Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-27, 15:47
  #1
Medlem
xuls avatar
I dagens Skånskan kan man läsa en intervju med Ilmar Reepalu, malmös starke man, som han också kallas. Där pratas det om den upptrappade antisemitism som finns i staden och som knyts samman med Israel-Palestinakonflikten.

Det intressanta i intervjun tycker jag är att Reepalu menar att judiska församlingen och dess medlemmar borde ta ställning till mellanösternkonflikten och att det ligger på deras ansvar. Det är en mycket märklig idé då jag inte ser varför exempelvis jag som råkar vara döpt som kristen när jag föddes skulle behöva vara tvungen att ta få min församling att ta avstånd från säg Nordirlands problematiska historia och de protestantiska extremisternas ildåd där. Det har liksom inte med mig att göra, och det känns helt befängt att man ska behöva känna ett sådant ansvar bara för att någon annan mindre intelligent person inte förstår någonting.

Men det är o andra sidan en rätt liten grej som jag tror de flesta här på forumet är med på, även om tråden säkert spårar ur till något Israel-vs-Palestina-bråkande.

Det jag främst är tankar kring Reepalus åsikt att de som utför alla de här antisemitiska ildåden som förstörelse och hot mot olika människor skulle vara folk från extrema högern. Han påstår sig inte ha någon vetskap om att extremvänstern och även unga muslimer ofta utpekats som gärningsmän. Nu lägger jag inte själv något anklagande finger och säger att jag vet det här eller det där. Läser man dock artikeln i fråga och klickar vidare i de artiklar som finns länkade till så ser man att polisen uppenbarligen är av annan uppfattning. Är Reepalu lite opåläst eller är ljuger han helt enkelt? Vad sägen i?

artikeln i fråga: http://www.skanskan.se/article/20100...1057/TTINRIKES
Citera
2010-01-27, 17:51
  #2
Medlem
Svejks avatar
Reepalu skadar som vanligt Malmö mer än än han hjälper.
Tennismatchen (Sverige – Israel) är ännu inte glömd.

Kan lägga in några kompletterande inlägg kring Reeplaus kommentarer som finns på Newsmill.

http://www.newsmill.se/artikel/2010/...g-nder-reepalu
http://www.newsmill.se/artikel/2010/...lus-uttalanden
http://www.newsmill.se/artikel/2010/...am-f-r-sverige
Citera
2010-01-27, 17:53
  #3
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xul
I dagens Skånskan kan man läsa en intervju med Ilmar Reepalu, malmös starke man, som han också kallas. Där pratas det om den upptrappade antisemitism som finns i staden och som knyts samman med Israel-Palestinakonflikten.

Det intressanta i intervjun tycker jag är att Reepalu menar att judiska församlingen och dess medlemmar borde ta ställning till mellanösternkonflikten och att det ligger på deras ansvar. Det är en mycket märklig idé då jag inte ser varför exempelvis jag som råkar vara döpt som kristen när jag föddes skulle behöva vara tvungen att ta få min församling att ta avstånd från säg Nordirlands problematiska historia och de protestantiska extremisternas ildåd där. Det har liksom inte med mig att göra, och det känns helt befängt att man ska behöva känna ett sådant ansvar bara för att någon annan mindre intelligent person inte förstår någonting.

Men det är o andra sidan en rätt liten grej som jag tror de flesta här på forumet är med på, även om tråden säkert spårar ur till något Israel-vs-Palestina-bråkande.

Det jag främst är tankar kring Reepalus åsikt att de som utför alla de här antisemitiska ildåden som förstörelse och hot mot olika människor skulle vara folk från extrema högern. Han påstår sig inte ha någon vetskap om att extremvänstern och även unga muslimer ofta utpekats som gärningsmän. Nu lägger jag inte själv något anklagande finger och säger att jag vet det här eller det där. Läser man dock artikeln i fråga och klickar vidare i de artiklar som finns länkade till så ser man att polisen uppenbarligen är av annan uppfattning. Är Reepalu lite opåläst eller är ljuger han helt enkelt? Vad sägen i?

artikeln i fråga: http://www.skanskan.se/article/20100...1057/TTINRIKES
Han ljuger så klart. Han är en slug populist vars makthunger gör Malmö till en allt fattigare stad.
Citera
2010-01-27, 18:03
  #4
Medlem
Kul att han börjar valrörelsen och skyller på högern och inte islamisterna

Judarna själva är ju rätt klara över vad det rör sig om
Citat:
– Malmö och Skåne har tyvärr haft bekymmer med grupper längst ute på högerkanten. Jag har själv fått hakkors målade på min bostad.

Judiska församlingen menar att det handlar om extremvänster och hårdföra muslimska grupper.
– Jag har uppfattat att högergrupperna varit de som plågat judiska församlingar under lång tid. Men jag känner inte till om extremvänstern driver de frågorna. Men självklart har konflikten i Gaza förra året spillt över på Malmö.

http://www.skanskan.se/article/20100...1057/TTINRIKES
Citera
2010-01-27, 18:41
  #5
Medlem
chillionaires avatar
sjukt att tvinga någon ta ställning i en fråga på grund av sin religion... Han är en idiot och socialdemokrat, ungefär samma sak.
Citera
2010-01-27, 18:43
  #6
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Reepalu är och har alltid vart en tragisk person. Man tappar ju tron på hela vår befolkning när såna här personer blir invalda
Citera
2010-01-27, 18:54
  #7
Medlem
Viracochas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Reepalu är och har alltid vart en tragisk person. Man tappar ju tron på hela vår befolkning när såna här personer blir invalda
Så går det när en invandrare blir vald som ledande politiker.
Citera
2010-01-27, 19:46
  #8
Medlem
Kadeks avatar
Har det ö h t funnits någon aktiv högerextrem rörelse i Malmö de senaste 15 åren? Trodde att den rörelsen dog ut vid mitten av nittiotalet.
Citera
2010-01-27, 20:18
  #9
Medlem
Reepalu är givetvis en idiot och svenskhatare som alla andra. Men jag tycker att han har positiva drag. Det finns ingen som kan reta upp Juden som han.
Citera
2010-01-27, 20:41
  #10
Medlem
hetzzs avatar
Jag tror att han resonerar så att det är lättare att köra på gamla spåret och blunda för nya grupperingar. (om dessa grupperingar är nya eller gamla är inte frågan utan hur han upplever dem)


Rent generellt så tycker jag att jag ser inget eller väldigt lite aktivitet från grupperingar på högerkanten i Malmö. Annat är det från vänsterkanten, varannan lyktstolpe och nästan varje elskåp har minst ett budskap från någon gruppering. Men det är klart, Reepalu är ju inte en gatans man utan ytterligare en politiker.


edit: Finns det någon reporter som hört sig för hur judarna känner inför den nya moskén?
Citera
2010-01-27, 21:40
  #11
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xul
Är Reepalu lite opåläst eller är ljuger han helt enkelt? Vad sägen i?

Han ljuger förståss. Han är sosse, han driver en agenda. Agendan är att judarna ska ut ur stan och muslimer ska in.
När han säger att han inte uppfattat att detär väsntergrupper och muslimer som ligger bakom så ljuger han även om det. AFA förhåller sig till SAP på ungefär samma sätt som SA till NSDAP under 1920-talet i Tyskland: Att bedriva trackaserier och våld mot oliktänkande.
Citera
2010-01-27, 22:22
  #12
Medlem
nymans avatar
Judarna tar minnesdagen av förintelsen till att attackera alla som inte gillar sionisternas Israel och detta är ju ett tydligt exempel på att sionisterna skiter i förintelsens offer och ser bara minnesdagen som en chans att slå mot dagens motståndare.
Att inte alla ser hur jävla cyniska sionisterna är då dom alltid för fram att motståndarna till Israel skulle vara några nazisttyper som vill utrota dom, då det är tex Israels massmord på barn i Gaza som gör att judar trakasseras mm.
Socialdemokraterna och vänstern i stort har i åratal ordnat demon på dagen för kristalnatten men allt efter att deltagarna förstått att judarna inte är intresserade av offren utan enbart utnyttjar dagen till att försvara massmördarstaten Israel och peka ut sina motståndare som några nya nassar så har leden glesnat och demon lags ner.
Så bojkotta Israel och kräv av den judiska församlingarna att dom ska ta ställning för dom mänskliga rättigheterna och att dom erkänner Palestiniernas rätt att existera inom FN:s 1967 års gräns och gör dom inte det så ska dom stämplas som terrororganisationer och sättas på flygplan till Iran.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback