2010-02-12, 19:18
Bannlyst
Hej, nu är det så att jag har krånglat med datorn i flera månader nu och har försökt få tag på hjälp men har än inte fixats.
Jag använder Norton Internet Security 2009 och när jag gör en helt fullständig systemsökning så skannar den igenom konstiga filer som Backdoor.Tidserv, Backdoor.Rustock.A, Hacktool.Unreal.A, Infostealer.Bancos.D, Infostealer.Snifula.B osv... men upptäcker inte att det är virus utan fortsätter att skanna. Har tagit hjälp utav Norton's FAQ och skulle ta bort viruset manuellt men jag hittade inte det.
Har skannat med massor av program som Ad-aware, Superantispyware, AVG, Avast, F-secure m.m
Har även formaterat hårddisken med det verkade inte hjälpa...
Hur ska jag göra? Jag orkar inte hålla på med det här mer.
Uppskattar all hjälp!
Citera
2010-02-12, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoAaa
Hej, nu är det så att jag har krånglat med datorn i flera månader nu och har försökt få tag på hjälp men har än inte fixats.
Jag använder Norton Internet Security 2009 och när jag gör en helt fullständig systemsökning så skannar den igenom konstiga filer som Backdoor.Tidserv, Backdoor.Rustock.A, Hacktool.Unreal.A, Infostealer.Bancos.D, Infostealer.Snifula.B osv... men upptäcker inte att det är virus utan fortsätter att skanna. Har tagit hjälp utav Norton's FAQ och skulle ta bort viruset manuellt men jag hittade inte det.
Har skannat med massor av program som Ad-aware, Superantispyware, AVG, Avast, F-secure m.m
Har även formaterat hårddisken med det verkade inte hjälpa...
Hur ska jag göra? Jag orkar inte hålla på med det här mer.
Uppskattar all hjälp!
Då har du inte "formaterat" disken, för då raderas nämligen allt. Eller så har du något som är infekterat du installerar ifrån så det kommer in i det rena operativsystemet igen. Eller ett mkt gammalt installationsmedia som saknar uppdateringar osv.

Norton 2009, den är ju gammal. Byt till 2010 om möjligt, som natt & dag mellan dem.
Nåja eftersom formatering är nåt du kan tänka dig går vi inte in på felsökning utan boota från din OS-skiva och välj att formatera så skall det försvinna.

Du sa inte vilket operativsystem du har för övrigt. Direkt efter formateringen innan du lägger in nåt program alls, så uppdaterar du ditt OS maximalt via http://windowsupdate.microsoft.com för att eliminera eventuella säkerhetsrisker.
Senast redigerad av pc4life 2010-02-12 kl. 19:35.
Citera
2010-02-12, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Då har du inte "formaterat" disken, för då raderas nämligen allt. Eller så har du något som är infekterat du installerar ifrån så det kommer in i det rena operativsystemet igen. Eller ett mkt gammalt installationsmedia som saknar uppdateringar osv.

Norton 2009, den är ju gammal. Byt till 2010 om möjligt, som natt & dag mellan dem.
Nåja eftersom formatering är nåt du kan tänka dig går vi inte in på felsökning utan boota från din OS-skiva och välj att formatera så skall det försvinna.

Du sa inte vilket operativsystem du har för övrigt. Direkt efter formateringen innan du lägger in nåt program alls, så uppdaterar du ditt OS maximalt via http://windowsupdate.microsoft.com för att eliminera eventuella säkerhetsrisker.

Jag använder Vista och köpte datorn från Elgiganten, jag fick inte med någon OS-skiva. Formatera, återställt, whatever, jag återställde datorn helt och hållet och den är lika ny som när jag köpte den. Bör det inte fixas? Kan det vara möjligt att det redan var virus i den redan från butiken? För att jag tog det sista exemplaret som fanns. :O
Citera
2010-02-12, 20:37
Medlem
King Grubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoAaa
Jag använder Norton Internet Security 2009 och när jag gör en helt fullständig systemsökning så skannar den igenom konstiga filer som Backdoor.Tidserv, Backdoor.Rustock.A, Hacktool.Unreal.A, Infostealer.Bancos.D, Infostealer.Snifula.B osv... men upptäcker inte att det är virus utan fortsätter att skanna.

Den scannar efter dom virusen! Din dator är inte infekterad med dom, utan när du ser dom räknas upp som du beskriver, är det programmet som söker efter just dom virusen! Det är farliga trojaner som det görs en speciell genomsökning efter, som standard. Anledningen till att Norton inte upptäcker dom... är att dom inte finns på din dator. Det du ser är uppräkningen av vilka virus Norton söker efter just då, när det gör det.

Allt är som det skall och du har formaterat och oroat dig i månader helt i onödan. Du har inget virus och har inte haft något virus, utan det är bara standard-virussökningen som har rapporterat vilka virus den söker efter.
Senast redigerad av King Grub 2010-02-12 kl. 21:05.
Citera
2010-02-12, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Den scannar efter dom virusen! Din dator är inte infekterad med dom, utan när du ser dom räknas upp som du beskriver, är det programmet som söker efter just dom virusen! Det är farliga trojaner som det görs en speciell genomsökning efter, som standard. Anledningen till att Norton inte upptäcker dom... är att dom inte finns på din dator. Det du ser är uppräkningen av vilka virus Norton söker efter just då, när det gör det.

Allt är som det skall och du har formaterat och oroat dig i månader helt i onödan. Du har inget virus och har inte haft något virus, utan det är bara standard-virussökningen som har rapporterat vilka virus den söker efter.

Jaså.. wow, vilken lättnad :W Tack så mycket!!
Citera
2010-02-12, 21:10
Medlem
King Grubs avatar
Det var så lite. Hoppas det känns bättre nu.
Citera
2010-02-12, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det var så lite. Hoppas det känns bättre nu.
Hade alltså oroat mig i onödan hela tiden :/ Tur att man har Flashback till hjälp då, heh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in