Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-23, 11:51
  #169
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealWolodarksi
Om vi övergår till hans affärsliv kan man säga att han är duktig på att timea marknaden men är egentligen ingen större affärsman.

Under 70-80-talet studerade han skatteplanering och hur man bäst flyr undan alla sorters skatter. Under 90-talet började han 1994 köpa fastigheter (som då var extremt billiga p.g.a fastighetskrisen) och lyckades genom extremt hög leverage bli relativt rik, ungefär som Erik Selin.

Det är inte precis rocket science, ju högre leverage desto mer % går du plus om allt går bra och fastigheterna går upp i pris.

Han sålda hela beståndet till Heimdalen precis i rätt tid för nästa stora krasch som är på intåg as we speak. Creds för att han kan tajma så bra, tycker synd om idioterna på Heimdalen som blivit grundlurade hehe. Kanske kommer han till och med köpa tillbaks det från de om dem konkar.

Utan centralbankers megastimulanser under 20 års tid hade han inte varit någon överhuvudtaget, det är det som möjliggjort den galna rusningen i bostadspriser.

Angående det senaste debaklet inom Castellum ska det nog ses mer från en affärsmässig vinkel. Han har köpt in 10% och börjar nästan direkt försöka "snacka ner" kursen. Rätt tydligt vad han försöker åstadkomma.
Han försöker pressa ner aktiepriset så långt ner det går för att sedan kunna skoopa upp så mycket möjligt och kanske till och med ta en majoritetsdel (50.1%) och ta full kontroll över Castellum. Han har själv sagt att sommaren-hösten 2023 kommer det vara som sämst på svenska fastighetsmarknaden. Jag misstänker att det är då han kommer försöka isjösätta sin plan

"tycker synd om idioterna på Heimdalen som blivit grundlurade"

Hur blev personerna på Heimdalen grundlurade?
Citera
2022-11-23, 12:07
  #170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Men han verkar sakna reell förståelse för vanliga människor..Tex att inte vilja ha en utsikts plats högst upp i Kronprinsen som funnits sen Åbergs tid utan istället vill ha lyxlägenheter säger en del. Hade jag varit rik hade jag velat skapa nåt som lever kvar, som folk kan säga "ja det var han som byggde detta gärna minnesplats etc som kan glädja generationer fram. Vem f-n kommer tacka honom för lyxlägenheterna? Inte de som bodde där i alla fall.😏
Ärlig talat förstår jag det inte men jag är inte av en sorten. De flesta med pengar förstår tyvärr inte vad häftiga grejer de kan göra utan tänker med naveln haha
(Dock ej artister o idrottare dock)

Det har du säkert rätt i. Men hur många genier bryr sig om kreti och pleti? Inte fan gör Elon Musk det iallafall.
Citera
2023-02-22, 20:42
  #171
Medlem
Vireks avatar
Nytt program med Roger https://www.svtplay.se/video/epoVdpp...roger-akelius?
Citera
2024-02-19, 10:25
  #172
Medlem
Akelius stoppad från att köpa in sig i Academedia.

https://www.aftonbladet.se/minekonom...affet-i-halsen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback