Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-24, 22:13
  #2389
Medlem
MyBigDookies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskastollen
Får du någon info för du gärna slänga iväg ett pm.
Hej, det är ju detta som är problemet. Slänga iväg PM hit och PM dit. Ut och leta, undersök lite. Kom igen gott folk!
Citera
2015-05-26, 01:12
  #2390
Medlem
Angående Baslandia i inlägget jag skrev för ett år sen att det var öppet igen. Då vi var först in, så när vi var klara så stängde vi igen plåten så det knappt syntes att det var öppet. Sen kanske det var korkat av mig att skriva ut det här att det var öppet och ännu dummare av dom jag var med att skriva ut det på facebook.
Men för mig som aldrig vart där innan utan bara hört historier om stället så var det ganska häftigt att komma in på ett helt tomt ställe sådär. Även jag filmade med Gopro som satt på min systemkamera när jag tog bilder, så jag har lite i arkivet om någon vill ha!
Citera
2015-05-26, 10:25
  #2391
Medlem
Pilsnerpungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimpstyle
Angående Baslandia i inlägget jag skrev för ett år sen att det var öppet igen. Då vi var först in, så när vi var klara så stängde vi igen plåten så det knappt syntes att det var öppet. Sen kanske det var korkat av mig att skriva ut det här att det var öppet och ännu dummare av dom jag var med att skriva ut det på facebook.
Men för mig som aldrig vart där innan utan bara hört historier om stället så var det ganska häftigt att komma in på ett helt tomt ställe sådär. Även jag filmade med Gopro som satt på min systemkamera när jag tog bilder, så jag har lite i arkivet om någon vill ha!
Lite bilder säger man aldrig nej till
Citera
2015-05-26, 23:52
  #2392
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerpung
Lite bilder säger man aldrig nej till
Ska försöka slänga in några imorgon
Citera
2015-05-27, 17:16
  #2393
Medlem
Pilsnerpungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimpstyle
Ska försöka slänga in några imorgon
Fina firren
Citera
2015-06-13, 21:33
  #2394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffas
Du behöver inte outa dig eller nåt men har du kommit in genom att du jobbar med nåt så du får access in dit?

För när jag varit där är det ju låst bommat och larmat.

Någon mer som har nån info om när dem ska tillåta besök till guldreserven?


Vad jag jobbar väljer jag att inte berätta här av förklarliga skäl, kan ge dig ledtråd i att det är gröna kläder som bärs, oftast.. Jag har tillgång till betydligt hemligare bergrum än det som jag tagit bilder inifrån men dessa kommer jag aldrig att visa här - tyvärr!

Du har rätt, bergrummet är larmat, låst och bommat alltid, dygnet runt. Kamerorna är AKTIVA dygnet runt och är försedda med mörkerseende, minsta rörelse innanför området så ser bevakningsföretaget detta.

Guldreserven är inga problem att få besöka, bara ringa och fråga efter den ansvarige för berget, ring kommunens växel. Enligt räddningstjänsten får man maximalt vara 10 personer i ett följe när man besöker - verkligen värt ett besök!



/ThePanicMan
Citera
2015-07-06, 23:18
  #2395
Medlem
Pilsnerpungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePanicMan
God kväll!

Som relativt ny inom UE så har jag lite frågor gällande saker jag läst i denna tråden, har läst om HC Tumlaren samt DC Tuppen.

Vad betyder HC samt DC före själva namnen på anläggningarna?

HC Tumlaren har jag hittat ingången till på Bondberget, kanske finns fler ingångar men av bilder jag funnit på internet så har jag funnit den ena, det jag har problem med att finna är DC Tuppen, kan jag få någon ledtråd till var jag skall börja leta, eller är det så att den är helt igenlagd och inte går att finna längre?

Är det HC Tumlaren som fortfarande förvaltas och tas omhand av kommunen och fortfarande är i drift och DC Tuppen som är tagen ur drift?

Jag skall passa på att dela med mig utav mina än så länge få erfarenheter. Jag har som tekniker tillgång till lite fler nycklar än de flesta andra av er här, samt tillgång att besöka platser där inte många kommer intill. Jag har tidigare laddat upp bilder på telestationer och liknande platser som varit intressant för "gemene man" men nu är det alltså dags att börja gå på militäranläggningar istället, av rent intresse, fått mersmak av de anläggningar jag fått besöka dels under militärtjänsten men även nu i efterhand som hemvärnsman.

En sådan plats är ett teleskåp vars placering är i korridorerna UNDER "kasernbyggnaden" på A6, hade ett jobb där 2007 tror jag det var där jag behövde komma åt teleskåpet i källaren. För att ens få komma TILL dörren för att gå ner till källaren var jag tvungen att visa upp ALLT jag hade i fickorna samt alla utrustning jag hade med mig ner, legitimera mig, lämna ifrån mig mobiltelefonen osv osv, jag frågade givetvis om de ville ha mina kläder också och de såg lagom muntra ut.

En väktare följde plikttroget med mig ner till teleskåpet och guidade mig fram till där det satt sen stod han där och tittade på hela tiden, när jag nästan var klar med mitt jobb så fick han ett larm och var tvungen att springa iväg (SYND!) och jag kunde givetvis inte hålla mig från att börja snoka runt lite, så jag tog en av gångarna och följde den så långt norrut i källaren jag kunde, det hela slutade vid en ENORM igenbommad ståldörr vad jag misstänker är precis i kanten på byggnaden, ut mot vägen som går ner mot rondellen vid den obemannade Preem-macken. Kom att tänka på detta idag av någon anledning och åkte till A6 på lunchrasten, typ ingången där JB-eleverna går in och gick runt huset, såg inte en tillstymmelse av en lucka eller nödutgång så det måste ha varit en dörr emot någon form av tunnensystem som går utanför regementet, vem vet.

På andra sidan motorvägen, vid COOP finns det även lite gamla anläggningar och även här under finns det gott om intressanta saker att se, även här har jag teleutrustning placerad och har givetvis fått nycklar samt kort att kunna ta mig ner i källaren och här får jag gå ner ensam.

Imorgon skall jag ta lite bilder på detta, ska även försöka fixa så jag får komma ner i källaren på A6 igen, men med tanke på säkerhetspådraget sist så kan det bli svårt att få gå där nere ensam, men det är något som de vill hålla hemligt pga att väktare följer med mig ner där och jag vill givetvis veta vad det är de inte vill att allmänheten skall få se

Även telestationen vid Resecentrum i Jönköping innehåller en del tunnlar som jag har nycklar till, finns massvis med goa hemliga teleanläggningar i Jönköping. Finns även en "ix"-station insprängd i berget i Taberg, den är i drift än idag och sist jag var där förvarades en bandvagn där inne, nu var det visserligen några år sedan jag hade något ärende där inne men sist jag körde förbi där så hade de monterat upp kameror och satt upp andra lås så jag tror det i allra högsta grad är i bruk än.

Jag minns att golvet lutar lite där inne och det förklarade en av televerksgubbarna med att det var till för att ammunitionen skulle rulla ner och lägga sig så man smidigt kunde lasta. Finns sovsalar, samt 2 mekhallar där inne plus kontor och lite annat och givetvis telestationen också, lukten var speciell minns jag. Kunde nästan känna lukten av kalla kriget där inne, ska ta mig en tur ut till den imorgon. Inte säkert jag blir insläppt där längre då jag bytt arbetsuppgifter.

Av förklarliga själv så kan jag ej avslöja var denna "telestation" ligger då den än idag är klassad lite "hemlig" av Telia, men ta en tur runt berget så kommer du se den, jag lovar

Tack för mig sålänge! Hoppas någon vänlig själ kan besvara mina frågor också

/ThePanicMan
Nu var detta skrivet för väldigt längesedan men det gällande A6.
Jag sett att det finns en betongklump med två dörrar som lutar uppåt ligger emellan A6 byggnaden(den stora röda) och hasse på sjökanten, alltså där 3 an kör. Om det nu stämmer med stora porten och det under A6 så borde ju denna lyck höra ihop med detta på något sätt eller. Verkar dock ologiskt men vem vet, kanske en tunnel till rådhusparken.
https://www.google.se/maps/@57.77507.../data=!3m1!1e3 här är dörrarna.
Citera
2015-07-07, 19:51
  #2396
Medlem
Phaethons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerpung
Nu var detta skrivet för väldigt längesedan men det gällande A6.
Jag sett att det finns en betongklump med två dörrar som lutar uppåt ligger emellan A6 byggnaden(den stora röda) och hasse på sjökanten, alltså där 3 an kör. Om det nu stämmer med stora porten och det under A6 så borde ju denna lyck höra ihop med detta på något sätt eller. Verkar dock ologiskt men vem vet, kanske en tunnel till rådhusparken.
https://www.google.se/maps/@57.77507.../data=!3m1!1e3 här är dörrarna.

Kan inte se nåt varken på satellitvyn eller streetview. Kan du peka ut det med en kartnål?
Citera
2015-07-07, 23:00
  #2397
Medlem
Pilsnerpungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phaethon
Kan inte se nåt varken på satellitvyn eller streetview. Kan du peka ut det med en kartnål?

http://goo.gl/maps/RSX56
Citera
2015-07-10, 20:28
  #2398
Medlem
Eller så knallar man bara runt på andra sidan järnvägen vid kyrkogården. Finns lite att se där. Men tror att det är vatten.
Citera
2015-07-28, 01:48
  #2399
Medlem
S3ONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swec_fullmoon
Eller så knallar man bara runt på andra sidan järnvägen vid kyrkogården. Finns lite att se där. Men tror att det är vatten.

Vad skulle finnas att se där förutom bekantas gravar?
Citera
2015-07-29, 00:38
  #2400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S3ON
Vad skulle finnas att se där förutom bekantas gravar?

Gå dit och titta.. man ser det från vägen. Men om det är något av intresse har jag inte lagt mig i. Kan vara vatten,avlopp, fjärvärme eller något annat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback