• 1
  • 2
2010-02-20, 23:27
Medlem
Hej!

Av diverse skäl blir mars månad väldigt budgettight! Jag kommer att ha 200 kronor att spendera på mat! Det är ganska illa, men inte så illa som Ni tror, jag bor utomlands och här är priserna något lägre än i Sverige. Det blir spännande och lärorikt att se hur det går!

Jag hade tänkt mig att leva på vitt ris! Något som jag inte har ätit på hur länge som helst! Jag ser till och med fram emot det här, eller det är i alla fall vad jag intalar mig själv, haha!

Jag undrar hur man kan variera riset lite då och då för att inte begå självmord av tristess. Några riktigt billiga förslag från Er vore riktigt gott! Kött, fisk och alla andra lyxigheter är helt klart uteslutet haha!

Jag tänkte köpa en flaska sojasås, mer kreativ än så är jag inte vad det gäller mat!

Kanske olika typer av tillagningsmetoder, som att steka riset osv!

Alla tips välkomnas varmt!
2010-02-20, 23:28
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packie
Hej!

Av diverse skäl blir mars månad väldigt budgettight! Jag kommer att ha 200 kronor att spendera på mat! Det är ganska illa, men inte så illa som Ni tror, jag bor utomlands och här är priserna något lägre än i Sverige. Det blir spännande och lärorikt att se hur det går!

Jag hade tänkt mig att leva på vitt ris! Något som jag inte har ätit på hur länge som helst! Jag ser till och med fram emot det här, eller det är i alla fall vad jag intalar mig själv, haha!

Jag undrar hur man kan variera riset lite då och då för att inte begå självmord av tristess. Några riktigt billiga förslag från Er vore riktigt gott! Kött, fisk och alla andra lyxigheter är helt klart uteslutet haha!

Jag tänkte köpa en flaska sojasås, mer kreativ än så är jag inte vad det gäller mat!

Alla tips välkomnas varmt!

BAKA BRÖD!
2010-02-20, 23:29
Medlem
anooonyms avatar
Kryddor?
2010-02-20, 23:29
Medlem
200:- blir nog jävligt lite även om priset är billigare utomlands. För 200 hundra är det nog bara att hitta det absolut billigaste som du kan hitta och käcka hela månaden ut.
2010-02-20, 23:31
Medlem
mullemalles avatar
200 kronor skall nog gå! Jag köper mat för ~100kr i veckan och då brukar jag unna mig lite extra saker (så som soja till riset eller nån krydda ).

Ris, kötbullar och ketchup funkar fint!

Om du ska klara dig på en 200-kronorsbudget så förutsätter det ju såklart att du t.ex. slår ut ketchupen under en längre tid, annars kostar det för mycket.
2010-02-20, 23:32
Medlem
Ja krydda de med curry och stek de, eller om du kan komma över tonfisk på burk... de brukar ju vara billigt som fan...
2010-02-20, 23:34
Medlem
mullemalles avatar
Icke att förglömma: Havregrynsgröt! Finns inget annat som mätter så mycket.
För att spica så köp mjölk att ha till. Får du pengar över kanske du till och med kan slå till och köpa lite russin att ha i
2010-02-20, 23:36
Medlem
Hardstekts avatar
Om man har saker hemma som kryddor så skall det nog inte vara helt omöjligt.

Har man däremot ingenting så blir det svårt.

Jag skulle gissa att du får hålla dig till ris, bönor och någon matolja.

10kg ris 100kr,torkade bönor 50kr, billigaste oljan 30kr, de billigaste kryddan typ curry 20kr
Senast redigerad av Hardstekt 2010-02-20 kl. 23:38.
2010-02-20, 23:36
Medlem
mullemalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valkyyria
Ja krydda de med curry och stek de, eller om du kan komma över tonfisk på burk... de brukar ju vara billigt som fan...

Tonfisk på burk är väl inte så billigt? På willys kostar de 10 kr och det räcker verkligen inte till att mätta.
2010-02-20, 23:40
Moderator
Psilosophers avatar
Lök.
2010-02-20, 23:53
Medlem
fusariums avatar
Skippa riset och satsa på potatis och havregrynsgröt.

Hittar du billig potatis så kommer du undan på 4kr/kg säg att du behöver 1 kg om dagen så har du ju 80 kr över på en månad! Köp ngt./några paket havregrynsgröt för dessa slantar samt en burk med sylt eller kanske lite sås-ingredienser för att lyxa till det lite!

Lycka till!
2010-02-21, 00:05
Medlem
Sees avatar
Köp:

Potatis
Lök
Morötter
Vitkål
Ris
Pasta (kolla ordentligt på priset)
Bönor (torkade ej på burk)
Nudlar
Havregyn
Möjligtvis baka bröd själv (mjöl, jäst)
Krossad tomat

Det är i princip allt du kan få under 5 kr/kg

Du får inte i dig mycket proteiner, bönorna är det som innehåller mest. Men inte tillräckligt.
Allt går att koka eller wooka. Så du behöver inte lägga ut pengar på matfett.

Skaffa salt, peppar och ketchup (ibland även socker) från McD.

Skaffa rester ifrån slaktaren/fiskhandlaren. Typ ben och skit. Använd dem för att koka fond som du sedan kan använda istället för kryddor.

Drick massa vatten. Typ 2 liter om dan.

Kan du fiska/plocka frukt osv?

Kolla även härbärgen. De lär ge ut bättre mat än det du får i dig.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in