• 5
  • 6
2010-07-25, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Hur funkar värdebeviset som följer med boken? Måste man köpa aktier eller gäller det även fonder?

Jag bad biblioteket köpa boken, lånade boken och tog värdebeviset
Man får Kinnevikaktier för ca 300kr(du kan inte välja annat), jag får två och det är väl värt typ 250kr idag?

Har ju redan en depå hos avanza. Så jag öppnade en KF hos Nordnet genom värdebeviset så ungefär två veckor efter öppnandet ska du ha fått aktierna.
Valde KF för jag tänkte "glömma bort" depån i typ 50-60 år och sedan plocka ut pengarna. Har ju inte förlorat något och kul att slippa skatta på pengarna vid uttaget tänkte jag

"Så kan alla svenskar bli miljonärer" var min första bok, och då jag var nästan helt grön på området sparande, så uppskattade jag verkligen bokens innehåll! Då den bara kostade 39kr tycker jag att varje hushåll borde ha en! Den är lättläst och lättförståelig.

Jag har även köpt boken om Warren Buffett av Börjesson. Den var ju dyrare och kändes inte lika prisvärd, rekommenderar intresserade att be biblioteket köpa in den. Den är väldigt läsvärd och intressant om man vill få en inblick i Buffetts liv!

"Bygg din egen pengamaskin" som jag också fick värdebeviset ifrån kändes inte alls lika värd. Har man tråkigt kan man ju låna den, men som nybörjarbok så blir den utklassad av Börjesson enligt mig. Det är knappt några konkreta tips i den, mest en massa prat och uppmaningar om att tänka igenom och räkna på din ekonomi.

MVH
Senast redigerad av Krullert 2010-07-25 kl. 04:43.
Citera
2010-07-25, 09:36
Medlem
SparkMans avatar
Jag kan skriva en kort novell om hur man blir miljonär:
Citera
2010-07-29, 02:15
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mmyhr
Tyvärr tror jag du har fel. Vi kan se idag att svenskar är skitdåliga på att privatspara. Kan inte siffrorna i huvudet men det är åtskilliga procent (nära hälften?) som idag inte ens har en nettoförmögenhet (kontanter, bankmedel, fonder, aktier, fastigheter etc) som överskrider 20000 kr. Dessa kommer nog dessvärre aldrig kunna avvara att konsumera såpass att de kommer över miljonen under sin egen livstid.

För oss andra som kan hålla fingrarna i styr är det ju inte jättesvårt, precis som många här vittnat om och böcker skrivit om. Skulle nog säga att de flesta med eget boende (bostadsrätt eller villa) kommer att bo sig till en miljon i nettoförmögenhet bara man bor tillräckligt länge. Så här gjorde jag:

Köpte en liten lägenhet som 22-åring för 175 kkr, varav 30 kkr i insats. Sålde den som 27-åring för 550 kkr. Köpte då en ny större lägenhet för ca 1 mkr och satte halva vinsten från första lyan i insats och andra halvan i aktier. Som 30-åring såldes lägenhet nr två för ca 1,4 mkr vilket efter återbetalt lån, skatt mm gjorde knappt 0,5 mkr.

Under samma period sparade jag ca 3000 kr/månad som sattes i aktier och fonder, dvs kring 360 kkr i sparande totalt över 10 år. Därtill ett tillskott från första lägenhetsvinsten på ca 140 kkr. Idag är dessa fonder och aktier värda kring miljonen.

Så: Äg fastigheter, aktier och fonder: Växla upp då och då och vänta. Tiden kommer göra jobbet.

Jo, men nu var det ju alltså inflationen som jag syftade på. D v s att alla blir miljonärer utan att det har innebörden av att vara miljonär i köpkraft räknat.
Citera
2015-01-31, 14:24
Medlem
Har någon denna bok som pdf?
Citera
2015-01-31, 15:56
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denisb
Har någon denna bok som pdf?
Måste du ha den på pfd? Det går ju att få tag i den gratis som fysisk bok.
Citera
2015-01-31, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Måste du ha den på pfd? Det går ju att få tag i den gratis som fysisk bok.
Det är inte kostnaden som är problemet utan att jag inte kan bläddra i en fysisk bok.
Citera
2015-02-02, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Tänkte detsamma. Så idiotiskt självklart.

Ok så då förmodar jag att du redan är miljonär då
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in