Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-30, 14:58
  #733
Medlem
SittFints avatar
Beror nog väldigt mycket på din egen dialekt. Vad pratar du?
Citera
2020-06-30, 15:19
  #734
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
När man hör skådespelare eller komiker som försöker tala skånska, låter det nästan aldrig genuint. Motsatsen, skånska skådespelare som talar stockholmska, låter ofta bättre.

Varför är det så? Jag anar att skåningar hör mer stockholmska än tvärtom, men är det enda orsaken?

Det finns redan en tråd om skånska: (FB) Skånska (Sammanfogad)/Mod

Dessutom är alla dialekter svåra att imitera för den som inte talar den dialekten. Skånska är för övrigt ett samlingsnamn för flera olika dialekter med vissa grunddrag gemensamt. Dessa grunddrag kan också hittas i vissa dialekter inom övriga »Skåneland« (Skåne, Halland och Blekinge i Sverige).
Citera
2020-06-30, 16:04
  #735
Medlem
Det beror på vilken skånsk dialekt du snackar om.

Finns ju allt möjligt från Malmöitiska till Lundensiska till Nordväst och Nordöst och sedan har vi den breda Trelleborg-dialekten.
Citera
2020-06-30, 16:44
  #736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
När man hör skådespelare eller komiker som försöker tala skånska, låter det nästan aldrig genuint. Motsatsen, skånska skådespelare som talar stockholmska, låter ofta bättre.

Varför är det så? Jag anar att skåningar hör mer stockholmska än tvärtom, men är det enda orsaken?

Jag misstänker att du är skåning? Jag som har flyttat runt lite norr om småland och söder om dalälven skulle säga tvärt om, det som verkar svårast att få till verkar vara stockholmska.
Sen kanske du misstolkar riksksvenska som stockholmska? Personligen tycker jag även att många inflyttade till stockholm att prata en stockholmska som låter genuin.
Dialekter finns överallt och kan skilja rejält mellan olika orter i samma region.
Jag tycker det är lite kul att höra när folk försöker härma en främmande dialekt men de där riktiga nyanserna upptäcker man inte om man inte bor/vistas mycket i ett område.
Som min mors hembygdsdialekt, den pratas enbart innom i princip en utspridd by. Morsan går över när hon pratar med sina gamla kompisar men pratar annorlunda till vardags. Tyckte det var lite kul när jag träffade på en dam som pratade så, och hon var uppfödd mindre en 1 km från morsan.

Det är väldigt svårt att härma en dialekt, men också förstå de nyanser som skilljer en genuin dialekt från en schablon.
Själv tycker jag skånskan verkar vara lättast att få till, men då pratar jag nån riksvenska eller nån blandning mellan västmanländska/närkemål/öskötska/västskötska och troligen lite finska och italiensk brytning.
Citera
2022-07-23, 23:27
  #737
Medlem
Xeitums avatar
Har ställt den här frågan i ett annat forum men fick inte direkt något vettigt svar. Det gäller potatis/pantofflor/pärer(pären). Kan någon insatt skåning våga sig på att placera de olika begreppen geografiskt i Skåne?

Jag själv har en lite luddig uppfattning om att pantofflor sägs/sas i sydvästra skåne, pärer i nordvästra o potatis ii nordöstra skåne, grovt tillyxat. Framförallt var går gränsen i nordväst mellan pärer resp. pantofflor o potatis. Tänker bl.a på sången av Philemon Arthur & Dung "Plocka pärer". En del placerar ju gruppen på bjärehalvön o där är det väl iaf så att pärer dominerar medan andra pekar mot t.ex Helsingborgs- och/eller Perstorp trakten lr kullahalvön, vad säger man där?

Man kanske måste ha i åtanke att den låten spelades in för typ 50 år sedan o då var kanske gränserna lite tydligare, misstänker jag.
Citera
2022-07-25, 11:06
  #738
Medlem
I nordöst heter det päror iallafall. Notera -or, inte -er. I skånska dialekter används sällan pluraländelsen -er.
Citera
2022-07-26, 00:23
  #739
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IYKK
I nordöst heter det päror iallafall. Notera -or, inte -er. I skånska dialekter används sällan pluraländelsen -er.

Den regionen är den där jag själv har/haft flest kontakter o jag tyckte nog potatis användes mest. Å andra sidan var det mest statsfolk o där det även flyttade in en hel del norrifrån. Kan nog tänka mig att det är/var lite annat språkbruk på landet o i byarna.

Helt rätt, päror är ju det skånska uttalet medan pärer och/eller pären används norröver, ända upp i Västerbotten. Potatis är väl kanske dock vanlgare i mellansverige
Citera
2023-01-04, 18:47
  #740
Medlem
Har flyttat runt lite i Skåne och har blandat ihop olika uttalsregler.

Det tycks mig även som att allting blivit lite sammanblandat och det är inte lätt längre att hålla isär de olika skånska dialekterna-

Om man säger "harr och darr" för "här och där"... är man i Helsingborg då?

Ni vet.. parrla istället för pärla... sündets parrla...

Har jag fel för mig?
Citera
2023-01-06, 19:31
  #741
Medlem
Ördögs avatar
Oj oj, kan det verkligen vara så här illa?

Skorrande r hotat bland unga skåningar
https://www.dn.se/sverige/skorrande-...nga-skaningar/
Det typiska skånska r:et, format långt bak i tungroten, tycks vara på tillbakagång bland unga skåningar. Blir det skorrande r:et en parentes i den skånska språkhistorien? Än så länge kan forskarna bara spekulera.
/---/
Den unga skånskan är i fokus för doktoranden Greta Horn, som skriver en avhandling om språket hos ett 20-tal gymnasieungdomar från Helsingborg med omnejd. I timslånga intervjuer har ungdomarna själva fått berätta om hur de ser på sin dialekt och varför de talar som de gör.

Alla är uppvuxna i Skåne och har minst en skånsk en förälder, men en fjärdedel av dem använder genomgående tungspets-r och hälften av dem gör det ihop med vissa konsonanter, som n eller d.
Citera
2023-11-16, 10:43
  #742
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Oj oj, kan det verkligen vara så här illa?

Skorrande r hotat bland unga skåningar
https://www.dn.se/sverige/skorrande-...nga-skaningar/
[/indent]

Det var ett inslag på Nyhetsmorgon i morse där en bygglärare och två elever i Ystad intervjuades. Läraren pratade riktig skånska, så som man är van att höra den, medan eleverna nästan lät som Björn Ranelid. Vad fan är det som pågår?!
Citera
2023-11-22, 13:14
  #743
Medlem
Mycket sen replik

Citat:
Ursprungligen postat av Vapendragare
Nej du betraktas som en jävla wannabe. Om du vill kan jag hjälpa dig packa.

Så så, förta dig inte lille vän! Ta inte i så du rostar.

Jag är född i Skåne i början av 60-talet, dvs någon gång under yngre stenåldern, därefter både uppväxt och fast rotad i rikets södraste, därtill bördigaste, landskap.

Så jag är lika mycket wannabee som du är hertig, din skrothög!
Citera
2023-11-22, 13:22
  #744
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chico
Nä radängan (skånskt uttryck för en hel del) är nog tagen ur ett lexikon av något slag, för infödd skåning som jag är, kände jag bara till ett fåtal av orden.

Här kommer några som används i vårt vardagstal:

Ryllebör - skottkärra

Pantofflor - potatis

Träbonnar - träskor

Böjsor - byxor

Böla - gråta

Hoedet - huvudet

Mavven - magen

Särk - nattlinne

Mög - skit

Fläskasvär - flåsksvål

Som ni ser svänger vi oss med ett stort ordförråd....inte konstigt att 08:rna inte förstår oss

Chico

Det jag saknar i din lista är skorrande "R" samt diftonger. Ja, ofta t.o.m. triftonger.
Då blir det nåt sånt här:

RoullebaöuR - skottkärra
PantoåfflåRR - potatis
TRaäboånnaRR - träskor
BöejsåRR - byxor
Baöula - gråta
Höooedet - huvudet
Maaåuven - magen
SäaRk - nattlinne
Maööug - skit
FläskasvaäeR - fläsksvål

__________________
Senast redigerad av GaussBonnet 2023-11-22 kl. 13:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback