2010-02-12, 23:53
Medlem
Libananiis avatar
Hej,

Det är så att jag har färdiga låtar, alltså det jag vill göra är att spela in låtar. Jag har instrumental och vill själv sjunga men jag vill kunna redigera min röst och göra den lite datorgjord.

Har ni några förslag på bra program eller kanske något jag kan köpa som låter mig typ sätta in en instrumental och sjunga där jag kan redigera rösten och göra den lite med eko och redigera rösten.

Först och främst borde jag ju köpa en microfton, har ni förslag på vilken microfon som är bra? Kan jag göra inspelningar direkt på datorn med ett program eller är det inte så avancerat?

Vilket program är bäst?

Här är ett exempel på röst redigering:
http://www.tarabyon.com/klip.wma

Mvh
Citera
2010-02-13, 00:23
Medlem
CaskRatlinss avatar
Jag hajar inte, om du redan har inspelad musik äre väl bah att tjacka en mic som du säger och sjunga. Eller... Menar du att du har snott instrumentals av någon? Fyyyy

Men för att börja då, har du nåt musikljudkort eller?
Citera
2010-02-13, 02:25
Medlem
Om jag har förstått det rätt: Du har några instrumentala låtar du vill sjunga till men har varken en mic eller ett program att spela in i?

1. Köp en transistormikrofon om du ska vara någorlunda seriös, det finns prisvärda micar för lite mindre än tusenlappen.
2. Köp, eller få på ett annat sätt, tag på ett program som du kan spela in sången på och även koppla samman det med det instrumentala. Bra sådana program är Cubase och REAPER (det finns många till, dessa är de jag har testat och står ut med).
Citera
2010-02-13, 02:35
Medlem
Noetlovskijs avatar
... och med "transistormikrofon" menar finnjaevel naturligtvis "kondensatormikrofon".

Studio Projects B1 är en vanlig nybörjarmik.

Du behöver ytterligare ett ljudkort som stödjer fantommatning - som ger +48v ström till kondensatormikrofonen.

+

en någorlunda DAW (digital audio work station) t.ex. cubase, reaper, logic, ableton live etc.
Citera
2010-02-13, 11:15
Medlem
Libananiis avatar
Kan ni rekommendera mig något bra ljudkort för ett rimligt pris, kanske under tusenlappen?

Nej jag har inte snott instrumentals av någon jag har fått dem av en musiker

Men hur blir det med röst redigeringen då, gör jag det via programet eller? Hörde ni rösten på länken ovan, där finns en bra röst redigering.

Japp, ni har förstått det rätt.

EDIT:
Men de program som ni rekommenderar kan man höra instrumentalsen då man sjunger? Hade tidigare ett skit program där det inte gick.
Senast redigerad av Libananii 2010-02-13 kl. 11:23.
Citera
2010-02-13, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
... och med "transistormikrofon" menar finnjaevel naturligtvis "kondensatormikrofon".

Studio Projects B1 är en vanlig nybörjarmik.

Du behöver ytterligare ett ljudkort som stödjer fantommatning - som ger +48v ström till kondensatormikrofonen.

+

en någorlunda DAW (digital audio work station) t.ex. cubase, reaper, logic, ableton live etc.

Var lite trött, konsensatormic menade jag då självklart

Har en kompis med en SP B1 och den fungerar finfint, om du ska köpa din första mic köp den.

Och ja, du kan lägga in det instrumentala som ett eget spår i programmet och höra det när du spelar in rösten. M-AUDIO gör ljudkort till bra pris, exempelvis: http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track.htm
Senast redigerad av Finnjaevel 2010-02-13 kl. 13:17.
Citera
2010-02-13, 13:29
Medlem
Libananiis avatar
Okeej tack för all info, ska köpa microfonen och ljudkortet. Men jag har en viktig fråga, kan man redigera ljudet, isåfall på vilka sätt och redigerar jag ljudet direkt via typ cubase?
Citera
2010-02-13, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libananii
Okeej tack för all info, ska köpa microfonen och ljudkortet. Men jag har en viktig fråga, kan man redigera ljudet, isåfall på vilka sätt och redigerar jag ljudet direkt via typ cubase?

Redigera ljudet med Cubase är inga problem. Du kan göra ALLT med cubase. Sök på trådar med "cubase + redigering".

Du bestämmer ju själv vad som ska redigeras, och hur det ska göras. Du kan förvandla din röst till robotliknande, du kan göra den ljusare, mörkare, dubba den 20 gånger, osv.
Senast redigerad av Backinaflash 2010-02-13 kl. 22:10.
Citera
2010-02-13, 23:59
Medlem
Libananiis avatar
Nice. Tack igen för all info.
Citera
2010-02-23, 23:44
Medlem
b1an e bra men höjer du dig lite till t ex en AKG perception 200 så har du en riktigt bra mick till ett bra pris
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in