2010-02-09, 11:43
Medlem
Tjena!

Jag har en ZAP mp3 som jag har köpt på Teknikmagasinet. För någon vecka sedan så fick jag ett virus på min dator medan mp3:en satt på laddning. Jag märkte när jag kopplade in den i den andra datorn att även mp3:n hade fått viruset. Nu så har viruset spridit sig på båda datorer där hemma som jag har varit tvungen att formatera om och även på ett visst antal skoldatorer.

Det finns en mapp i Mp3:en som ligger i music som inte går att ta bort. Jag har testat unlocker men det fungerar icke. När man kollar innehållet så består det bara av de två mapparna men en stund senare så ser man hur det börjar spridas exe filer i mp3:en. Sedan så infekteras datorn och det varnas för trojaner. Det fungerar icke att formatera om den vanligt heller och den har även bytt format från "NTFS" som jag tror det brukar vara till något format som har en vanlig mapp som ikon.

Snälla flashback, hjälp mig. Skulle jag på något sätt kunna boota upp datorn i CMD och formatera mp3:en utan att datorn tar skada eller något liknande?

/Andy
Citera
2010-02-09, 11:54
Medlem
vinternoll-2s avatar
Finns det inte en sån där liten återställningsknapp som du kan trycka på med en nål eller nåt?

Om det finns en sådan knapp så kommer ju MP3:n återställas till fabriksinställningarna
Citera
2010-02-09, 12:19
Medlem
pyro860s avatar
Jag antar att ett antivirusprogram varnade? För isåfall är det bara att koppla in den eftersom antiviruset kommer varna. Då kan du formatera.
Citera
2010-02-09, 12:22
Medlem
Valieroths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinternoll-2
Finns det inte en sån där liten återställningsknapp som du kan trycka på med en nål eller nåt?

Om det finns en sådan knapp så kommer ju MP3:n återställas till fabriksinställningarna

Reset knappen på ZAP brukar bara starta om den om den skulle hänga sig.

Vad är det för modell? är det en modell som är under 32 gig så testa att direkt formatera den i FAT32.. det bör fungera, eller missuppfattade jag dig? hade du redan testat detta?

När den är helt formaterad så kommer den att skapa all mappar den behöver, när den startas.
Citera
2010-02-09, 13:24
Medlem
sommarlovs avatar
Stoppa in den i en Linuxdator, där kan du i lugn och ro ta bort konstiga filer.
Sedan kan du formatera om den med Gparted.
Citera
2010-02-09, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Stoppa in den i en Linuxdator, där kan du i lugn och ro ta bort konstiga filer.
Sedan kan du formatera om den med Gparted.
Tackar, precis vad som gjordes och det fungerade perfekt!

Tja, viruset tog sig igenom tre olika antivirus skydd så det spelade ingen roll om det varnade. Viruset satte igång och spred sig dirrekt då.
Men det är som sagt löst nu, man tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in