Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-31, 23:49
  #289
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Värnamo Nyheter: Utredningsledare Johan Frisk om Jasminafallet: Anders Eklund är fortfarande intressant

Säger man hur man kan veta att Eklund var i Sävsjö den dagen?
Citera
2017-08-05, 16:55
  #290
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Säger man hur man kan veta att Eklund var i Sävsjö den dagen?

Dom har något vittne troligtvis men det är inga observationen man kan lita på efter nästan 20 år
Citera
2017-08-05, 23:49
  #291
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Dom har något vittne troligtvis men det är inga observationen man kan lita på efter nästan 20 år

Vad jag har fått fram så är det så gott som säkerställt att AE var i Sävsjö dagen. Sen om det var med en lastbil eller personbil det är mer osäkert.
Citera
2017-08-08, 12:11
  #292
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Dom har något vittne troligtvis men det är inga observationen man kan lita på efter nästan 20 år

Fast om han hade haft en leverans dit eller träffat någon där etc, kanske någon minns tydligare?
Citera
2017-08-13, 23:37
  #293
Medlem
JSelwyns avatar
Har funderat av och till i många år om just vittnesmålet kring sandhögen runt kl 20 samma kväll som Jasmina försvann.

Jasmina skall ha lekt vid sandhögen tillsammans med tre andra pojkar en stund.

Det jag funderar på är, om nu detta stämmer...varför markerade hunden/arna alt inte fick upp något spår att Jasmina hade varit just vid nämnda sandhög?

Vidare, så finns det folk som var ute den kvällen och just runt sandhögen som säger sig att dom inte såg Jasmina där den kvällen+tidpunkt.

Det känns som att vittnesmålet vid sandhögen har "låst" utredningen publikt (samt polisen?) och det åt ett helt fel håll.

Det man behöver göra är att istället utgå från att Jasmina försvann på något helt annat ställe. Det finns "bättre (i brist på annat ordval...sorry)" ställen att få ett barn att försvinna.

Sen undrar man varför polisen i Eksjö "håller" på detta ärende eftersom dom själva säger att de inte kommer någon vart. I mina ögon är det om något en synnerligen stark orsak att lämna i från sig ärendet till "Cold Case" gruppen i Göteborg för att göra ett ordentligt omtag.
Citera
2017-12-18, 16:55
  #294
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokette
Yes, kände till detta. Men så är det ofta vid såna händelser, att flera mycket tänkbara gärningsmän befunnit sig i närheten.

Så är det dock inte i ort som Sävsjö med 5 000 invånare, åtminstone inte om kriterierna för att "befinna sig i närheten" är att befinna sig inne i den faktiska byn vid tillfälelt för försvinnandet och för att vara en "mycket tänkbar gärningsman" är att vara en mördare som ger sig på främmande barn så unga och Jasmina Jasharaj.

Hur många sådana mördare har vi ens haft i Sverige de senaste hundra åren? Inte ens om man till alla kända fall lägger till en individuell gärningsman för varje försvinnande där avgörande bevis saknas, exempelvis Jasmina, torde antalet bli fler än två-tre dussin.

Sannolikheten att GM är någon annan än Anders Eklund måste därför rimligen vara låg.
__________________
Senast redigerad av Aethelred 2017-12-18 kl. 17:09.
Citera
2017-12-18, 17:45
  #295
Medlem
Så Anders Eklund har varit på två platser exakt samma dag som två av de mest uppmärksammaste försvinnande ägde rum? Dels Jasmina men även Helena Andersson?
Citera
2018-01-06, 15:02
  #296
Medlem
Pajosvs avatar
Jag såg häromdagen de tre delarna i ”Den döende detektiven” som bygger på GW Persons bok med samma namn. Där tar man upp ett gammalt fiktivt preskriberat mord på 80-talet på en liten flicka med utländsk härkomst. Hon hette Jasmin eller Jasmina om jag minns rätt.

Har GW Persson inspirerats av det verkliga fallet måntro?
Citera
2018-01-06, 15:33
  #297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Så är det dock inte i ort som Sävsjö med 5 000 invånare, åtminstone inte om kriterierna för att "befinna sig i närheten" är att befinna sig inne i den faktiska byn vid tillfälelt för försvinnandet och för att vara en "mycket tänkbar gärningsman" är att vara en mördare som ger sig på främmande barn så unga och Jasmina Jasharaj.

Hur många sådana mördare har vi ens haft i Sverige de senaste hundra åren? Inte ens om man till alla kända fall lägger till en individuell gärningsman för varje försvinnande där avgörande bevis saknas, exempelvis Jasmina, torde antalet bli fler än två-tre dussin.

Sannolikheten att GM är någon annan än Anders Eklund måste därför rimligen vara låg.
Ett alternativ, som säkert har varit under luppen är väl Ulf Olsson, d.v.s. Helene Nilssons mördare.
Citera
2018-01-06, 19:33
  #298
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Ett alternativ, som säkert har varit under luppen är väl Ulf Olsson, d.v.s. Helene Nilssons mördare.

Har för mig att Ulf Olsson var tidigt aktuell i utredningen men ej aktuell. Kanske att någon annan kommer ihåg mer exakt när och varför?

I övrigt så är den officiella versionen om var Jasmina sågs sist (sandhögen) knappast överensstämmande med verkligheten. Om så skulle ha varit fallet...varför fick inte hundarna upp någon vittring om att Jasmina varit där? Sen funderar jag på de här tre pojkarna som skulle ha varit vid sandhögen samtidigt som Jasmina. Stämmer det eller har man blandat ihop med när de lekte hemma på Jasmina's gård mellan 14 och 16-tiden? Jag funderar mer på att Jasmina försvann närmare sitt hem och på ett helt annat ställe.
Citera
2018-02-11, 21:06
  #299
Medlem
Enligt vad jag har läst så har både Ulf Olsson och Anders Eklund misstänkts för detta. Båda verkar dock ha avförts.

Anders Eklund ska ha befunnit sig i Sävsjö samma dag som Jasmina försvann, och från Ulf Olssons lägenhet ska det ha kommit en fruktansvärd stank månaderna efter hennes försvinnande. Inget av detta har lett vidare. GW verkar dock tro på att fallet blir löst, och verkar själv misstänka Eklund.

Någon som vet mer om detta?
Citera
2018-02-11, 23:33
  #300
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Enligt vad jag har läst så har både Ulf Olsson och Anders Eklund misstänkts för detta. Båda verkar dock ha avförts.

Anders Eklund ska ha befunnit sig i Sävsjö samma dag som Jasmina försvann, och från Ulf Olssons lägenhet ska det ha kommit en fruktansvärd stank månaderna efter hennes försvinnande. Inget av detta har lett vidare. GW verkar dock tro på att fallet blir löst, och verkar själv misstänka Eklund.

Någon som vet mer om detta?

Enligt en tillförlitlig källa så vet man med säkerhet att AE var i Sävsjö men kommer från den 29:e...alltså dagen efter. Men det hindrar ju inte att Eklund kan ha varit i omgivningarna reda den 28:e. Det som då ter sig besynnerligt är; varför skulle AE återvända dagen efter?

Sen har jag svårt att tro att det verkligen var/är Eklund som "tog" Jasmina. Visserligen var det få om än någon som visste vem Eklund var vid tidpunkten men efter Engla och Pernilla o den avsky som de båda brotten väckte, så har jag svårt att tro varför någon inte skulle vilja anmäla Eklund även för detta försvinnande? Det är detta som får mig att fundera mer i banorna att det är någon från Sävsjö eller i dess närhet som tagit Jasmina.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback