• 1
  • 2
2010-02-10, 00:11
Medlem
hejdamans avatar
Hej, alla! Jag har precis börjat läsa en ny bok av Per H Börjesson som heter "Alla svenskar kan bli miljonärer". Den är väldigt intressant tyckte jag. Den går igenom steg för steg hur du ska göra för att bli en miljonär. Han har 5 principer som man ska följa.

1. Börja varje månad med att spara 10% av av till dig själv.
2. Ha lägre kostnader än intäkter varje månad.
3. Köp aktier eller aktiefonder.
4. Behåll innehaven.
5. Var försiktig när du lyssnar på mäklare och rådgivare.

Den har fått mig att öppna ögonen för ekonomi som jag bara har varit måttligt intresserad av förut och nu hade jag tänkt att testa med att köpa några aktier och kolla hur det går. Min fråga var egentligen om någon här på Flashback har läst nån liknade bok som dom skulle vilja tipsa om? Jag tycker alla ska läsa den här boken av Per H Börjesson för den är verkligen superbra!

Tack! /F.Z.
Citera
2010-02-10, 00:14
Medlem
Ligger hemma på en hylla, inte orkat börja. Precis som mitt aktiekonto på Avanza, aktiverat men icke använt
Citera
2010-02-10, 00:19
Medlem
Farmstars avatar
The Richest Man in Babylon skriven av George Samuel Clason från 20-talet riktar mycket in sig på samma tankesätt som framställs i principerna ovan. Vet inte om den finns översatt till svenska men helt okej bok hur som helst.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Ric..._Babylon_(book)
Citera
2010-02-10, 07:03
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
The Richest Man in Babylon skriven av George Samuel Clason från 20-talet riktar mycket in sig på samma tankesätt som framställs i principerna ovan. Vet inte om den finns översatt till svenska men helt okej bok hur som helst.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Ric..._Babylon_(book)

Det är en helt ok bok. Vägra vara en slav. Det gäller även i dagens sverige.
Citera
2010-02-10, 08:15
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejdaman
Hej, alla! Jag har precis börjat läsa en ny bok av Per H Börjesson som heter "Alla svenskar kan bli miljonärer". Den är väldigt intressant tyckte jag. Den går igenom steg för steg hur du ska göra för att bli en miljonär. Han har 5 principer som man ska följa.

1. Börja varje månad med att spara 10% av av till dig själv.
2. Ha lägre kostnader än intäkter varje månad.
3. Köp aktier eller aktiefonder.
4. Behåll innehaven.
5. Var försiktig när du lyssnar på mäklare och rådgivare.

Den har fått mig att öppna ögonen för ekonomi som jag bara har varit måttligt intresserad av förut och nu hade jag tänkt att testa med att köpa några aktier och kolla hur det går. Min fråga var egentligen om någon här på Flashback har läst nån liknade bok som dom skulle vilja tipsa om? Jag tycker alla ska läsa den här boken av Per H Börjesson för den är verkligen superbra!

Tack! /F.Z.

Är det en barnbok?
Citera
2010-02-10, 08:20
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Är det en barnbok?

Tänkte detsamma. Så idiotiskt självklart.
Citera
2010-02-10, 11:30
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Tänkte detsamma. Så idiotiskt självklart.

4 är väl inte så självklart, många dumpar när de blir lite rädda... köp aktier i ett företag du tror på, och behåll dem!

Jag ska i alla fall ge boken ett försök, tror ni den finns på bibblan?
Citera
2010-02-10, 13:54
Medlem
Rich Dad Poor Dad låter mycket intressantare men skall ge den boken en chans
Citera
2010-02-10, 15:55
Medlem
Alteregorandoms avatar
Fitta, du kan köpa boken för 40 kr tror jag från Adlibris om du är medlem i Aktiespararna.
Citera
2010-02-10, 19:26
Medlem
Jag har oxå läst alla svenskar kan bli miljonärer, lite nybörjar bok för hur man ska tänka ekonomiskt. Kanske inte direkt en bok för den som redan har jättekoll på sin ekonomi, lite mer övergripande inte så ingående bok inom något område. Den som har koll på sin ekonomi kan kalla den för barn bok
Citera
2010-02-10, 19:35
Medlem
totens avatar
10% är alldeles för lite.. 50-70%
Citera
2010-02-10, 22:38
Medlem
Parkours avatar
Det han skriver stämmer bra, räkna på det så får ni se
Om vi tar en Indexfond som Avanza Zero tex.

Statistiken baserar jag på det senaste decenniets statistik.
Period 216 Månader

26:-/mån - 10 000
250:-/måm - 100 000
2350:-/mån - 1 000 000

Siffrorna är ungefärliga, och detta är en stabil långsiktig fond. Placerar du väl i aktier så finns det inga gränser. Spekulera och räkna själva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in