Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-02-21, 10:01
  #1
Medlem
Occultuss avatar
Hej,

jag har länge gått i tankarna att utbilda mig till präst eller diakon (ja, jag vet att det är ovanligt, så bespara mig dumma kommentarer). Jag undrar om någon här inne har läst teologiprogrammet? Hur var det? Vad gör ni nu (diakon, präst)?


Med vänlig hälsning, Occ
Citera
2010-02-21, 14:08
  #2
Medlem
utan.att.stannas avatar
Du tänker på att utbilda dig till mycket va
Citera
2010-02-21, 14:13
  #3
Medlem
Gabriel Knights avatar
Man kan läsa grundläggande baskursen på 60p i religionsvetenskap på många högskolor men om du vill gå hela programmet gäller bara vissa högskolor och universitet:

Teologiska högskolan THS utbildar både präster och pastorer
http://www.ths.se/site/

Johannelunds teologiska högskola
http://www.johannelund.nu/

Ersta Sköndals högskola
http://www.esh.se/utbildning/grundni...rad-nivaa.html

Lunds universitet
http://www.teol.lu.se/utbildning/program.html

Umeå universtet Religionsvetenskapliga programmet
http://www.idesam.umu.se/om/amnen/religion

Uppsala universitet Teologska och religionsvetenskapliga programmet
http://www.uu.se/node361


Jag rekommenderar dig att först och främst tala med den rekryteringsanvarige i det stift som du tillhör för att få hjälp kring dina studieplaner och de kommer även att skicka ut dig på en sommarpraktik i en församling innan du får genomgå det som kallas för en antagningskonferens. Den är obligatorisk och då får du träffa biskopen och några andra ansvariga för rekryteringen och de ställer frågor kring varför du vill jobba i kyrkan mm. Det låter mer skrämmande än vad det är men summan av det hela är att de vill få reda på vem du är och om du vill jobba i någon av församlingarna i det stift du läser för.
Under studietiden håller sedan biskop och rekryteringsansvarig kontakt med dig och du får komma på samtal och åka på olika kurser som stiftet anordnar mm.

Lycka till
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2010-02-21 kl. 14:17.
Citera
2010-02-21, 14:34
  #4
Medlem
Occultuss avatar
Tack för ett bra svar. Menar du att jag ska sommarjobba i en kyrka innan jag ens börjar studera teologi (kandidatprogrammet)?

Med vänlig hälsning, Occ
Citera
2010-02-22, 13:52
  #5
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
Tack för ett bra svar. Menar du att jag ska sommarjobba i en kyrka innan jag ens börjar studera teologi (kandidatprogrammet)?

Med vänlig hälsning, Occ


Du kan påbörja kandidatprogrammet men som sagt måste du tala med den rekryteringsansvarige så att du kommer in i rullorna så att de vet att du vill läsa teologi och sedan skickas du ut på sommarpraktik via stiftet innan antagningskonferensen där du officiellt blir antagen som präst eller diakonstuderande för det stift du vill jobba i.
Du behöver inte själv ringa runt och fråga om praktikplats utan det gör den rekryteringsansvarige och i de nya pastoralkurserna på skolan ingår några veckors praktik under terminerna.

Det kallas för VFU, verksamhetsförlagd utbildning och är 3 veckor under de 3 pastorala kurserna och styrs upp av både skolan och stiftet. Dvs stiftet bestämmer i vilken församling du ska vara och skolan ger dig uppgifter som du ska göra under VFUn tillsammans med din handledare.
Tex kan man få uppgifter om påsken, hur församlingen man är i firar påsk och man kan få i uppgift att leda en påskgudstjänst, intervjua några av de anställda om deras uppgifter i kyrkan mm.
Alla uppgifter ska sedan skriftligen redovisas på skolan efter VFU-perioden i en betygsatt redovisningsuppgift.
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2010-02-22 kl. 14:07.
Citera
2010-03-05, 18:29
  #6
Medlem
Occultuss avatar
Tack för era svar. Har någon här gått på Johannelunds teologiska skola?
Citera
2010-03-06, 18:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Occultus
Tack för era svar. Har någon här gått på Johannelunds teologiska skola?
Ingen egen erfarenhet men gentemot de som läser på UU så är de generellt sett betydligt mer frikyrkliga. Om du gillar detta är upp till dig. Jag känner många som läser teologi, både till präst och annat vid UU så jag kanske kan svara på några frågor.

Om inte annat så tycker jag du ska läsa Religionsvetenskap A 30hp som är en mycket bra introduktion till religionsområdet. Efter detta så har du bra koll på vad du ska läsa vida om du fortsätter med religionsvetenskapen och om du inte fortsätter så har du förmodligen en hel del intressanta perspektiv att ta med dig.
Citera
2010-03-07, 09:12
  #8
Medlem
Malkalens avatar
Är det verkligen ett klokt karriärsval med tanke på hur det går för svenska kyrkan och spiritualitet i allmänhet? Personligen tror jag vi kommer se en kollaps av svenska kyrkan p.g.a. finansiella problem inom de närmaste 40 åren, jag skulle därmed avråda från att bli präst, men det är ju helt upp till dig.
Citera
2010-03-07, 15:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malkalen
Är det verkligen ett klokt karriärsval med tanke på hur det går för svenska kyrkan och spiritualitet i allmänhet? Personligen tror jag vi kommer se en kollaps av svenska kyrkan p.g.a. finansiella problem inom de närmaste 40 åren, jag skulle därmed avråda från att bli präst, men det är ju helt upp till dig.
Även om Svenska Kyrkan förmodligen kommer att få skära ner på delar av sin verksamhet så har utträdena börjat plana ut. Dessutom beräknas stora avgångar de kommande tio åren om jag inte minns fel, detta i kombination med att de flesta präststudenterna är kvinnor borde göra yrket förhållandevis framtidssäkert som ung man.
Citera
2010-06-11, 08:26
  #10
Medlem
Occultuss avatar
Drar upp tråden igen. Det verkar som att THS är bra för mig. Det står inte när de tar in, bara till HT antar jag? Hur pass svårt är det att komma in? (Präst i svk).


MVH OCC
Citera
2010-06-11, 15:19
  #11
Medlem
bombaccis avatar
Jag har pluggat teologi på Ersta och vid Uppsala universitet och funderade på att bli präst, även "hjälpt till" i en församling i ett antal år. Jag vantrivdes och tyckte det var skit, så jag sökte till en bättre mer verklighetsanpassad utbildning o kom in o hoppade av.

Det som är bra med prästyrket är att det inte krävs några direkta framgångar, är det enbart vaktmästaren på mässan så spelar det ingen roll utan man kör på som vanligt o talar lite om blommor o guds skapelse o att jesus älskar alla osv.

Vill man däremot göra någonting och predika på "allvar" och förändra kyrkan så blir det svårt.

Givetvis behöver du vara liberalteolog och gärna vara med i något av de större partierna för att nå framgång. Med liberalteologi menas att man ifrågasätter alla jobbiga bibelord o givetvis är för homosexuella äktenskap o att alla kommer till himlen osv.

Svenska kyrkan har tyvärr ingen ryggrad utan köper även in skräp som kallas för konst, även den som driver med bibeln.

Om detta inte är ett problem så är det ett helt ok jobb. Läste att kyrkoherdarna i sthlm i genomsnitt har ca 45 000 kr i månadslön.

Men ja om du är ovan med kyrkan så besök gudstjänsterna och tänk på att "det här ska jag gå till och helst tycka är intressant o vackert resten av mitt arbetsliv".

Tack gode Gud att jag slapp ifrån Svenska kyrkan.

Det jobbigaste på själva utbildningen är språket ( hebreiska eller koine) men du kan få tillstånd av att slippa detta. Det trista är att det mesta man läser har man ingen större nytta av i kyrkan, När folk väl vill tala med dig om bibeln, så ska man mest sitta o lyssna o de är inte intresserade av att höra på vad du har läst utan ska berätta för dig hur man borde tolka bibeln.

Sammanfattningsvis

Har du ingen ryggrad, vill inte jobba hårt, har inga ambitioner och vill mest ha ett jobb för att kunna betala räkningen. Bli präs i svenska kyrkan.

Vill du däremot göra nytta, ha lite mer status och göra karriär samt kunna förändra och känna att du verkligen har nytta av din utbildning osv, då är inte arbete inom svenska kyrkan att rekomendera.
Citera
2010-09-25, 21:38
  #12
Medlem
Occultuss avatar
Vad är det för löner som präst/diakon inom Svenska Kyrkan egentligen?


mvh OCC
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback