• 22 420 online
  • 1 139 770 medlemmar
  • 59 040 159 inlägg
  • 1
  • 2
2004-02-27, 12:40
Medlem
ggs avatar
funderar på att köpa ett.

e det ngn som har testat dreamsnes? är det bra? har hört att det inte emulerar hastigheten till 100%.

går det bra att köra vanliga cd-r utan att man har chippat sin maskin? som jag har förstått så behövs endast att spelet är bränt som selfboot eller att man har en bränd bootskiva.
Citera
2004-02-27, 12:44
Medlem
SupaStrats avatar
Enda gången man behöver en chippad maskin är om man vill spela ett japanskt eller amerikanskt originalspel i sin svenska Dreamcast, annars räcker det mycket riktigt med bootskiva/selfboot.
Har inte testat dreamsnes men har svårt att tänka mej att den grejar 100% hastighet i grafiskt krävande spel typ sådana som använder mode7 eller nåt extrachip.
Citera
2004-02-27, 12:48
Medlem
ggs avatar
tack!

några andra kommentarer kring dreamcast? pris begagnad? kan ni rekommnedera att köpa ett dreamcast? etc.
Citera
2004-02-27, 15:19
Banned
Kows avatar
Absolut. Ingen av de nya konsolerna har lyckats komma upp i Dreamcasts nivå inom bra spel.
Du kan nog fixa ett ganska billigt i www.spelbutiken.se.
Jag tror jag har dreamsnes och mycket riktigt funkar spelen ganska slött av någon anledning. Ioförsig är det gammalt så det kanske har släppts en snabbare och bättre version.

När du väl har ett dreamcast skaffa Shenmue 1&2, Space Channel 5, Virtua Tennis 2, Sonic Adventure 1/2, Soul Calibur, Headhunter, Jet Set Radio, Ferrari F355 och Powerstone 1&2.
Citera
2004-02-27, 15:49
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gg
funderar på att köpa ett.

e det ngn som har testat dreamsnes? är det bra? har hört att det inte emulerar hastigheten till 100%.

går det bra att köra vanliga cd-r utan att man har chippat sin maskin? som jag har förstått så behövs endast att spelet är bränt som selfboot eller att man har en bränd bootskiva.

Dreamsnes är tyvärr ganska dålig, det hoppar och fladdrar i de flesta spel.

Dreamcast har ju framförallt Shenmue 1 och 2, två fantastiska spel.

Dreamcast har mest arcadspel som SEGA tagit fram, Crazy Taxi är ju ett av de mer lyckade.

Självklart ska du äga en Dreamcast, gå till www.gon.nu/forum och annonsera efter en Dreamcast, kan garantera att du hittar en komplett med en massa spel för 500:-.
Citera
2004-02-27, 20:21
Medlem
chaos77s avatar
vet inte om ni har haft dåliga versioner av dreamsnes eller så,
den jag har, va den senaste när jag fixade den, (1 år sen ungefär skulle jag tro)
en självbootande cd med menyer och en jävla bunt med spel.
Dom allra flesta spelen fungerade utmärkt, lirade super mario world i veckor
tycker du ska fixa en.
Har även liknande skivor med nes 8bit emu och Sega emu
Citera
2004-02-28, 19:42
Medlem
ggs avatar
tack för tipsen grabbar. köpte en DC idag för 500 spänn. fan vilken skön maskin. jag har redan en PS och en PS2 men det e skoj o ha mer än en konsol ju. sen finns där ju massvis med dc-spel på suprnova.org också! har redan hunnit bränna ut ett gäng spel...
Citera
2004-02-28, 19:59
Medlem
Carcasss avatar
Jag är inte så speciellt insatt när det gäller Dreamcast, men har själv starkt funderat på att köpa en. Jag har dock ingen aning om vafan ni snackar om.
Någon som vill förklara vad fan dreamsnes är, t.ex?

Och hur går man tillväga när man plockar ner lir från dc, för att kunna dra igång dom med dreamcast:en?
Citera
2004-02-29, 12:30
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carcass
Jag är inte så speciellt insatt när det gäller Dreamcast, men har själv starkt funderat på att köpa en. Jag har dock ingen aning om vafan ni snackar om.
Någon som vill förklara vad fan dreamsnes är, t.ex?

Och hur går man tillväga när man plockar ner lir från dc, för att kunna dra igång dom med dreamcast:en?

DreamSNES är en emulator för att spela SNES-spel (Super Nintendo Entertainmant System), alltså spela Nintendos 16-bitars-spel.

Finns helt underbara emulatorer till PS2, både MAME, MD, SNES, NES osv.

Vem vill inte spela en perfekt arkadversion av SUPER PANG! på TV:n???

Älskar det spelet
Citera
2004-02-29, 15:50
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
DreamSNES är en emulator för att spela SNES-spel (Super Nintendo Entertainmant System), alltså spela Nintendos 16-bitars-spel.

Finns helt underbara emulatorer till PS2, både MAME, MD, SNES, NES osv.

Vem vill inte spela en perfekt arkadversion av SUPER PANG! på TV:n???

Älskar det spelet

Jo, emulatorer vet jag vad det är.
Tack för förklaringen!

btw, nu har jag fan ingen aning om vad Super Pang! är. Måste kolla upp det.
Citera
2013-05-16, 10:21
Medlem
Hejsan
Jag äger sjävla spelkonsolen Sega Dreamcast med internet adapter och jag behöver er hjälp.
Jag vill koppla upp mig till nätet eftersom jag fick reda på att det finns servrar som är kvar än idag och det är Quake 3 Arena. jag kan inte koppla upp med dagens nätverk kabel man även idag och vill veta vad för kabel man använder till att spela online?
Tack för er tid.
Citera
2015-05-15, 14:19
Medlem
NeAh-Incs avatar
Hoppas jag inte trampar på några tår när jag bumpar denna tråd istället för att starta en ny.

Införskaffade ett Dreamcast häromveckan, och är skitnöjd. Jävligt fin konsol. Ett problem jag har dock är TVn och hur spelen ser ut på skärmen. Jag har en 32-tums bredskärm (widescreen? ) och har Dreamcastet inkopplat i antennuttaget. Bilden blir rätt grynig, och jag vill självklart lösa detta på något sätt. Vad för uttag bör jag köra på för att få en trevlig bildkvalité? Bör jag ställa om skärmen till "tjock-tv-format" eller kan jag ha widescreen-inställningen igång?
Citera
  • 1
  • 2