Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-01, 10:23
Medlem
Nått som jag tycker är överskattat i alla tider är lax... Satan va smaken sitter kvar i mun länge med spykänsla i många timmar... ätit det ca en gång i veckan förut men nu går det inte lägre... låt laxen va kvar i vattnet där den hör hemma.
Citera
2024-01-01, 12:45
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Ni som ätit ostron, är det överskattat enligt er?

Jag tycker det är gott, men inte mer.
Inget man vräker i sig av.
Nu har jag inte ätit de ”finaste”, men har svårt att tro att det skulle vara nån större skillnad eller motivera priset. (Välkommen mothugg)
Men sitter man på en skaldjursrestaurang vid havet så kan det väl vara en stämningshöjare
Citera
2024-01-01, 15:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Nu har jag inte ätit de ”finaste”, men har svårt att tro att det skulle vara nån större skillnad eller motivera priset. (Välkommen mothugg)
Men sitter man på en skaldjursrestaurang vid havet så kan det väl vara en stämningshöjare

Jo. Det är en sådan grej man äter i en viss miljö för att "det hör till". Jag åt det på en bal i Hofburg i Wien en gång. Smakade inget särskilt. Klart överskattat.
Citera
2024-01-01, 16:57
Bannlyst
Citat:

Det är faktiskt stor skillnad mellan olika sorters ostron. Smak och textur kan skilja sig enormt.
Att skriva som du är som att skriva att det inte är någon större skillnad mellan olika sorters rött vin.
Citera
2024-01-13, 09:33
Medlem
3Godisars avatar
Oxfilé...
Alltså, det är ju inte äckligt. Men det är ju inte heller speciellt mycket godare än en Big Mac.
Citera
2024-01-13, 13:44
Moderator
manamanahs avatar
Citat:

Inte heller jätteförtjust i ostron, har ätit det ganska ofta och vid en del tillfällen ostron som folk som kan mer än mig säger var jättegoda.
Det är, som du säger, tillfället som gör dom trevliga tycker jag.
Jag ser dom inte som överskattade. Manga älskar ju ostron och tycker det är det bästa som finns.
Smaken är som baken.

Tycker faktiskt bättre om tillagade ostron. På täcke av purjolök var det riktigt gott.
Citera
2024-01-15, 17:20
Medlem
Quorthons avatar
Carbonara. På gränsen till barnmat som diverse influencers medvetet lagar på "fel sätt" i videos för fler reaktioner eftersom de vet att det sitter hipsters överallt och letar efter carbonarakockar som de kan tillrättavisa.
Citera
2024-01-16, 00:12
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nått som jag tycker är överskattat i alla tider är lax... Satan va smaken sitter kvar i mun länge med spykänsla i många timmar... ätit det ca en gång i veckan förut men nu går det inte lägre... låt laxen va kvar i vattnet där den hör hemma.

Vilket märke köper du ?

Troligen köper du nåt skumt relativt för billigt märke där laxen är finskivad och gravad eller kallrökt
Stor skillnad på lax och lax kan jag säga utan att gå in på detaljer ang märkning, art, odlingsplats Norge tex, fångsplats och vad de är uppfödd på för sorts foder. Eller helt enkelt det optimala och bästa laxen som är vildfångad lax, såklart svindyr men man ska inte behöva köpa det för att uppnå god kvalite och smak

Den du köper kanske är slemmig, smakar pellets och massa annat eller mest smaklös och degig och har inte de stämplar som behövs för kvalite rätt och slätt som MSC certifiering osv

En laxgratäng eller bara lax i ugn med topping är fina grejer. Du kanske inte gillar rökt eller gravad lax bara ?
Citera
2024-01-16, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Vilket märke köper du ?

Troligen köper du nåt skumt relativt för billigt märke där laxen är finskivad och gravad eller kallrökt
Stor skillnad på lax och lax kan jag säga utan att gå in på detaljer ang märkning, art, odlingsplats Norge tex, fångsplats och vad de är uppfödd på för sorts foder. Eller helt enkelt det optimala och bästa laxen som är vildfångad lax, såklart svindyr men man ska inte behöva köpa det för att uppnå god kvalite och smak

Den du köper kanske är slemmig, smakar pellets och massa annat eller mest smaklös och degig och har inte de stämplar som behövs för kvalite rätt och slätt som MSC certifiering osv

En laxgratäng eller bara lax i ugn med topping är fina grejer. Du kanske inte gillar rökt eller gravad lax bara ?
Köper aldrig lax men jobbat i flera år på hotell med supermat å lax var på menyn minst en gång i veckan..
Citera
2024-01-16, 00:16
Medlem
Sladdarens avatar
Folk som köper så kallad fläskytterfile ... Ett kasst köttstycke produkt enligt mig

Funkar ev som pulled pork med massa kryddor såser som döljer den skumma smaken
Senast redigerad av Sladdaren 2024-01-16 kl. 00:18.
Citera
2024-01-16, 00:17
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Köper aldrig lax men jobbat i flera år på hotell med supermat å lax var på menyn minst en gång i veckan..

Ja då gillar du inte lax helt enkelt .. lax ska inte ge nån konstig slemmig eftersmak heller i munlädret på det sättet
Citera
2024-01-16, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ja då gillar du inte lax helt enkelt .. lax ska inte ge nån konstig slemmig eftersmak heller i munlädret på det sättet
Nog så... Men det var en bra lärotid ändå.. vissa saker gillar man inte helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in