Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-24, 20:12
  #169
Medlem
Leovinuss avatar
cb är inte mer beroendeframkallande. enligt tabellen i ted goldmans artikel på newsmill så har cannabis en sannolikhet på 9% av att framkalla ett skadligt missbruk och alkohol 15%. Med tanke på att euforin man får av cb vida överstiger den som kommer av alkohol blir det ett enkelt val om man vill har så kul som möjligt till en så låg hälsorisk som möjligt.
Citera
2010-02-25, 11:21
  #170
Medlem
Jag håller med dig ts. Av alkohol har jag aldrig varit i närheten av ett beroende även om jag inte sällan dricker tre ggr i veckan. Med CB däremot kan jag lätt få ett sug efter att bara kört det lite då och då i några veckor. Sällan man vaknar efter en dag med cannabis och tänker, jag ska aldrig röka igen. Med alkohol är det snarare regel än undantag. Jag brukar dricka iaf en vardag i veckan, om jag går ut vill säga och då får man verkligen ta konsekvenserna dagen efter. Med en spliff är du fit for fight efter bara några timmar.
Citera
2010-02-25, 11:29
  #171
Medlem
lowerCases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KramGoo
Finns det fler här som skulle hålla med om detta?

Generellt sett så röker cannabisbrukare mer/oftare än alkoholkonsumerare dricker. Förmodligen beror det på att alkohol inte tär på kroppen på samma sätt som alkohol.

Varför envisas vi då med ett alkohol är mer beroendeframkallande?

Skulle man supa varje dag i en månad så skulle abstinensen sen vid avvänjningen vara betydligt jobbigare än CB abstinensen. Däremot så är det ju lättare att börja röka "för ofta" än att börja dricka "för ofta" just av den anledningen att man inte känner av CB dagen efter som man ofta gör med alkohol.

Då är frågan, hur jämför man detta? Är det värre att dricka 2 gånger i veckan än att röka 4?

Ska man ställa de båda drogerna som jämlikar brevid varandra så måste jag erkänna att CB är betydligt mer beroendeframkallande på en psykisk nivå. Därför är det fel av oss i en debatt att påstå att cannabisbrukare generellt inte röker mer än genomsnittliga alkoholbrukare dricker.

Om man däremot ska säga att en fylla motsvarar t.ex fem röktillfällen så kan man nog säga att de båda drogerna är ungefär lika lätta att missbruka.

Synpunkter?

För min kropp är det mycket jobbigare att dricka 2 dagar i veckan än att röka 4 dagar(då menar jag INTE nån femma om dagen, inte konstigt att folk är så jävla sletna). Det är säkert lite personligt.

Jag har många års statistik från båda sidorna av argumentet.
Citera
2010-02-26, 02:29
  #172
Medlem
wusligs avatar
Jag rökte 3-4 ggr i veckan i ett och ett halvt år. Nu har jag haft uppehåll i snart tre månader. Känner ingen "AT" och känner inget direkt sug av att röka mig riktigt bäng, men måste erkänna att jag tänkt taken att det skulle vara riktigt nice med en fet.

Första veckan var den "jobbigaste" jämfört med hur det är nu. Saknar absolut att röka, men tycker samtidigt det är skönt att vara ren.

Sen vet jag inte hur det är att vara beroende av CB eller alkohol så borde inte uttala mig egentligen, men min kropp skulle aldrig klara av att dricka lika mycket som jag röker. Sen känner jag aldrig samma sug att dricka.
__________________
Senast redigerad av wuslig 2010-02-26 kl. 02:32.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback