanligaste funderingarna här, moderator får gärna klistra tråden.

En mer inriktad FAQ på "Z-droger" finns här:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=542431

Vad är bensodiazepiner?

Bensodiazepiner är en grupp substanser, som påverkar centrala nervsystemet genom att de stimulerar transmissionen av signalsubstansen GABA (Gamma Amino Butyric Acid). De fungerar på ett någorlunda komplicerat sätt som kan beskrivas i korthet. Mellan nervcellerna finns ett "membran". På ena sidan finns klorid-joner, och när GABA påverkar detta membran (klorid-jonerna passerar genom membranet), minskar spänningen i nervcellen, vilket i sin tur leder till minskad ångest, oro & ökad trötthet.

Vilka läkemedel i Sverige är bensodiazepiner?

Nitrazepam: (Apodorm, Mogadon, Nitrazepam)
Flunitrazepam: (Flunitrazepam, Fluscand, Rohypnol)
Triazolam: (Halcion, Triazolam)
Midazolam: (Dormicum, Midazolam), Finns endast som injektionspreparat.
Diazepam: (Apozepam, Diazepam, Stesolid, Valium), Valium är dock ej längre registrerat i Sverige
Oxazepam: (Oxascand, Sobril)
Lorazepam: (Temesta)
Alprazolam: (Alprazolam, Xanor)
Klonazepam: (Iktorivil)

Imovane & Stilnoct då?

Dessa är inte riktiga bensodiazepiner i kemisk bemärkelse, men verkar på samma sätt som ovanstående, substanserna heter Zopiklon (Imovane), Zolpidem (Stilnoct) samt Zaleplon (Sonata).

Är de olagliga?

Alla bensodiazepiner är klassade som narkotika, Flunitrazepam i klass II, Zopiklon & Zolpidem i klass V och de övriga i klass IV. Alltså, de är olagliga att inneha, förtära, sälja, ge bort m.m. Undantaget är naturligtvis om du fått de på recept.

Hur mycket kan jag ta?

Bensodiazepiner har låg toxicitet, alltså de är ganska ogiftiga. De terapeutiska dagliga doserna samt anvädningsområde, för de preparat som finns i Sverige är:

Nitrazepam: 2,5-10 mg, Sömnmedel
Flunitrazepam: 0,5-2 mg, Sömnmedel
Triazolam: 0,125-0,5 mg, Sömnmedel
Midazolam: 2-7,5 mg, Sömnmedel
Diazepam: 2-20 mg, Lugnande/ångestdämpande medel
Oxazepam: 5-100 mg, Lugnande/ångestdämpande medel
Lorazepam: 2-10 mg, Lugnande/ångestdämpande medel
Alprazolam: 0,5-6 mg, Lugnande/ångestdämpande medel
Klonazepam: 0,5-8 mg, Antiepileptikum
Zopiklon: 5-7,5 mg, Sömnmedel
Zolpidem: 5-10 mg, Sömnmedel
Zaleplon: 10 mg, Sömnmedel

Men jag vill "flumma" på dom, hur mycket ska jag ta då?

Den högre dosen i tabellen ovan, kan överskridas ganska rejält, den högre dosen kan åtmistonde dubblas för de flesta, utan att det är skadligt. Prova dig fram, ta högsta dosen, vänta nån timme. Känner du inget då så kan du ta mer.

Hur blir jag påverkad av bensodiazepiner?

De flesta blir lugna och avslappnade av dem. Avtrubbade och slöa är också vanligt. I kombination med alkohol, kan de dock ge upphov till sk. paradoxala reaktioner. Dvs att man reagerar precis tvärt om. Man blir uppåt, pratglad o i värsta fall våldsam.

Är det farligt att kombinera bensodiazepiner med alkohol?

Nej, rent fysiskt är det inte farligt. Men, det kan påverka omdömmet rejält. En del kan "flippa ur" helt, och hitta på helt idiotiska saker. Rohypnol o alkohol är ju ett välkänt exempel på detta.

Finns det någon som dött av bensodiazepiner?

Ja, det finns ett par fall registrerade. Alprazolam: (25-50 mg, plus 2 promille alkohol gav letal intoxikation). Triazolam: (4-30 mg har givit letala intoxikationer). Som synes är det väldigt höga doser.

Jag har aldrig testat bensodiazepiner innan, hur mycket ska jag ta då?

Ett tips är att börja med liten dos. Det är väldigt individuelt hur folk reagerar på bensodiazepiner. Prova utan alkohol. Det värsta som kan hända är att du blir så trött att du somnar. Ett exempel är, jag åt dagligen 6 mg Alprazolam, drack alkohol till men blev inte särskilt mycket mer påverkad, gav dock bort en 2 mg:s tablett till en kompis och hon "däckade" av den (utan alkohol).

Men sömntabletter & alkohol, det använder ju folk för att ta livet av sig?

Ja, på 60-70 talet så bestod sömntabletterna av sk. barbiturater. Dessa är dock oerhört farliga att blanda med alkohol. Dessa finns inte längre kvar på marknaden (undantaget ett antiepileptikum, Fenemal). Numera är de ersatta av bensodiazepiner och andra preparat.

Jag har har fått tag i tabletter utomlands som är lugnande/sömnmedel, kan jag "flumma" på dem?

Kolla för det första vad det innehåller, hittar du inte det, så sök på nätet efter info. Barbiturat-tabletter finns fortfarande utomlands, och kan som sagt vara farliga. Det finns ett 40-tal bensodiazepiner som används som läkemedel, men endast 12 st i Sverige.

Varför är bensodiazepiner så farliga då?

(Tack Nemesis1, glömde bort detta, men ack så viktiga ämne!) Jo tyvärr så vänjer sig kroppen vid konternuerligt intag av bensodiazepiner. Efter ett tag, låt säga att du exempelvis tagit 10 mg Sobril dagligen i ett par månader. Sen märker du att du än en gång får ångest, rastlöshet o liknande. Då är kroppen tillvänjd, och du måste ha högre dos för att uppnå samma effekt!

Men då kan jag ju bara sluta med det?

Nej, tyvärr! Om det vore så enkelt... Du blir beroende av bensodiazepiner, på samma sätt som Heroin, Nikotin & Amfetamin. Både psykiskt o fysiskt. Man brukar säga att benso-abstinensen sitter i lika många månader, som år du ätit pillrena.

Jaja, men då kan jag ju bara öka dosen så det lättar!!!

Det finns inga dokumenterade långsiktiga skador orsakade av bensodiazepiner, men jag har personligen stött på personer, som är "förstörda av bensodiazepiner". Dessa personer har inte fått några direkta skador, men jag märker på dem att de är "som zombies". Exempelvis känner jag en kvinna, som tar 2 mg Flunitrazepam för att kunna sova middag!.

Jaja, men jag vill ha det utskrivet i alla fall!

Läkarna brukar aldrig skriva ut dessa medel i första hand. Men efter ett antal läkarbesök, då du provat Atarax, Esucos, Inderal/Propanolol, Propavan o ev. nåt Anti-deppressivt samt alla andra "alternativa" lugnande/sömn-medel. Det krävs att du har riktig ångest och oro för att få det. Själv tog det flera år innan jag fick mina bensodiazepiner. Tjata inte om dem, läkare är trots allt rätt klyftiga. Det går inte bara att komma o säga:
- Hej, jag kan inte sova. Jag behöver Rohypnol, 200 st!

Och till sist, en lista över kända bensodiazepiner, tyvärr ej helt komplett med alla fakta:

Substans & Ekvivalent Dos

Alprazolam = 1 mg
Bromazepam = 6 mg
Bentazepam = ?
Brotizolam = 0,5 mg
Cinolazepam = ?
Diazepam = 10 mg
Delorazepam = ?
Doxefazepam = ?
Estazolam = 2 mg
Etizolam = ?
Etylloflazepat = 2 mg
Fludiazepam = ?
Flunitrazepam = 1 mg
Flurazepam = 30 mg
Halazepam = 80 mg
Haloxazolam = ?
Kamazepam = ?
Ketazolam = 15 mg
Klobazam = 20 mg
Klonazepam = 0,5 mg
Klorazepat = 20 mg
Klordiazepoxid = 25 mg
Klotiazepam = 7,5 mg
Kloxazolam = 1,5 mg
Loprazolam = 1,5 mg
Lorazepam = 1 mg
Lormetazepam = 1,5 mg
Medazepam = 10 mg
Mexazolam = ?
Midazolam = 5 mg
Nimetazepam = ?
Nitrazepam = 5 mg
Nordazepam = 5 mg
Oxazepam = 30 mg
Oxazolam = ?
Pinazepam = 15 mg
Prazepam = 20 mg
Quazepam = 15 mg
Temazepam = 20 mg
Tetrazepam = 30 mg
Tofisopam = ?
Triazolam = 0,5 mg
Zaleplon = 20 mg
Zolpidem = 20 mg
Zopiklon = 15 mg

Fattas något, så skriv, så ska jag försöka svara på det! Uppdaterar när jag kommer på ny info också!

Blogg: http://richardsreactor.blogspot.com/

-luftwaffe-
Medlem
-luftwaffe-s avatar
Mycket bra !

drc
Medlem
drcs avatar
Mycket bra där! Som vanligt lägger Psyko upp en intressant, innehållsrik och faktaspäckad tråd som man endast kan buga å bocka till!
Sanningen är en lurig fan. Samtidigt som den aldrig riktigt vill avslöja sitt rätta jag ser den till att vi håller oss sysselsatta med att söka den så länge vi lever. Kanske det till och med är så att den visar sig först när vi ska ta vårt sista andetag och därmed inte har möjligt att använda den. Kanske sanningsforskandet är meningen med livet, och när vi väl fått insikt om den upphör vårt existensberättigande.

(Precis allt jag skriver är taget ur fantasin..)

tim_hedlund
Banned
tim_hedlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychopatic
Är det farligt att kombinera bensodiazepiner med alkohol?

Nej, rent fysiskt är det inte farligt. Men, det kan påverka omdömmet rejält. En del kan "flippa ur" helt, och hitta på helt idiotiska saker. Rohypnol o alkohol är ju ett välkänt exempel på detta.

Bara en liten fråga: är inte benzo andningsdepressivt i kombination med alkohol?

Bizarre
Avstängd
Bizarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Bara en liten fråga: är inte benzo andningsdepressivt i kombination med alkohol?

Jo de är inte särskilt bra att blanda och sen sova. lätt att sluta andas å skit..

The Rig Veda
Medlem
The Rig Vedas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Därför rekomenderas bara sobril 5/mg med sprit.
1-3 under en kväll.
Men ta dem innan du dricker. Inte efteråt.
Då vet man aldrig var man vaknar eller vem man dödat.

Bizarre
Avstängd
Bizarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Rig Veda
Därför rekomenderas bara sobril 5/mg med sprit.
1-3 under en kväll.
Men ta dem innan du dricker. Inte efteråt.
Då vet man aldrig var man vaknar eller vem man dödat.

Ja har druckit sprit tillsammans med 25mgarna, dåligt med andra ord.. när ja gjort detta så har ja sovit hutlöst länge.

Nemesis1
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Fattas något, så skriv, så ska jag försöka svara på det! Uppdaterar när jag kommer på ny info också!

Kom på tre saker som du inte skrivit om: långsiktiga skadeverkningar, beroendeutveckling och info om hur man får benso utskrivet. Det sistnämnda frågas det ju väldigt mycket om och de två andra sakerna är ju viktiga att känna till innan man ger sig in på benso...
En låt för den som som älskar musiken i spel som Duke Nukem 3D, Doom och Jazz Jackrabbit och som tröttnat på att alla alltid tänker på chiptunes/bitpop snarare än .mid/.mod/.s3m/.it/.xm då de hör benämningen "retro-dataspelsmusik":
Den Store Skalden - Why is Retro Always Chiptunes?

(FB) Nemesis1 - egna musik: Den Store Skalden & Skáldskaparmál - Texter du aldrig glömmer!

drc
Medlem
drcs avatar
Fan å hans moster! Andningsdeppresivt låter inge kul.. Nåväl jag dricker bara sparsamt när jag petar benzo.. Det är väl så med dom flesta preparat att man inte ska blanda dom med alkohol..? Finns det några prepp som som med fördel kan blandas med det? Det enda jag har märkt är att med tex mushrooms kunde jag dra i mig en sjuttis utan större problem (sen träffade jag ju iof Darth Vader). Å samma med tjack, men mitt hjärta slår i 290 dan efter med det så det har jag lagt av med..
Sanningen är en lurig fan. Samtidigt som den aldrig riktigt vill avslöja sitt rätta jag ser den till att vi håller oss sysselsatta med att söka den så länge vi lever. Kanske det till och med är så att den visar sig först när vi ska ta vårt sista andetag och därmed inte har möjligt att använda den. Kanske sanningsforskandet är meningen med livet, och när vi väl fått insikt om den upphör vårt existensberättigande.

(Precis allt jag skriver är taget ur fantasin..)

Psychopatic
Medlem
Psychopatics avatar
Jo, som sagt, det kan vara farligt att blanda med alkohol. Och som Tim sa, det förstärker den andningdeppressiva effekten (alltså man andas långsammare, el. i värsta fall slutar andas helt). Men det ska mycket till för det! Men att vräka i sig en förpackning Rohypnol, 30 x 1 mg är inte särskilt klokt. Kom på en fråga till som kan vara till nytta:

Jag tar annan medicin, kan det påverkas om jag tar bensodiazepiner?

Även om det inte står i FASS, så påverkar bensodiazepiner centrala smärtstillande medel, såsom Kodein, Dextropropoxyfen & Morfin m.m. och även detta bidrar till den andningdeppressiva effekten!

Dessutom, en annan kommentar från FASS "Alkohol förstärker avsevärt den toxiska effekten av bensodiazepiner"

Ok, förutom det, så sitter jag o läser i FASS:en, om hur olika läkemedel påverkar varandra. Verkar som om det är som så att just läkemedel för infektionssjukdomar (grupp J), kan påverka verkan av bensodiazepiner. Skulle tro att inte allt för många av er använder dessa mediciner, men om så är fallet, så kolla FASS:en. Nedanstående är namnet på den substans som ingår i läkemedlet, alltså inte läkemedlet namn.

Klinisk Betydelse
A = Interaktionen har sannolikt ingen klinisk betydelse
B = Interaktionens kliniska betydelse är ännu ej fastställd
C = Interaktionen kan leda till ändrad effekt eller biverkningar men kan bemästras med individuell dosering och/eller plasmakoncentrationsbestämning av läkemedlet. Kombinationen kan kräva dosanpassning
D = Interaktionen kan leda till allvarliga kliniska konsekvenser i form av svåra biverkningar, utebliven effekt eller är i övrigt svår att bemästra med individuell dosering. Kombinationen bör därför undvikas.

Dessutom i underkategorier:

Dokumentationens Art
1 = Interaktionsmöjligheten antydes av ofullständiga fallrapporter eller in vitrostudier eller har förutsagts från studier av likartade läkemedel
2 = Interaktionsmöjligheten har redovisats i väldokumenterad(e) fallrapport(er)
3 = Interaktionen har dokumenterats i studier på friska försökspersoneroch/eller i pilotstudier på patienter
4 = Interaktionen har dokumenterats i kontrollerade studier på relevant patientmaterial

Källa: FASS 2001, Interaktionskapitlet

Alltså är interaktionen D4, "farligast". Den behöver inte vara farlig, men läkemedlena påverka varandra på något sätt iaf. Vad gäller bensodiazepiner så är interaktionerna följande, OK, kommer inte att skriva ut alla symptom, då det blir allt för mycket. Tyvärr finns inte interaktionkapitlet på nätet ännu, men här är iaf. "koderna" för de olika medicinerna:

Som sagt ta reda på hur benso påverkar dig! Sen kan du börja kombinera det med alkohol om du nu vill "flumma" ordentligt, men läs följande om du går på någon annan medicin:

Ok, detta är någorlunda komplicerat, men försöker beskriva så gott det går. Interaktioner = Hur läkemedel påverkar varandra. Interaktionerna är uppdelat i:

Bensodiazepinderivat interagerar med:
N07B B01 Disulfiam C3
G03A Antikonceptiella medel A3

N05B A01 Diazepam interagerar även med:
J01M A02 Ciprofloxacin C3
J04A B02 Rifampicin C3
N01A X03 Ketamin C3
N06A B08 Fluvoxamin C3
R03D A04 Teofyllin C3
A02B A01 Cimetidin B3
A02B C01 Omeprazol B3
A02B C05 Esomeprazol B3
J01F A01 Erytromycin A3
M01A B05 Itrakonazol A3
M05A H02 Diklofenak B3
N05A H02 Klozapin B2
N06A B03 Fluoxetin B3

N05B A06 Lorazepam interagerar även med:
N03A G01 Valproinsyra C3
M04A B01 Probenecid B3

N05B A12 Alprazolam interagerar även med:
J01F A01 Erytromycin C3
J02A B02 Ketokonazol C3
J02A C02 Itrakonazol C3
J05A E02 Indinavir C3
N02A C04 Dextropropoxyfen D3
N06A A02 Imipramin C3
N06A B03 Fluoxetin C3
N06A B08 Fluvoxamin C3
N06A X06 Nefazodon C3
A02B A01 Cimetidin B3
N03A F01 Karbamezapin B1
R03D A04 Teofyllin B4

N05C D02 Nitrazepam interagerar även med:
J01F A01 Erytromycin A3

N05C D03 Flunitrazepam interagerar även med:
J01F A01 Erytromycin A3

N05C D05 Triazolam interagerar även med:
C08D B01 Diltiazem D3
J01F A01 Erytromycin C3
J02A B02 Ketokonazol D3
J02A C01 Flukonazol C3
J02A C02 Intrakonazol D1
J04A B02 Rifampicin D3
J05A E03 Ritonavir C3
N06A X06 Nefazodon C3
A02B A01 Cimetidin B3
A02B A02 Ranitidin B3

N05C D08 Midazolam interagerar även med:
C08D A01 Verapamil C3
C08D B01 Diltiazen C3
J01F A01 Erytromycin C3
J01F A09 Klaritromycin C3
J02A B02 Ketokonazol D3
J02A C01 Flukonazol C3
J02A C02 Intrakonazol D1
J04A B02 Rifampicin D3
J05A E01 Saquinavir C3
N03A F01 Fenytoin D3
N03A F01 Karbamezapin D3
J01F A06 Roxitromycin B3
M01A H02 Rofecoxib B3
N06A B03 Fluoxetin B1

N05C F01 Zopiklon interagerar även med:
J01F A01 Erytromycin C3
J04A B02 Rifampicin C3
J02A C02 Intrakonazol A1

N05C F02 Zolpidem interagerar även med:
J04A B02 Rifampicin C3
B01 A03 Warfarin B1
J02A C02 Intrakonazol D1
N06A B06 Sertralin B3

Blogg: http://richardsreactor.blogspot.com/

istapp
Avstängd
istapps avatar
Bra skrivit, P!

Vad menas med att den toxiska effekten ökas avsevärt av alkohol? Vilken toxisk effekt benzo, är väl inte toxiskt på något sätt förutom vid kraftig överdoser? Jag har dock läst om fall där ett abrubt brytande, och den kraftiga abstinensen har gett bestående hjärnskador.

Jag hade undvikit all form av beroende, undantag vid medicinsk behandling - benzodiazepiner är inte värda att var beroende av, deras potential är enligt mig ganska kass förutom mot ångest.

Angående att få benzodiazepiner utskrivet:
De är det överlägset bästa medlen mot ångest och likn., få biverkningar, och bra effekt, enda problemet är beroende vid långtidsmedicinering och missbrukspotential, men om problemen är svåra så tycker många läkare att de problemen är lindriga. Det finns andra mediciner t.ex. lergigan, men om man jämför biverkningarna/verkningarna och tar i beaktande att antihistaminer som denna även används mot t.ex. allergier så hade jag om jag varit läkare förespråkat benzo medinskt.

Sömproblem: Benzodiazepiner är verkligen inget förstahandsval. Mot insomningsproblem hade jag som läkare inte skrivit ut någon löjlig propavan eller annan skit, dessa mediciner är INTE insomningstabletter.
Zopiklon/Zolpidem är förstahandsval.

Benzodiazepiner har enligt mig ganska kass effekt som droger - visst de kan vara hyfsade men inte mer. Jag har ganska mycket Diazepam, Alprazolam, Zolpidem, Zopiklon lagligt utskrivet - de var inga problem att få detta utskrivet, och de flesta läkarna jag har haft verkade ganska kompetenta, jag fick ingen propavan eller annan löjlig medicin, dock tog det ett tag innan de satte in en kontinuerlig benzobehandling (jag vet inte om jag vill bli beroende och har hittils lagt grejerna på hög och bara provat då och då )

Jag funderar på att blanda med alkohol någon gång, jag antar att diazepam eller alprazolam är att föredra? Hur stora doser av alkohol och benzo är att rekommendera? Jag brukar normalt dricka 2-5dl alkohol(sällan)

För några dagar sedan tog jag 20 mg Stilnoct och ca 1dl alkohol. Resultat= jag somnade efter en timma, detta verkar lätt hänt på detta.

Två dagar efter tog jag igen 20 mg Stilnoct: Resultat=Hyfast trevligt, man blev inte så borta men det var trevligt. Jag letade efter hallucinationer, +2 timmar så kollade jag på mönster i taket och på väggar, de rörde sig kraftigt och slingrade omkring. I övrigt inga större hallucinogena effekter, ganska normala tankar. Somnade åter ca +3 timmar(av misstag)
Zolpidem är jag intresserad av pga. dess hallucinogena effekter, vilka doser rekommenderar ni, vilka effekter har ni fått på denna?

keffemil_
Medlem
keffemil_s avatar
"Jag har har fått tag i tabletter utomlands som är lugnande/sömnmedel, kan jag "flumma" på dem?

Kolla för det första vad det innehåller, hittar du inte det, så sök på nätet efter info. Barbiturat-tabletter finns fortfarande utomlands, och kan som sagt vara farliga. Det finns ett 40-tal bensodiazepiner som används som läkemedel, men endast 12 st i Sverige."

Frågan är alltså:

Min gode vän RoQ var nyligen på i Paris, tror ni inte att han hittade en väska i en skogsdunge fylld med Halcion!
Är det benzo. tror ni?

Svara på ämne
Topp Dela »