Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-02-20, 21:36
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Man lär sig något nytt varje dag.
Men om de är hela så brukar de komma ut hela i andra änden också, detta måste väl påverka hur mycket som man max bör ta.
Absolut, rekommendationen gäller hela och krossade bör ju öka upptaget rejält. Nu finns det garanterat en rejäl säkerhetsmarginal från myndigheten sida - jag har sett någonstans att 10 msk kan ge förgiftningssymptom.

Värt att notera är att det skadliga ämnet verkar försvinna vid bakning (upphettning), så där kan man nog vräka på rejält om man vill. Inte heller finns det i linfröolja utan ämnet stannar kvar i den pressade massan.
Citera
2010-02-21, 01:15
Medlem
sebbex2xs avatar
Jag brukar äta upp kärnhuset i päron. Men aldrig när jag äter äpplen. kanske ska börja med det?
Citera
2010-02-21, 10:01
Medlem
Hispers avatar
OT raderat

CurtOlof och Media får var sin tillsägelse för OT

/Mod
Citera
2010-02-21, 12:37
Medlem
En gammal klasskompis till mig åt alltid upp hela äpplet, förutom den lilla pinnen. Hon påstod att kärnorna smakade mandel.
Citera
2010-03-02, 14:18
Medlem
Gotts avatar
Hur är det med apelsiner, citroner och övriga citrusfrukter?? Vad jag hört är de inte precis farliga men inte heller nyttiga, de verkar liksom åka rakt igenom systemet? Vad innehåller t ex en citronkärna, kan man mixa den för att få ut något nyttigt? Någon som kan verifiera? Tack på förhand
Citera
2018-10-19, 17:44
Medlem
Uppar denna tråd efter nästan 10 år! Nu när hälsa/tränings-trenden är så jävla inne.

Jag har alltid ätit upp hela äpplet, det var så gammel-moffa lärde mig, i en fattig familj slänger man inte ens kärnorna framför en jordbrukare.

Tillbaka till ämnet: Jag äter 1-3 små (egenplockade på sommaren) äpplen per dag ungefär, så gissar på att jag inte överskrider någon gräns eller risk för ohälsa utan snarare tvärtom ifall de nu är cancerhämmande i små mängder?

Nästa, "nästan" ännu viktigare fråga:

Vet någon vilka andra frukter som har "Nyttiga" kärnor etc? Jag är inte jättebra på att käka frukt, och man ska ju inte överdriva intaget av fruktos som idrottsman/ö.h.t egentligen.

Hur är det med apelsiner till exempel? Jag kan lätt tugga sönder kärnorna om jag äter en apelsin. Har inget problem med att äta "Äckliga" saker - en annan egenskap man får av att träna, sporta, vad man nu håller på med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in