2010-02-11, 13:23
Medlem
Hejsan!

Jag lyckades klanta till det lite idag när jag satt o experimenterade med min dator.
Jag råkade avmontera boot-partitionen och nu så kan jag såklart inte starta datorn.
Finns det något sätt att lösa detta på? Vill helst inte göra en ominstallation då jag har en del viktiga filer på dumburken.
Föresten så kör jag ubuntu 9.10 om de hjälper något:P
Tacksam för hjälp
M.v.h. Fredrik
Citera
2010-02-11, 13:47
Medlem
cpapas avatar
Starta upp en live-cd, och ändra tillbaka.

Men jag ser inte hur en avmonterad boot skulle vara avmonterad för alltid? Är det grub som du har varit och pillat med?
Citera
2010-02-11, 15:20
Medlem
https://help.ubuntu.com/community/Re...tallingWindows är en guide till hur du fixar grub om windows förstört den. Det borde fungerar för dig också!
Citera
2010-02-11, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cpapa
Starta upp en live-cd, och ändra tillbaka.

Men jag ser inte hur en avmonterad boot skulle vara avmonterad för alltid? Är det grub som du har varit och pillat med?

Startade med live cd och gjort backup på mina filer, men vet inte riktigt vad det är jag ska "ändra tillbaka". De var i gparted som jag avmonterade booten och det fanns inget montera-alternativ :P

Citat:
Ursprungligen postat av 1an
https://help.ubuntu.com/community/Re...tallingWindows är en guide till hur du fixar grub om windows förstört den. Det borde fungerar för dig också!

Som sagt så var det inte i grub som jag ändrade någonting. Men det kanske ändras där iallfall?
Ska läsa igenom guiden o se om de finns någon lösning på problemet

Tack båda två för hjälpen
Citera
2010-02-11, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fr3wz0r
Startade med live cd och gjort backup på mina filer, men vet inte riktigt vad det är jag ska "ändra tillbaka". De var i gparted som jag avmonterade booten och det fanns inget montera-alternativ :P

Som sagt så var det inte i grub som jag ändrade någonting. Men det kanske ändras där iallfall?
Ska läsa igenom guiden o se om de finns någon lösning på problemet

Tack båda två för hjälpen
vilka partitioner som mountas styr du med /etc/fstab
startar du en live-skiva, montera din rot-partition vilk brukar gå bra att göra genom nautilus, men går inte detta får du göra det genom en terminal med mount kommando. låt säga att det går bra med nautilus, då skriver du i terminalen: "gksudo gedit /vägtill/hårddisken/etc/fstab"
du får då upp en fil som ser ut ungefär såhär:
Kod:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> 				<mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            				/proc           proc    defaults	0       0
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=2ecf0026-f9ec-43a9-89c4-bafeebdf6a20 	/               ext4    errors=remount-ro	0       1
# /backup was on /dev/sda3 during installation
UUID=85b66600-8ded-4c8f-8f27-e85cc833fddb 	/backup         ext4    defaults        0       0
# /boot was on /dev/sda4 during installation
UUID=b84247eb-a4a0-4494-98d8-8c3fff4b13fe 	/boot           ext4    defaults        0       2
# /home was on /dev/sda5 during installation
UUID=0bb86ec7-79d4-49fe-bbe3-abe427b6ac30 	/home           ext4    defaults        0       2
# swap was on /dev/sda6 during installation
UUID=d4f01936-4011-4869-befc-55854b0a6b60 	none            swap    sw              0       0
om det är så att du haft boot på en egen partition så är det detta dokument som styr monteringen vid uppstart...

hoppas allt går väl...

edit: läste dina inlägg en gång till och förstår inte vad problemet är... kan du starta systemet? att avmontera i live-skiva påverkar inte ditt system. och den monteras i regel inte automatiskt med live-skiva...
Senast redigerad av serein 2010-02-11 kl. 21:04.
Citera
2010-02-11, 21:07
Medlem
ursäkta mig. jag är sjuk och fattar lite dåligt pga diverse febersymptom.
men; vill du montera boot-partitionen i ditt livesystem igen behöver du bara klicka på den i nautilus (menyn till vänster)...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in