Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-03-03, 00:33
  #1
Medlem
snapcases avatar
En populärhistorisk gren so blivit populär på senare tid är tänk om-historia. Vad hade hänt ifall...?
Jag har funderat på en populär myt. Länge cirkulerade ett rykte om att den första amerikanska kongressen röstat fram engelska som officiellt språk med bara ett par röster före tyskan. Nu är det här bara en myt men vad hade hänt ifall amerikanerna talat tyska?
Implikationerna hade märkts först i första världskriget. Skulle ett tysktalande amerikanskt folk ställt sig bakom en attack MOT tyskland? Tveksamt. Istället skulle de nog valt att ta tyskarnas sida och därav avgöra kriget. Efer det? Vem vet? Gissningsvis ett 2:a världskrig mellan den tysktalande västvärlden och sovjetunionen.
Är det fler här som brukar tänka i sådana här banor?
Citera
2004-03-03, 00:45
  #2
Medlem
The Rig Vedas avatar
Om inte Kostantin hade åkallat den kristna Guden under slagfältet.
Hur skulle världen se ut utan kristendomen?
Skulle vi tillbe Gnostisimens lära?
Eller kanske vi blev Judar allihop?
Den Judiska sekten vilken har präglat hela världens historia.
Hur skulle det ha sett ut utan den?
Citera
2004-03-03, 00:56
  #3
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Rig Veda
Om inte Kostantin hade åkallat den kristna Guden under slagfältet.
Hur skulle världen se ut utan kristendomen?
Skulle vi tillbe Gnostisimens lära?
Eller kanske vi blev Judar allihop?
Den Judiska sekten vilken har präglat hela världens historia.
Hur skulle det ha sett ut utan den?
Det finns en klar möjlighet att du skulle konfirmerats i en dusch av tjurblod då Mitraismen var en religion på klar uppgång samtidigt som kristendomen.
Citera
2004-03-03, 01:14
  #4
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Det finns en klar möjlighet att du skulle konfirmerats i en dusch av tjurblod då Mitraismen var en religion på klar uppgång samtidigt som kristendomen.

Kristendom är ju en rip-off av Mitraismen!

http://www.iranchamber.com/religions...ristianity.php

http://www.meta-religion.com/World_R...ra_mystery.htm
Citera
2004-03-03, 01:19
  #5
Moderator
Ruskigbusss avatar
En intressant (men lite tråkig) bok med alternativ historia är

The Years of Rice and Salt av Kim Stanley Robinson

Här dör 90% av Europas befolkning i pesten.

Konsekvenser blir bl a
* Araberna tar över Europa
* Världens stormakter blir Kina och Dar es Islam
* Industrialismen föds i Indien som blir den tredje stormakten
* Nordamerikas indianer bildar en demokratisk federation
* Inkariket besegras av Kina
* Japan blir erövrat av Kina
* Världskriget kämpas mellan det gammaldagsa Islam och det mera upplysta Kina
* Kina vinner med hjälp av Japan och Kina

Boken innehåller lite reinkarnation osv - men tar upp intressanta frågor.
Citera
2004-03-03, 01:25
  #6
Medlem
The Rig Vedas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Det finns en klar möjlighet att du skulle konfirmerats i en dusch av tjurblod då Mitraismen var en religion på klar uppgång samtidigt som kristendomen.

Mitraismen -Paulus?
Lär mig, mycket intressant.
Citera
2004-03-03, 15:14
  #7
Medlem
anteDs avatar
Hörde för några månader sedan några historieproffessorer (el. dyl.) som satt och spekulerade i lite "Tänk-om"-historia på radio.

De pratade bland annat om vad som skulle hända om Gustav II Adolf inte hade dött i Lützens dimmor utan istället besegrat kejsaren.

De trodde alla att det hade inneburit att Sverige (som vi känner det idag) antagligen hade reducerats till en tysk delstat i periferin. Grunden till detta var att om Sverige hade tagit kontrol över stora landmassor i Tyskland skulle säkerligen administrationen med tid flytta söderut. Det skulle få som konsekvens att det svenska språket skulle bli ett minoritetsspråk och eftersom många i den högre adeln redan använde mycket tyska så skulle det språket vinna allt mer mark. Med mera, med mera...

Summa summarum skulle en större vinst i 30-åriga kriget bli en större förlust för det Sverige vi känner idag.

Dock så blir det ju rätt abstrakt att prata i de här termerna. För vem vet vad annat som skulle hänt på de snart 400 åren sedan detta inträffade...

I övrigt tycker jag sånt här är riktigt underhållande. Mer tips på böcker, förutom Ruskigbuss (som verkar lite intressant), vore trevligt
Citera
2004-03-03, 17:54
  #8
Medlem
The Rig Vedas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
En intressant (men lite tråkig) bok med alternativ historia är

The Years of Rice and Salt av Kim Stanley Robinson

Här dör 90% av Europas befolkning i pesten.

Konsekvenser blir bl a
* Araberna tar över Europa
* Världens stormakter blir Kina och Dar es Islam
* Industrialismen föds i Indien som blir den tredje stormakten
* Nordamerikas indianer bildar en demokratisk federation
* Inkariket besegras av Kina
* Japan blir erövrat av Kina
* Världskriget kämpas mellan det gammaldagsa Islam och det mera upplysta Kina
* Kina vinner med hjälp av Japan och Kina

Boken innehåller lite reinkarnation osv - men tar upp intressanta frågor.
Jag hittar inte boken
Blev väldigt sugen, men hur sjutton fick du tag på den?
Gillar kvasihistoria och skulle vara julafton att läsa
Citera
2004-03-03, 18:28
  #9
Banned
Tyvärr så är ju marknadsekonomi och vetenskap sånt som helt och hållet har sitt ursprung i Europa, inte någon annanstans. Inte ens tillstymmelse därtill. Jag tror att det har att göra med den individualistiska kultur som länge utvecklats i Europa. Utan det europeiska uppfinnandet av individualism, så kunde det lätt ha tagit 10 000 år till innan den första mäniskan flög, t.ex.

Visst, kineserna uppfann krutet och araberna algebran. Men utan en individualistisk kultur där entreprenörer faktiskt försöker omvandla tankar till egen profit, så förblir sån tankar obskyra idéer som samlar damm bland horoskop på hyllorna hos enslingar. Kineserna drog ju aldrig fördel av sina uppfinningar. Det är det som är poängen i världshistorien, att göra något AV tankegodset. Inte bara fabricera det till ingen nytta.

Demokratiska indianer... Vilket skämt!
Citera
2004-03-03, 22:39
  #10
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Rig Veda
Jag hittar inte boken
Blev väldigt sugen, men hur sjutton fick du tag på den?
Gillar kvasihistoria och skulle vara julafton att läsa

SF Bokhandeln i Stockholm:
http://www.sfbok.se/asp/artikel2.asp?VolumeID=8048

Citat:
Ursprungligen postat av Hycklaren
Tyvärr så är ju marknadsekonomi och vetenskap sånt som helt och hållet har sitt ursprung i Europa, inte någon annanstans. Inte ens tillstymmelse därtill. Jag tror att det har att göra med den individualistiska kultur som länge utvecklats i Europa. Utan det europeiska uppfinnandet av individualism, så kunde det lätt ha tagit 10 000 år till innan den första mäniskan flög, t.ex.

Visst, kineserna uppfann krutet och araberna algebran. Men utan en individualistisk kultur där entreprenörer faktiskt försöker omvandla tankar till egen profit, så förblir sån tankar obskyra idéer som samlar damm bland horoskop på hyllorna hos enslingar. Kineserna drog ju aldrig fördel av sina uppfinningar. Det är det som är poängen i världshistorien, att göra något AV tankegodset. Inte bara fabricera det till ingen nytta.

Demokratiska indianer... Vilket skämt!

Nu har ju inte jag skrivit boken, så jag tänker inte försvara den.

Men, vetenskap har väl inte sitt ursprung i Europa?
"De Gamla Grekerna" möjligen ...

Visst uppfanns kapitalismen och industrialismen i Europa, liksom kommunism och nazism. Men individualism?

Om jag skall försöka tolka bokens författare, så var väl idéen:
Vad hade hänt om Europeerna dog ut? Skulle vi fått en värld liknande den vi har idag. Skulle det ha gått snabbare eller långsammare.
I hans bok så gick det lite långsammare.

När det gäller indianerna (Nordamerika) så påstår han att eftersom de aldrig etablerade en stadskultur med klasser och egendom - så var det lättare för dem att övergå till en demokratisk, federativ styrelseform än för t ex Inkaindianerna som erövrades av Kineserna.
Citera
2004-03-07, 00:51
  #11
Medlem
Tim Sebastians avatar
Hur hade världen sett ut om inte en kejsare i Kina på 1400-talet hade bestämt sig för att Kina skulle bli isolationister? De hade en flotta med gigantiska skepp, och kineserna tros ha upptäckt såväl Australien som Amerika.

Hade världen varit bättre om asiaterna istället blev den dominerande kolonialmakten? Hade de använt sig av slavhandel? Hade de utrotat Incariket, eller istället drivit handel med dem? Skulle de t o m kunnat kolonisera hela Europa?
Citera
2004-03-07, 01:03
  #12
Medlem
De Larges avatar
Jag är väldigt facinerad av tanken av om nazityskland vunnit WW2.

Om vikingarna lyckats kolonisera Nordamerika eller iaf Grönland där det fanns kolonier som dog ut om jag inte minns fel.

Om sydstaterna vunnit det Amerikanska inbördeskriget.

Om nordamerikas indianer lyckats bekämpa invandrarna mer och kanske lyckats få ett eget land.

Om sydamerikas indianer lyckats med att slå tillbaka spanjorerna och portugiserna så att dom aldrig blivit koloniserade.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback