2010-02-20, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amilofs
Den vetenskapliga metoden känner alla till...problemet är när vetenskapliga skeptiker drar felaktiga slutsatser utifrån den. Men å andra sidan så tillhör ju inte Vof-skeptikerna de vassaste knivarna i skeptikerlådan.

Hur många av er troende på detta forum kvalificerar sig ens till smörkniv i trä.....?

Sen undrar man ju om du är medveten om att det på VoF är bra många användare som faktiskt är Professorer, läkare, forskare eller andra yrken/befattningar som kräver en hel del mer studier utbildning m.m. än vad som krävs för att tro på spöken.....

Dr Tinnitus
Citera
2010-02-20, 09:18
Medlem
najass avatar
Citat:
Den vetenskapliga metoden känner alla till...problemet är när vetenskapliga skeptiker drar felaktiga slutsatser utifrån den. Men å andra sidan så tillhör ju inte Vof-skeptikerna de vassaste knivarna i skeptikerlådan.

Nej, det gör verkligen inte alla, det är himmelskriande uppenbart. Det verkliga problemet är dessutom snarare när charlataner drar nytta av människors okunnighet och lurar på dem medium, kristallterapi, horsoskop etc för dyra pengar. Eller när politik och samhälle påverkas av totalt främmande teorier utan verklighetsförankring

DET är problemet, och det är då det blir farligt antingen personligen för de enskilt lurade eller för samhället. Det är också orsaken till att de flesta inom olika vetenskapsdiscipliner bryr sig.

Jag själv hade inte brytt mig överhuvudtaget om det inte var för att tron på tomtar och troll missbrukas så ofta. Folk får tro på vad de vill. Dock ska de inte pracka på oskyldiga sina lögner. Det behövs folk som står upp och visar att kejsaren faktiskt är naken när charlatanerna drar igång.
Citera
2010-02-20, 09:20
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hur många av er troende på detta forum kvalificerar sig ens till smörkniv i trä.....?

Sen undrar man ju om du är medveten om att det på VoF är bra många användare som faktiskt är Professorer, läkare, forskare eller andra yrken/befattningar som kräver en hel del mer studier utbildning m.m. än vad som krävs för att tro på spöken.....

Dr Tinnitus

Man undrar om du varit inne på Vof, majoriteten på Vof är beter sig som rena jönsar...de verkar som de själva inte riktigt förstått den vetenskapliga metoden.
Senast redigerad av amilofs 2010-02-20 kl. 09:23.
Citera
2010-02-20, 09:24
Medlem
najass avatar
Citat:
Man undrar om du varit inne på Vof, majoriteten på Vof är beter sig som rena jönsar...de verkar som de själva inte riktigt förstått den vetenskapliga metoden.

Kanhända du mest stött på flummarna där. VoFs forum drar ju också till sig många tokar med sina hemmasnickrade teorier som vill övertyga om att evolutionen inte existerar, eller att krsitallterapi faktiskt fungerar osv.
Citera
2010-02-20, 09:27
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Kanhända du mest stött på flummarna där. VoFs forum drar ju också till sig många tokar med sina hemmasnickrade teorier som vill övertyga om att evolutionen inte existerar, eller att krsitallterapi faktiskt fungerar osv.

Jag pratar om skeptikerna där. De som enbart förlitar sig på en vetenskap som vi alla vet inte kan förklara allt.
Citera
2010-02-20, 09:37
Medlem
najass avatar
Citat:
Jag pratar om skeptikerna där. De som enbart förlitar sig på en vetenskap som vi alla vet inte kan förklara allt.

Det logiska felslut du gör här är att tro att bara för att alla företeelser inte kan förklaras nu så motiverar det att hitta på orimliga förklaringar som man helt enkelt bara "tror på". Det är lustigt att det alltid är just flummare som verkar så förskräckta över att allt inte kan förklaras. Vetenskapen accepterar detta fullt ut och har inga probelm med detta.

Att därifrån ta steget att tro på spöken och andar är minst sagt underligt.
Citera
2010-02-20, 10:22
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Skeptiker i allmänhet och Vof:are i synnerhet använder ofta i debatten ett ordentligt feltänk.

För skeptiker har det blivit en sanning att om man kan mäta och verifiera ett paranormalt fenomen då är det inte längre paranormalt utan har blivit normalt. Detta s.k vetenskapliga logiska resonemang stämmer ju inte alls. Och det konstiga är att de logiska vetenskaplig skolade skeptiker inte själva förstår det.

