• 1
  • 2
2010-02-12, 19:32
Medlem
Hej, jag har spelat in när jag spelar in ett jättekort stycke av Månskenssonatens 1 Mvt.
Det skulle vara jättebra om någon kunde säga till något jag behöver träna på (mer än att lära mig fortsättningen). Har tyvärr inte någon pianolärare eller liknande för tillfället, ska snart börja ta pianolektioner så man lär sig att spela på riktigt men men, vore som sagt jättebra om någon kunde komma med lite kritik.

Länk:
http://sv.tinypic.com/r/2j10e1u/6

Tack på förhand.
Citera
2010-02-13, 02:28
Medlem
Det var ju inget vidare svårt stycke men av det jag hörde var det väl inget fel förutom att bastonerna var liiiite otajmade några gånger, detta sa jag bara för att klaga på något allt. Eftersom det bara är ett ljudklipp kan man inte säga så mycket, om det fanns lite video att tillgå kanske man skulle kunna se hur dina händer rör sig.

Nu kommer detta från en person som kan spela piano till den graden att han kan sätta ackorden och plinka Coldplaylåtar i all oändlighet. Lita inte för mycket på mig men jag kan tänka mig att det är svaret du får från resten med
Senast redigerad av Finnjaevel 2010-02-13 kl. 02:31.
Citera
2010-02-13, 14:12
Medlem
Zwerchstands avatar
Koncentrera dig på att hålla tempo alternativt spela långsammare / isolera högerhanden. Du fraserar överstämman bra men har en tendens typisk för nybörjare som lärt sig något nytt: att skynda på inför det nya. 3-klangens övre toner stretar redan från början och ett smärre accelerando ligger störande fr&m takt 3. Metronom ska egentligen inte behövas till annat än teknisk utgångspunkt & gymnastik, så här har du ett gott tillfälle att ta den i handen för att kunna släppa den. Basen ska i takt 7—9 gå C#—F#—B—B—E men du kanske har tagit ut det till loop. Annars är det helt OK för ett så kort klipp.
Citera
2010-02-13, 14:29
Medlem
nejnejnejs avatar
Jag tycker att det är helt klart njutbart.

Jag har gett mig fan på att lära mig just den här låten, så jag undrar hur länge du övat?
Citera
2010-02-13, 15:55
Medlem
alright, jag lyssnade koncentrerat och mina råd är följande:

det låter inte som om att du tänker musik, eller njuter av det du spelar. hör du melodin som letar sig fram i bastonerna i vänsterhanden i början, och melodin i höger hand som kommer från treklangerna i höger framemot slutet av klippet?
Det kändes som om det bara var ngt du spelade igenom, att du ville ta dig igenom det. det är viktigt att du lyssnar på dig själv när du spelar, njuter du av det du hör?
Folk spelar den alltid mycket långsammare än vad den ska, adagio sostenuto ska det va, du och många andra spelar andante. Spela treklangerna svagare, ta fram melodin i basen och sedan i höger. Och dra upp tempot samt tänk igenom varför du spelar. Det är poesi du ska skapa.
Citera
2010-02-13, 19:23
Medlem
Jag har följt era råd och spelat in en ny version. Hoppas att det låter bättre nu!
Länk: http://tinypic.com/player.php?v=etbbs8&s=6
Citera
2010-02-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nejnejnej

Jag har gett mig fan på att lära mig just den här låten, så jag undrar hur länge du övat?
Hm kanske 7-8 timmar totalt, cirkus en timma om dagen under en vecka. Det svåraste är att få det att låta riktigt bra, så jag rekommenderar dig att ha hörlurar vid ena örat och spela samtidigt som du lyssnar, så att du får in tempot och vet när du ska stegra osv.
Citera
2010-02-14, 00:03
Bannlyst
Inte alls dåligt !

Kör lite med metronom och nöt in den ordentligt för att sedan ta fram känslan.....Du måste kunna den ordentligt i sömnen för att få till det där sista.
Citera
2010-02-14, 10:18
Medlem
Shoopdawh00ps avatar
Ja, det här var inte så dåligt. I det första exemplet så började du i ett väldigt långsamt tempo, och ökade sedan. Det verkade du tänka mer på i exempel 2. Dock rusade du fortfarande lite grann efter 4 takter.

Och som sagt, så spelar du fel toner i basen precis i slutet. Annars är det på god väg, tycker jag.

Jag tror det är viktigt att du övar i det tempo du vill ha musiken i, ABSOLUT inte snabbare. Ett såhär långsamt pianostycke får aldrig låta stressigt, det ska vara extremt lugnt. Och då menar jag känslan, inte tempot.

Har du noterna? Kan ju vara kul för dig att lära dig från både noter, och gehör. Eftersom du vet hur den går rytmiskt sett, så blir det nog lättare för dig att läsa. Där står ju också hur den "ska" spelas, var man ska stegra (Crescendo) och var man ska gå ner (Diminuendo). Står ofta noterat som < (Upp i dynamik), och > (ner i dynamik) under noterna.
Citera
2010-02-14, 12:34
Medlem
nejnejnejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gauss1
Hm kanske 7-8 timmar totalt, cirkus en timma om dagen under en vecka. Det svåraste är att få det att låta riktigt bra, så jag rekommenderar dig att ha hörlurar vid ena örat och spela samtidigt som du lyssnar, så att du får in tempot och vet när du ska stegra osv.

Oj, inte mer? Men jag ska vara bättre!
Citera
2010-02-15, 00:29
Medlem
snattacks avatar
Bedömt från andra versionen:

* Bättre känsla i andra jämfört med första, dock tycker jag det är "för mycket" dragningar överallt. Man kan frambringa musikaliska tolkningar utan att behöva överdriva tempoförändringar överallt. Många klassiska musiker på "semi-professionell" nivå har inte förstått detta. Lyssna på inspelningar av PROFESSIONELLA pianister (alltså inte youtube-guider etc) och härma: det blir ändå din egen tolkning varesej du vill eller inte.

* Melodin framgår inte ordentligt. Detta beror på 2 saker: den spelas för svagt och kompet spelas för starkt.

* Du gör en konstig betoning i kompet: topptonen får för mycket fokus i den brutna treklangen. Försök göra dem EXAKT lika starka, och fokusera dynamiken mer i basen. Låt inte heller kompet bli starkare bara för att melodin kommer in.

* Du lider av samma problem som många andra (inklusive jag i vissa fall): att spela olika dynamik på olika ställen samtidigt. Det är den största utmaningen i detta stycke: att tydliggöra de olika lagrena. Du har bas, komp och melodi, dessa ska låta som att det är 3 olika musiker som spelar samtidigt.

* Stäm pianot =)
Citera
2010-02-15, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nejnejnej

Första delen är inte så svår den lär du dig relativt snabbt om du bara sitter ett tag, den 3:e delen kräver en hel del teknik och tar du den som första stycke får du nöta bra länge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in