Flashback bygger pepparkakshus!
2014-05-03, 19:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Kanske för att dom är påstådda skeptiker...
Det spelar föga roll vad du vill kalla oss skeptiker. Men vi kallar oss skeptiker.
Citera
2014-05-05, 22:55
Moderator
Humbugs avatar
Lite för lång glidning OT. Ett antal inlägg raderade
/mod
Senast redigerad av Humbug 2014-05-05 kl. 22:59.
Citera
2014-05-06, 23:45
Moderator
Humbugs avatar
Jag bröt ur inlägg till denna tråd -> (FB) Skepsism VS Forskning
/mod
Citera
2014-05-07, 15:47
Medlem
Yatsys avatar
Funderar på en sak.Kan man som skeptiker,(nu menar jag inte dom skeptikerna som egentligen bara är intresserade av sig själva typ VOF spammare)

Kan man både vara aktiv för att vilja förhindra vidskepelse och att att andra människor blir lurade av påstådda medium och samtidigt tycka bra om 150 kronors tjejer ( dom som över nätet ställer din framtid och vägleder dig),eller låta påstådda medium låta sina åsikter lämnas utan orsak att ifrågasätta vid tex intervjuer?

Hur ser tex du på det? Är man skeptiker då?
Citera
2014-05-07, 19:08
Medlem
Är lite nyfiken på vilka de självidentifierade skeptikerna är. Ålder, utbildning, intressen, osv? Finns det några generella mönster?
Citera
2014-05-07, 19:43
Medlem
Sqeptisks avatar
Verkar vara en tråd i min smak! Får man va me
Citera
2014-05-07, 20:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Kan man både vara aktiv för att vilja förhindra vidskepelse och att att andra människor blir lurade av påstådda medium och samtidigt tycka bra om 150 kronors tjejer...
Det tycker jag rimmar illa. Någon som kallar sig skeptiker som gör så?
Citera
2014-05-07, 20:35
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Funderar på en sak.Kan man som skeptiker,(nu menar jag inte dom skeptikerna som egentligen bara är intresserade av sig själva typ VOF spammare)

Kan man både vara aktiv för att vilja förhindra vidskepelse och att att andra människor blir lurade av påstådda medium och samtidigt tycka bra om 150 kronors tjejer ( dom som över nätet ställer din framtid och vägleder dig),eller låta påstådda medium låta sina åsikter lämnas utan orsak att ifrågasätta vid tex intervjuer?

Hur ser tex du på det? Är man skeptiker då?
Själv har jag aldrig sett mig som skeptiker förrän jag började skriva här för ett par år sedan, då tog det ju inte många inlägg innan de troende hade bestämt att jag var en skeptiker - så jag tror nästan vi får fråga de troende istället för skeptikerna eftersom det verkar vara ni som bestämmer vem som är skeptiker. Däremot tycker just jag nog ännu sämre om 150-kronorstjejerna än om de troende som i alla fall verkar tro på sina egna teorier, 150-kronorstjejerna är förstås enbart "in it for the money". Andra halvan av din fråga förstår jag inte.
Citera
2014-05-07, 21:20
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Själv har jag aldrig sett mig som skeptiker förrän jag började skriva här för ett par år sedan, då tog det ju inte många inlägg innan de troende hade bestämt att jag var en skeptiker - så jag tror nästan vi får fråga de troende istället för skeptikerna eftersom det verkar vara ni som bestämmer vem som är skeptiker. Däremot tycker just jag nog ännu sämre om 150-kronorstjejerna än om de troende som i alla fall verkar tro på sina egna teorier, 150-kronorstjejerna är förstås enbart "in it for the money". Andra halvan av din fråga förstår jag inte.
Det hjälper inte hur många gånger du försöker skriva att jag tillhör paranormalisterna det blir inte verklig för det.Du uppfyller heller inte kraven att svara på frågan. Det låter hårt kanske av mig,men det är min åsikt.
Citera
2014-05-07, 21:53
Medlem
Aliennas avatar
Guuud så tröttsamt med denna semantiska förvirring som skeptikerrörelsen skapat!

SnakePlisssken är skeptisk, enligt det vedertagna svenska språkbruket. Men han går inte omkring IRL och titulerar sig "skeptiker". ("Jag är en skeptiker!")
Ledord: Jag tvivlar

Det är bara folket i skeptikerrörelsen som kallar sig "skeptiker" och babblar "vetenskapen-hit-o-dit" jämt o. ständigt.
Ledord: Jag accepterar

Yatsy riktar sin fråga till den senare sorten.
Citera
2014-05-07, 23:10
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det hjälper inte hur många gånger du försöker skriva att jag tillhör paranormalisterna det blir inte verklig för det.Du uppfyller heller inte kraven att svara på frågan. Det låter hårt kanske av mig,men det är min åsikt.
Nä precis, du är ju såååå neutral
Om du menar att jag antydde att du skulle vara paranormalist - vad fan är det då du antyder här, att jag är journalist?
),eller låta påstådda medium låta sina åsikter lämnas utan orsak att ifrågasätta vid tex intervjuer?
Så du kan sluta fjanta dig med semantik, du vet mycket väl att du hör till dem som kallar mig för skeptiker - vad du kallar dig själv är jag fullständigt ointresserad av, jag kategoriserar dig dock som en av de troende på precis samma grunder som du kategoriserar mig som skeptiker.
Citera
2014-05-07, 23:13
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Guuud så tröttsamt med denna semantiska förvirring som skeptikerrörelsen skapat!

SnakePlisssken är skeptisk, enligt det vedertagna svenska språkbruket. Men han går inte omkring IRL och titulerar sig "skeptiker". ("Jag är en skeptiker!")
Ledord: Jag tvivlar

Det är bara folket i skeptikerrörelsen som kallar sig "skeptiker" och babblar "vetenskapen-hit-o-dit" jämt o. ständigt.
Ledord: Jag accepterar

Yatsy riktar sin fråga till den senare sorten.
Var det inte ganska precis tvärtom Yatsy skrev? citat från Yatsy: nu menar jag inte dom skeptikerna som egentligen bara är intresserade av sig själva typ VOF spammare
Jag uppfattade det i alla fall som att Yatsy INTE riktade sig till skeptikerrörelsen (VOF), ergo de som kallar sig skeptiker. Men har jag fel så är det ju knappast första gången jag missuppfattat ert interna språkbruk...

Edit: om skeptikerrörelsen skapat en semantisk förvirring, vad är det då yatzy skapat som inte vill bli kallad paranormalist (fast jag aldrig ens kallat henne för det), eller vad är det hela den "troende" klanen skapat med sin misshandel av ord som t.ex dimension?
Senast redigerad av SnakePlisssken 2014-05-07 kl. 23:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in