• 1
  • 2
2010-02-19, 22:30
Medlem
birgerburgers avatar
Har senaste året drivit lite sidoverksamhet genom att köpa in prylar på ebay och sedan sälja på Blocket och Tradera. Har hittills omsatt ung 100 000kr. Rapporterar bankerna in såna här insättningar till skattemyndigheten? Eller vad krävs för att de ska göra det?

Hur gör ni som säljer för att undvika skatt? Tyvärr så är inte paypal speciellt utbrett i Sverige, annars känns det som en betalningslösning som ligger långt från svenska skattmasar.
Citera
2010-02-20, 00:14
Awaiting Email Confirmation
wk123s avatar
100k, please nigger! det är fan inga pengar om man slår ut det. Börjar du komma upp i 100k per månad då är det andra bullar.
Citera
2010-02-20, 09:43
Medlem
Enydrions avatar
Om det är skatt du vill undvika, så är det väl så att skattemyndigheten har koll på blocket och såna siter du kanske skulle kolla den här tråden https://www.flashback.org/t325579
Citera
2010-02-20, 13:22
Medlem
Va? Hur kan skattemyndigheten ha koll på blockets privatannonser eller är detta företagsannonserna vi talar om?
Citera
2010-02-20, 15:25
Medlem
Enydrions avatar
http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-...812227,00.html

'Skatteverket letar även efter privatpersoner som säljer varor i stor skala på exempelvis Blocket. Det är inte ovanligt att myndigheten hittar personer som under ett par år sålt för miljonbelopp på Blocket utan att deklarera inkomsterna.
- Många tjänar pengar på verksamheter de sköter hemma på sin fritid och känner inte till att de ska betala skatt för detta, säger Karin Andersson, regionprojektledare vid Skatteverket.'

inte vet jag om det är sant, men det är väl inte svårare för dem att surfa på blocket än för oss andra...
Citera
2010-02-20, 17:38
Medlem
_Strebers avatar
Ja, de kan surfa in på Blocket och kolla, men det sitter knappast och kollar alla annonser och försöker kartlägga nånting. Mer troligt är väl att de samarbetar med blocket och får reda på vilka som annonserar frekvent genom att undersöka vilka telefonnummer och kredit/betalkort som använts mest - på samma sätt som de kan kolla upp Tradera-säljare genom att få listor över de säljare som betalt in mest provision och/eller lagt upp flest auktioner under en viss tid. Vi snackar ju inte om några privatspanare utan om en tämligen mäktig myndighet som har nycklar till de flesta lås.
Citera
2010-02-20, 17:50
Medlem
Enydrions avatar
Jo och de kan ju tex ha satt ihop en sökrobot som spanar av sidorna och sorterar upp materialet automatiskt...
Citera
2010-02-20, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jo och de kan ju tex ha satt ihop en sökrobot som spanar av sidorna och sorterar upp materialet automatiskt...

Precis, det är ju inte så att skv sitter och själva kikar på blocket, utan de har ju spindlar som söker av och får träffar som de sedan undersöker.
Citera
2010-02-22, 17:08
Medlem
Wueterichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerburger
Har senaste året drivit lite sidoverksamhet genom att köpa in prylar på ebay och sedan sälja på Blocket och Tradera. Har hittills omsatt ung 100 000kr. Rapporterar bankerna in såna här insättningar till skattemyndigheten? Eller vad krävs för att de ska göra det?

Hur gör ni som säljer för att undvika skatt? Tyvärr så är inte paypal speciellt utbrett i Sverige, annars känns det som en betalningslösning som ligger långt från svenska skattmasar.

Gränsen ligger väl på 50-60000 Kr per år (= skattefria)

Problemet med Tradera är att det blir lättare att sammanställa en summa över dina sålda artiklar per år (lägga ihop alla slutpriser).

På blocket blir det ju svårare, om du har 50 mobiltelefoner så vet ju inte blocket om och hur mycket du har sålt per annons (om du säljer via förskott), det kan vara 0, 10, 40 osv. De kan inte lämna en konkret summa till skatteverket.

Ditt problem är snarare att det kommer in en mer eller mindre stor summa på ditt konto varje månad, då kan skatteverket bli misstänksamt.

En möjlighet att undvika det är att du låter en del av pengarna sättas in på olika konton hos folk du litar på (familj, vänner). Sen kan de ta ut de pengarna och du ändvänder dem dels för att betala kontanta utgifter i vardagen, köper saker kontant eller sätter in dem på ditt konto.

”Försäljning av lösöre/arvegods” är då nyckelordet, att sätta in upp till 10000 per gång är inget problem, har själv gjort så ett flertal gånger, kan vara bra att ev. fixa ngt. fejkkvitto. Det finns tillräckligt med samlarföremål som kostar en massa och som folk betalar kontant (vapen, musikinstrument, porslin…det är bara att gå in på tradera och titta lite).

Så 100000 borde inte vara nåt problem att få in på ditt konto.
Citera
2010-02-22, 20:30
Medlem
birgerburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wueterich
Gränsen ligger väl på 50-60000 Kr per år (= skattefria)

Problemet med Tradera är att det blir lättare att sammanställa en summa över dina sålda artiklar per år (lägga ihop alla slutpriser).

På blocket blir det ju svårare, om du har 50 mobiltelefoner så vet ju inte blocket om och hur mycket du har sålt per annons (om du säljer via förskott), det kan vara 0, 10, 40 osv. De kan inte lämna en konkret summa till skatteverket.

Ditt problem är snarare att det kommer in en mer eller mindre stor summa på ditt konto varje månad, då kan skatteverket bli misstänksamt.

En möjlighet att undvika det är att du låter en del av pengarna sättas in på olika konton hos folk du litar på (familj, vänner). Sen kan de ta ut de pengarna och du ändvänder dem dels för att betala kontanta utgifter i vardagen, köper saker kontant eller sätter in dem på ditt konto.

”Försäljning av lösöre/arvegods” är då nyckelordet, att sätta in upp till 10000 per gång är inget problem, har själv gjort så ett flertal gånger, kan vara bra att ev. fixa ngt. fejkkvitto. Det finns tillräckligt med samlarföremål som kostar en massa och som folk betalar kontant (vapen, musikinstrument, porslin…det är bara att gå in på tradera och titta lite).

Så 100000 borde inte vara nåt problem att få in på ditt konto.

Problemet är väl att just har jag insättningar på runt 150-200kr ett par, tre-fyra gånger om dan!
Så det är insättningar från kanske 1000 olika personer under ett års tid.
Citera
2010-02-23, 22:05
Medlem
Eta-Betas avatar
Eller börjar du betala skatt ditt miffo! Ibland undrar jag om vi inte haft en lägre inkomstskatt i vårt avlånga land om alla som borde betala skatt på sina inkomster gjort det... Eller är jag totalt ekonomiskt inkompetent? Lika mycket som det sticker i ögonen på mig när 0-taxerare åker omkring i flotta bilar, lika mycket borde det sticka i ögonen på mig att se sånt här... Även fast det förstnämnda kanske handlar om betydligt större summor.

Många bäckar små ... Lycka till i alla fall (trots allt). Jag för min del vill leva i illusionen om att skatteverket har egna privatspanare på blocket, hahaha. Vilket sweet jobb... Sitta på blocket 8-16:30... Många som kan extraknäcka där på sin nuvarande anställning skulle jag tippa på. Åtminstone tim-vik. Wahahaha.

//Inkonsekvent
Citera
2010-02-24, 14:54
Medlem
zappBrannigans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eta-Beta
Eller börjar du betala skatt ditt miffo! Ibland undrar jag om vi inte haft en lägre inkomstskatt i vårt avlånga land om alla som borde betala skatt på sina inkomster gjort det... Eller är jag totalt ekonomiskt inkompetent? Lika mycket som det sticker i ögonen på mig när 0-taxerare åker omkring i flotta bilar, lika mycket borde det sticka i ögonen på mig att se sånt här... Även fast det förstnämnda kanske handlar om betydligt större summor.

Det resonemanget faller lite på är väl att "om alla som borde betala skatt för sina inkomster" skulle behöva betala skatt på dem så skulle inte inkomsten finnas från första början, för att lönsamheten blir för låg, eller för att det blir för omständigt med en regelrätt näringsverksamhet.

Lite som att jag ställer mig på stan och delar ut bananer helt gratis och sedan när jag gjort slut på 1000 bananer säger "tänk om jag hade tagit betalt 50 spänn för varje banan - då hade jag haft massa pengar" när i själva verket jag inte skulle haft en spänn för att transaktionen aldrig skulle skett från första början med det priset.

Var inte fallet sådant med förmögenhetsskatten också? Man räknade på "håhå hur mycket pengar man skulle få in i stadskassan minsann" men i själva verket så förlorade man på det eftersom det faktum att skatten fanns där gjorde att kapital och verksamheter lämnade landet. Vill minnas att jag läste någon källa på det också, men jag kan även vara vilseledd av kaptitalistisk propaganda.

Men det är rent spekulativt från min sida, någon nationalekonom kanske har en bättre bild utav hur det fungerar i verkligheten, det är ju klart intressant. Läser du i företagsekonomiforumet så ser man dock gång på gång hur folk kommer i tron om att dom ska bli av med ca 30% av sin vinst - men istället säger "fuck this" när dom blir upplysta om det faktiskta skattetrycket på deras eventuella verksamheter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in