Ett enkelt exempel visar hur fel de har: ex. Telepati.
----
Person A tänker på något i förväg bestämt, person B som sitter isolerad ska tala om vad A tänker på. Person B har rätt 100ggr av 100. Allt är vetenskapligt övervakat.
----

Nu säger den samlade skeptikerrörelsen(Vof-fanatikerna) att det inte längre är paranormalt för att vi kan testa och mäta resultatet.
Och det är förstås helt fel, vetenskapen har fortfarande ingen aning om hur den telepatiska information har flyttat sig från person A till person B.

Så skeptiker sluta använda den felaktig sanning i debatten mot oss troende.

Undrar vem det är som är inte förstår vetenskapliga resultat, Vof:are använder enkla feltänk när de debatterar, (se ovan)
Citera
2010-02-20, 12:00
Medlem
nummerupplysn.s avatar
Citat:
Jösses vilket erbarmeligt flummeri.....

Nä, vi talade inte om helt olika saker, utan samma saker. Fast med skillnaden att du inte vet vad du snackar om utan flummar på i god whoo whoo-anda.

Dr Tinnitus

Om det nu är så flummigt kan du ju försöka argumentera emot det, men det klarar du ju visst inte av. =)

Varför är det så otroligt låg nivå på motståndet nuförtiden...
Citera
2010-02-20, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nummerupplysn.
Om det nu är så flummigt kan du ju försöka argumentera emot det, men det klarar du ju visst inte av. =)

Varför är det så otroligt låg nivå på motståndet nuförtiden...

Fast, om det ska finnas något att argumentera emot, så är det väl då hög tid att du/ni förklarar och bevisar detta...

Citat:
men jag syftar på t ex. astral projektion, Nära-döden upplevelser, existensen av en subtil energikropp, med mera.

Så länge dessa företeelser inte på något godtagbart sätt har kunnat bevisas att ens existera så är det ju tämligen lätt att argumentera emot det, tycker du inte? Och det är just vad jag gjort i denna tråden, även om du kanske inte förstår det eller vill erkänna att du kan ha fel och jag rätt.

Vi vänder på steken. Jag påstår att jag klarar 52 m i tresteg, tror du mig då? Och jag springer 100 m på 1,68 sekunder, tror du mig då? Eller min Cheva Corvette med 1500 Hk 2-liters V8 drar 0,45 liter milen i 180 kmh, tror du mig då?

Om du inte tror mig, varför? Utveckla gärna lite...

Dr Tinnitus
Citera
2010-02-20, 12:44
Medlem
Varulvs avatar
Rensat lite OT.

/MOd
Citera
2010-02-20, 12:45
Medlem
amilofss avatar
Citat:
Fast, om det ska finnas något att argumentera emot, så är det väl då hög tid att du/ni förklarar och bevisar detta...

Vi vänder på steken. Jag påstår att jag klarar 52 m i tresteg, tror du mig då? Och jag springer 100 m på 1,68 sekunder, tror du mig då? Eller min Cheva Corvette med 1500 Hk 2-liters V8 drar 0,45 liter milen i 180 kmh, tror du mig då?

Om du inte tror mig, varför? Utveckla gärna lite...

Dr Tinnitus

Jag tror du missuppfattat det mesta, för det första diskuterar vi skeptikerrörelsen i denna tråd.

Dina exempel är så dåliga att de inte är värda att diskutera. Men, jag ska göra ett försök så även en Vof-skeptiker ska förstå. Vi/vetenskapen kan mäta/testa ditt påstående och då visar det sig ganska snabbt att du bara är ute efter att sänka debatten till den låga nivå du klarar av.
S.k. paranormala fenomen klarar inte vetenskapen av att förklara, kanske kommer den någon gång i framtiden att kunna göra det. Vetenskapen klara inte att förklara, precis som den inte kan förklara universiums uppkomst, vad fanns före big bang, eller hur människor kan ha ett jag/själ, eller om Gud finns?

Vetenskapen klarar inte allt, det kan vara en förklaring...
Citera
2010-02-20, 12:49
Medlem
nummerupplysn.s avatar
Citat:

Jag hade ju då tänkt mig att du skulle bevisa hur något som finns utanför de 5 sinnena ska kunna nås med de fem sinnena. Det är vad det finns att argumentera emot. Det jag skriver nedan är samma sak som detta, fast i lite längre form bara.

Citat:

Javisst, om jag kan stå brevid och titta på. Om det inte går så ser jag ju det.

Om vi säger så här då. Jag är döv, stum, blind. Du säger att färgen blå existerar. Kan du bevisa det för mig? Nej. Alltså måste den inte existera....?

Du är ingen skeptiker, du har redan bestämt dig för vad som är rätt eller fel.
Senast redigerad av nummerupplysn. 2010-02-20 kl. 13:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in