Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-22, 17:27
  #6373
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Det är ett begrepp som ni skeptiker sätter på samtliga medium och inte specifikt på Jörgen Gustafsson Jag är övertygad om att de flesta av er aldrig har sett dessa medium i arbete.
Det är ingen som sett dem i "arbete".

Det påstås bara att de "arbetar", då ingen kan påvisa att de faktiskt gör något "arbete", utöver att de påstår att de har övernaturliga förmågor.
Citera
2017-05-22, 18:35
  #6374
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Det är ett begrepp som ni skeptiker sätter på samtliga medium och inte specifikt på Jörgen Gustafsson Jag är övertygad om att de flesta av er aldrig har sett dessa medium i arbete.

Och? Du har inte sett mig flyga till månen för egen maskin, men du behöver ändå inte tro att det är sant. Att ingen har sett Jörgen Gustafsson i arbete betyder inte ett skvatt. Du har inte sett mig i arbete och jag har inte sett dig i arbete. Det säger absolut inget om våra eventuella förmågor.
Citera
2017-05-22, 18:47
  #6375
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Jag har varken lägre utbildningsnivå eller lägre begåvningsnivå än genomsnittet. Bara för att göra det klart för alla.

Det har inget med saken att göra. Det relevanta är att du försöker få oss att okritiskt tro på att du har förmågan att tala med andar, samtidigt som vi lika okritiskt ska tro på att du saknar förmågan att ljuga, fantisera, inbilla dig, eller något annat som är mycket mer realistiskt.
Citera
2017-05-23, 05:30
  #6376
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Det har inget med saken att göra. Det relevanta är att du försöker få oss att okritiskt tro på att du har förmågan att tala med andar, samtidigt som vi lika okritiskt ska tro på att du saknar förmågan att ljuga, fantisera, inbilla dig, eller något annat som är mycket mer realistiskt.
Jag tycker inte alls att man okritiskt ska tro, det är sunt att vara kritisk och ifrågasättande men det är också viktigt att lyssna och att ta människors upplevelser på allvar.
Citera
2017-05-24, 17:40
  #6377
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Jag är övertygad om att de flesta av er aldrig har sett dessa medium i arbete.

Jag har sett flera videor med kända medier i arbete på Youtube. Eller räknas de inte?
Citera
2017-05-24, 17:41
  #6378
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Jag tycker inte alls att man okritiskt ska tro, det är sunt att vara kritisk och ifrågasättande men det är också viktigt att lyssna och att ta människors upplevelser på allvar.

Jag har redan sagt att jag lyssnar på dina upplevelser och tar dem på allvar, men jag tror inte på ditt påstående att du kan tala med andar. Alla upplevelser finns bara i huvudet på personen som upplever dem. Huruvida de hör ihop med någon verklighet går inte att avgöra från en persons berättelser om sina upplevelser.
Citera
2017-05-27, 09:55
  #6379
Medlem
StockholmSyndromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Om man tar och tittar på hur majoriteten av de som är öppet troende på olika paranormala fenomen här på Flashback beter sig, så är dessa enligt min erfarenhet inte representativa för troende i allmänhet. I princip alla jag träffat i verkliga livet som tror på något paranormalt, är helt normala människor. Så är inte direkt fallet med majoriteten troende som hänger här och skriver om sin tro. Dessa är allt som oftast totalt rubbade, fanatiska och faktaresistenta. Detta har jag sällan stött på IRL när en diskussion om något paranormalt har förts.
Men det gäller givetvis inte alla troende på Flashback, så du behöver inte ta det personligt.

Det kanske ironiskt nog blev en elak generalisering av mig i samma veva som jag kritiserade generaliseringar.

Okej. Vad är det du syftar på som är "trångsynt"?
Hittills när jag själv blivit beskylld för att vara just trångsynt så har det alltid visa sig handla om att jag vägrar tro på extraordinära påståenden utan att få några bevis presenterade. Och det är ju faktiskt inte det minsta trångsynt.


Inga bevis, är ett mer korrekt påstående.
JAG har bevis och har bevisat för mina närstående. Sen att det är något du inte skulle godta spelar ingen roll för mig.
Men det här är vad som är tröttsamt - dryga kommententarer från folk som inte är intresserade, bara sitter här och ja, varför sitter du här? Vad får du ut av att visa att du minsann inte har öppet sinne och allt är mambojambo?
Citera
2017-05-30, 18:03
  #6380
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmSyndrome
JAG har bevis och har bevisat för mina närstående. Sen att det är något du inte skulle godta spelar ingen roll för mig.
"Your mom doesn't count as a fan".
För en utomstående är det nära till hands att misstänka att dina närstående inte är helt neutrala i frågan.

Hur kan du vara likgiltig inför att bli betraktad som en (möjligen omedveten) lögnare?

Om jag hade en paranormal förmåga skulle jag (förhoppningsvis) göra allt för att framstå som seriös, bland annat genom att försöka bevisa fenomenet vetenskapligt.

Vad är dina bevis?
Citera
2017-06-03, 20:53
  #6381
Medlem
parskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag har sett flera videor med kända medier i arbete på Youtube. Eller räknas de inte?
Om du bor i närheten av Jönköping kan jag rekommendera några lokala medier jag brukar träffa.
Citera
2017-06-03, 21:34
  #6382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parski
Om du bor i närheten av Jönköping kan jag rekommendera några lokala medier jag brukar träffa.

Varför citerar du mitt inlägg om du inte har något svar på min fråga?
Citera
2017-06-12, 16:33
  #6383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmSyndrome
JAG har bevis och har bevisat för mina närstående. Sen att det är något du inte skulle godta spelar ingen roll för mig.
Presentera gärna detta eventuella bevis så får vi se.


Citat:
Men det här är vad som är tröttsamt - dryga kommententarer från folk som inte är intresserade, bara sitter här och ja, varför sitter du här? Vad får du ut av att visa att du minsann inte har öppet sinne och allt är mambojambo?
"Öppet sinne" ja. Du vet uppenbarligen inte vad ett öppet sinne är för något.
Ens sinne är inte stängt bara för att man inte tror på en massa obevisat, irrationellt trams.
Citera
2017-08-01, 19:36
  #6384
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Jag har sett en mängd avsnitt av "Det Okända" med honom och tycker att han verkar seriös. Vad är det som får dig att tro att han bluffar?
För att ljuga krävs det mer än att fara med osanning. Du måste till att börja med veta att det du säger är osant.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback