Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-02-16, 22:42
Medlem
skogsbärets avatar
I snpf:s tidning, sista numret 2009, skrivs det lite angående en föreläsning som denna forskare höll. Willy Pedersen har forskat om cannabis i 30 år, han skrev i aftenposten ganska nyligen att han haft fel om cannabis. I denna artikel finns det lite argument.

"Professorn som gick vilse
Reflektioner från en föreläsning om cannabis"

Så döper journalisten sin artikel, det känns lite pinsamt.

Artikeln börjar på sidan 33 i denna pdf-fil. http://www.snpf.org/Tidningar/2009/SNPF_409.pdf

Ett litet urdrag:

"Han slår också fastatt den illegala cannabismarknaden är en inkörsport
för tyngre droger. Att cannabisköparna tvingas exponeras för dessa droger och att säljarna tvingas djuparein i kriminalitet genom att sälja dessa droger. Han sveper snabbt förbi ett konstaterande att den illegala cannabishandeln tankar upp brottsligheten och en tung illegal ekonomi. Nu börjar det hela bli riktigt intressant. Pedersen försöker sig nu på att förklara varför han en vecka innan denna föreläsning gått ut offentligt i Aftenposten och förklarat att han under trettio års tid har haft fel
om cannabis. Artikeln publicerades under namnet ”Jag har tagit fel om cannabis”. Pedersen menar att
man nu på allvar måste överväga att avkriminalisera och legalisera cannabis i Norge."
Senast redigerad av skogsbäret 2010-02-16 kl. 23:20.
Citera
2010-02-16, 23:11
Medlem
Spår av nötters avatar
Vill man ligga under radarn är en Aqua-affisch på väggen ett starkt tips!

Inte för att vara den som är den, men det är ohyggligt hur poliserna ser på Pedersens vändning från anti till pro. Drar upp en massa anledningar som antyder på att han har hamnat i en kris eller påverkats av dennes galna liberala försökspersoner.

Citat:
"Pedersen har ju under många år jobbat nära och studerat haschrökare. Har deras liberala och drogförhärligande attityder till slut bitit sig fast?"
Senast redigerad av Spår av nötter 2010-02-16 kl. 23:16.
Citera
2010-02-16, 23:19
Medlem
skogsbärets avatar
Ja, det är skrämmande tycker jag. Det bevisar bara hur mycket propaganda poliserna har fått höra om dom anklagar en respekterad forskare som forskat om cannabis i 30 år för att ha blivit "galen" för att han ändrar åsikt om cannabis. Det kan vara dags att vidga sina vyer, eller iaf vara toleranta mot andras åsikter.
Citera
2010-02-16, 23:40
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsbäret
Ja, det är skrämmande tycker jag. Det bevisar bara hur mycket propaganda poliserna har fått höra om dom anklagar en respekterad forskare som forskat om cannabis i 30 år för att ha blivit "galen" för att han ändrar åsikt om cannabis. Det kan vara dags att vidga sina vyer, eller iaf vara toleranta mot andras åsikter.
det kan ses som ett faktum att poliser bevisligen är konformister. cirkelargument är inte helt optimala, men i detta avseende har jag en snarlik teori
Citera
2010-02-17, 00:09
Medlem
Osthuss avatar
Fan vad jag blev sur av att läsa denna artikel.
Hur de reagerade är ju inte konstigt, men shit vad skribenten förnedrade honom. Irriterad blir man...
Citera
2010-02-17, 00:35
Medlem
MrBONGs avatar
Citat:
Om du ska argumentera för din
sak så se till att bygga dina argument på fakta.

Fick lust att strypa någon nu En person som forskat om cannabis i 30år borde ju veta mer än en gris hora som lever på att låsa in folk
Citera
2010-02-17, 03:13
Medlem
Spatts avatar
Alltså, man kan ju inte annat än tappa hakan. Den insatte cannabis aktivisten bör verkligen läsa denna fack tidning grundligt, dom hyllar tillomed Bejerot, man trodde inte att sådan här knarkofobi verkligen fanns, trots tidigare bevis på just detta.

Edit: Nu läste jag resten också, kapitlet "En cannabisrökares bekännelser". !!!!! I vilket skede i livet nöjer man sig att bli polis och sluta tänka efter själv och förvränga. Word up till denne "Joakim" Visar på en tydlig attitydsförändring i Sverige. Och dessa siffror, att 11 procent testat, är bs. Siffrorna är mycket högre, eller så är det bara för att jag bor på sydligare bredgrader. Synd bara att Joakim inte var skarp nog att använda rätt argument vid rätt tillfälle. Personligen tror jag inte det gick till precis så som det skrivs i tidningen. Godnatt
Senast redigerad av Spatt 2010-02-17 kl. 03:28.
Citera
2010-02-17, 03:29
Medlem
Damp CPCPs avatar
Fan vad förbannad man blir.
Jag läste ett gäng artiklar, och det är skrämmande hur mycket lögner och propaganda
dom lyckas få plats med.
Citera
2010-02-17, 10:55
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spatt
Alltså, man kan ju inte annat än tappa hakan. Den insatte cannabis aktivisten bör verkligen läsa denna fack tidning grundligt, dom hyllar tillomed Bejerot, man trodde inte att sådan här knarkofobi verkligen fanns, trots tidigare bevis på just detta.

Edit: Nu läste jag resten också, kapitlet "En cannabisrökares bekännelser". !!!!! I vilket skede i livet nöjer man sig att bli polis och sluta tänka efter själv och förvränga. Word up till denne "Joakim" Visar på en tydlig attitydsförändring i Sverige. Och dessa siffror, att 11 procent testat, är bs. Siffrorna är mycket högre, eller så är det bara för att jag bor på sydligare bredgrader. Synd bara att Joakim inte var skarp nog att använda rätt argument vid rätt tillfälle. Personligen tror jag inte det gick till precis så som det skrivs i tidningen. Godnatt

Den var sjuk, den artikeln. Jag har svårt att se att Joakim skulle gå ner och ange sig själv utan att i alla fall kunna slå ner de skitargument författaren säger att han "knäckt" honom med. Läkemedelsföretagen liksom, läs två trådar på det här forumet och du hittar garanterat ett hyfsat svar på den frågan. Nä, den där skittidningen var läskig. Men intressant.
Citera
2010-02-17, 15:52
Medlem
Orangemans avatar
Jag är varken förvånad eller förbannad över innehållet i artikeln. Kom ihåg att tidningen är ämnad åt en viss målgrupp, d.v.s. svenska poliser. Bara det säger en hel del om innehållet.
Citera
2010-02-17, 18:59
Medlem
Pyromenens avatar
"Några av skälen är att cannabisrökning stör
hormonbalansen för båda könen och cannabis fungerar
också som inkörsport och stimulerar till övergång
till andra illegala droger"

Herregud...
Citera
2010-02-20, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyromenen
"Några av skälen är att cannabisrökning stör
hormonbalansen för båda könen och cannabis fungerar
också som inkörsport och stimulerar till övergång
till andra illegala droger"

Herregud...

Någon som har frågat efter källhänvisning på liknande saker till SNPF?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in