• 1
  • 2
2010-02-15, 20:54
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KitKatBlomman
För er som gillar tidiga 30-talsfilmer kan jag rekommendera Smart Money från 1931 med Edward G. Robinson i huvudrollen som barberare och gambler.

Har du sett Little Caesar med samma skådespelare? Såg den idag och gillade den inte riktigt, är den här bättre?
Citera
2010-02-15, 21:35
Medlem
Thompson.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Tänkte höra vad ni tycker om denna svartvita maffiaklassikern från det tidiga 30-talet? Själv tycker jag att den är riktigt bra och underhållande, t om mer intressant än remaken imo. Skådespelarinsatserna är bra och storyn är intressant. Har även sett The public enemy från -31 och blev väldigt besviken, tråkig som fan med icketrovärdiga skådespelare och ointressanta karaktärer.
Era åsikter?

En fråga, hur mycket skiljer den sig från sin remake? Eller rättare sagt, hur mycket skiljer sig De Palmas remake från originalet?
Citera
2010-02-15, 22:04
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thompson.
En fråga, hur mycket skiljer den sig från sin remake? Eller rättare sagt, hur mycket skiljer sig De Palmas remake från originalet?

I stora drag är det ganska likt, Tony flyttar till Florida/Chicago, har en högra hand, syster och försöker ta över makten osv. Paul Munis karaktär är även lite annorlundare än Al Pacinos, svär inte väldigt mycket och skriker inte men har ändå en kaxig attityd. Slutet är annorlunda däremot...
Citera
2010-02-15, 22:56
Citat:
Har du sett Little Caesar med samma skådespelare? Såg den idag och gillade den inte riktigt, är den här bättre?

Har inte sett Little Caesar.
Tycker Smart Money har en intressant handling och är underhållande, och jag är ganska intresserad av poker. Betydligt bättre än Scarface.
Smart Money är inte fylld av klassisk kriminalitet som våld, rån, mord m.m, utan har en bra röd tråd.
Citera
2010-02-17, 12:48
Det torde vara "filmnördigare" att tycka bättre om originalet och kalla Brian De Palma för hack. Men ta mig tusan, Montana-versionen är bara så mkt mer underhållande. Michelle Pfeiffer är brutalt vacker, as well. Problemet med Camonte-versionen är att dramat är så daterat. Tänker inte avslöja slutet, men visst är det inte ett dugg imponerande eller effektfullt/spännande?
Citera
2010-02-17, 14:14
Medlem
MrMushrooms avatar
det är snygga biljakter i den här filmen :-)
Citera
2010-02-17, 14:35
Medlem
Thompson.s avatar
Citat:
I stora drag är det ganska likt, Tony flyttar till Florida/Chicago, har en högra hand, syster och försöker ta över makten osv. Paul Munis karaktär är även lite annorlundare än Al Pacinos, svär inte väldigt mycket och skriker inte men har ändå en kaxig attityd. Slutet är annorlunda däremot...

Great, som den självutnämnda cineast man är så får man väl ta en titt!
Citera
2010-02-17, 16:10
Medlem
Kan varmt rekommendera den. Köpte den för 10 kronor från cdon mest som en kul grej men när jag väl bestämde mig för att se den blev jag glatt överraskad. Den var absolut sevärd, inte lika bra som Al Pacino-versionen såklart, men den måste ha varit långt före sin tid. Dessutom är det jävligt kul att titta på båda två och leta efter citat och liknande som 80-talsversionen lånade från 30-talsversionen.
Citera
2010-02-18, 12:21
Medlem
Von0bens avatar
För er sugna på liknande hårdkokta gangsterfilmer kan jag rekommendera
The Public Enemy från 1931 med James Cagney

Lite som en tidig variant av maffiabröder.

White Heat (1949) är ännu hårdare. Även den med James Cagney.
Cagney är verkligen en stenhård skurk, han ser ut som en sadistisk docka.
Citera
2010-02-21, 16:54
Medlem
odalmans avatar
Förstår inte hur man inte kan gilla Public Enemy och Little Ceasar. Enligt mig är alla filmer där Edward G Robinson eller Jimmy Cagney spelar gangsters sevärda. Angels with Dirty Faces är ett av många exempel, om inte annat bör den ses pga den klassiska slutscenen. Key Largo är en annan bra film som handlar om ett gangstergäng som djävlas med en hotellägare i Florida.

Min absoluta 30-tals favorit måste ändå vara I Am a Fugitive from a Chain Gang som, precis som Scarface, kom 1932 och har Paul Muni, som ju spelar Al Capone-karaktären i Scarface, i huvudrollen.
Citera
2013-06-03, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av odalman
Förstår inte hur man inte kan gilla Public Enemy och Little Ceasar. Enligt mig är alla filmer där Edward G Robinson eller Jimmy Cagney spelar gangsters sevärda. Angels with Dirty Faces är ett av många exempel, om inte annat bör den ses pga den klassiska slutscenen. Key Largo är en annan bra film som handlar om ett gangstergäng som djävlas med en hotellägare i Florida.

Min absoluta 30-tals favorit måste ändå vara I Am a Fugitive from a Chain Gang som, precis som Scarface, kom 1932 och har Paul Muni, som ju spelar Al Capone-karaktären i Scarface, i huvudrollen.
Har sett alla förutom den sista av dom du nämde. Riktigt bra filmer!
Citera
2025-09-18, 10:31
Medlem
Sun Rulers avatar
Vi kollade på den här häromdagen då vi upptäckte att den fanns på Prime.

https://www.imdb.com/title/tt0023427/

Den var förvånansvärt sevärd.

+ Actionpackat
+ Tidseran och inblicken i den när det gäller kläder och bilar.
+ Habilt skådespeleri
+ Tempot, om än betydligt långsammare än i De Palmas remake så höll det filmen igenom.

Sedan så var det intressant med budskapet innan filmen, det var kritik som riktades mot myndigheterna för att de inte bekämpade kriminaliteten som drabbade vanligt folk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in