Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-21, 02:54
  #13
Medlem
Fickpluntans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScabbedSaint
Flyger med Turkish Airlines från Munchen via Istanbul pröjsa ca 4 papp

Citat:
Ursprungligen postat av ScabbedSaint
jag ger inte mycket för UDs rekommendationer.
Var i Mauritanien i December och hade en fantastisk tid och UDs rekommendation
http://www.swedenabroad.com/Page____118083.aspx



Tackar! Tyvärr har jag inte råd att åka någonstans på ett bra tag, men det är ju alltid trevligt att ha koll på lite olika flygbolag med rimliga priser och intressanta destinationer. Kommer säkert bli en riktigt spännande resa. Etiopien-negrer är enligt min enkla uppfattning förmodligen en av de mer lätthanterliga och civiliserade negertyperna. Urgammal civilisation och tidigt kristna, därtill eget alfabet. Riktigt imponerande i mitt tycke. Jämför exempelvis de i alla avseenden helt galna Kongo-negrerna. Du kör solo lr? Förmodligen bäst så. Det är ofta svårt att ha kvinnor med, de är så gnälliga och bekväma av sig. Bättre ngn kompis, men det är ju inte alltid man kommer överens.

Givetvis snackar UD sitt skit. Sunt förnuft räcker gott, och så gäller det förstås att hålla sig informerad om händelser av vikt. Åk inte österut dock, gränsområdena mot Somalia är oroliga. Kanske inte ens öppna för utlänningar? Nåväl, sådant har du säkert koll på själv
Citera
2011-09-21, 06:48
  #14
Medlem
LP-skivas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScabbedSaint
Lyckades precis råka köpa flygbiljetter till Addis Abeba i December.
Var så billigt att jag var tvungen att göra det helt enkelt.

Nu e jag nyfiken om npn har varit där?
Kommer vara där i 14 dar så jag misstänker om jag känner mig själv rätt att jag också kommer pila över till Djibouti i en 4-5 dar.

Så vad finns att se förutom Addis?
Lär tröttna på den efter 2 dar och då har jag ju 8 dar kvar att leka på..

Nån som vart där och kan tipsa?

Grattis! Etiopien är finemang. Jag var där för några år sedan. Hinner inte skriva mycket nu men korta tips på städer förutom Addis att kolla upp är: Lalibela, Axum, Harar, Gondar. Gott kaffe, fin natur och så mycket kultur att man storknar.
Citera
2011-09-21, 07:07
  #15
Medlem
var där -86 så lite lär ha förändrats och många minnen är dunkla.

Bo på Hilton hotell om du kan, det är ok.
Man fick bara åka i gula taxibilar och du skulle veta hur långt det var för att chaffisen skulle ta rätt betalt. Många små "skoputsarbarn" som gärna ville putsa mina vita gympaskor. Folket är överlag vänliga men usla på engelska i synnerhet utanför Addis.

Landet är kristet, vilket får mig att tänka på en anekdot: En unge fråga vilken religion jag tillhörde, och jag svara att jag inte är religiös alls. Ungen kunde inte förstå att man inte kunde tro på något, det fanns inte i hans värld. han vart mycket konfunderad.

Nationalmaten är nån form av syrlig grå pannkaka med kyckling och nån lite stark sås.
hur det stavas vet jag inte , men uttalades "ingjera wat" och gärna nån krydda som kallades "berberri" i den. Jag gillade inte den maten.. "tenesteling" betyder hej hej .

Ta och pys ut på landet, det finns faktiskt lite skoj saker såsom små apor och sådant inte jättelångt från Addis. Du kommer också att se de klassiska afrikanska hyddorna. Blue Niles vattenfall finns med, lilte udda då landet drabbas rätt mycket av torka. Besök gärna nån skola på landet, dom uppskattade besök utifrån. Omo kan man åka till med. Om man är lite makaber kan man ju åka till gamla svältläger. Det är troligen bara en sandig plats nu, men det fanns ett i närheten av "Dessie"
Ta med lite burr och ge de fattigaste, det är också uppskattat.
Citera
2011-09-21, 07:13
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfull
var där -86 så lite lär ha förändrats och många minnen är dunkla.

Bo på Hilton hotell om du kan, det är ok.
Man fick bara åka i gula taxibilar och du skulle veta hur långt det var för att chaffisen skulle ta rätt betalt. Många små "skoputsarbarn" som gärna ville putsa mina vita gympaskor. Folket är överlag vänliga men usla på engelska i synnerhet utanför Addis.

Landet är kristet, vilket får mig att tänka på en anekdot: En unge fråga vilken religion jag tillhörde, och jag svara att jag inte är religiös alls. Ungen kunde inte förstå att man inte kunde tro på något, det fanns inte i hans värld. han vart mycket konfunderad.

Nationalmaten är nån form av syrlig grå pannkaka med kyckling och nån lite stark sås.
hur det stavas vet jag inte , men uttalades "ingjera wat" och gärna nån krydda som kallades "berberri" i den. Jag gillade inte den maten..
"tenesteling" betyder hej hej .

Ta och pys ut på landet, det finns faktiskt lite skoj saker såsom små apor och sådant inte jättelångt från Addis. Du kommer också att se de klassiska afrikanska hyddorna. Blue Niles vattenfall finns med, lilte udda då landet drabbas rätt mycket av torka. Besök gärna nån skola på landet, dom uppskattade besök utifrån. Omo kan man åka till med. Om man är lite makaber kan man ju åka till gamla svältläger. Det är troligen bara en sandig plats nu, men det fanns ett i närheten av "Dessie"
Ta med lite burr och ge de fattigaste, det är också uppskattat.

Den inhemska maten i sådana där U-länder är givetvis oätlig för en vit man...

Finns det inga riktiga restauranger där man kan få en köttbit? Då snackar vi inte getkött. Har ingen av alla snabbmatskedjor hunnit dit ännu?

Kan man köpa sig en påse pilsner eller en flaska sprit? Dom är ju inte musslor..

.
Citera
2011-09-21, 07:40
  #17
Medlem
LP-skivas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Den inhemska maten i sådana där U-länder är givetvis oätlig för en vit man...

Finns det inga riktiga restauranger där man kan få en köttbit? Då snackar vi inte getkött. Har ingen av alla snabbmatskedjor hunnit dit ännu?

Kan man köpa sig en påse pilsner eller en flaska sprit? Dom är ju inte musslor..

.

Injeran i sig är väl inte så smaskens men kött- och grönsaksrörorna är oftast riktigt goda. Fanns inga snabbmatskedjor när jag var där som tur var. Industriburgare och liknande tycker jag är vedervärdigt.

Inhemsk medioker öl och sprit finns billigt överallt.
Citera
2011-09-22, 20:09
  #18
Medlem
MilkywayBobs avatar
Jag var över så gott som hela Etiopien i juli. Du kan läsa om resan på min hemsida www.canbackresor.se, jag har genomröjt historia och kultur. Men om du har två veckor på dig rekommenderar jag följande:

Addis Ababa 2 nätter
Flyg till Lalibela
Lalibela 2 nätter
Flyg till Gondar
Gondar 3 nätter
Minibuss till Bahir Dar
Bahir Dar 2 nätter
Lyxbuss till Addis Ababa
Flyg till Dire Dawa
Dire Dawa 1 natt
Minibuss till Harar
Harar 2 nätter

Det är sammanlagt 12 nätter

Det kostar inte mer än 200-300 per flygresa inom landet och det fungerar bra.

Aksum var den heliga arken sägs finnas är så dåligt organiserat att det blir tråkigt, inte alls värt det om man har ont om tid. Det ligger dessutom dåligt till. Lalibela är däremot något att hurra för . Om du gillar att färdas "the native way" så är det görbart, men räkna med mycket tidiga mornar och hela resdagar.

Jag var där i ca: 1 månad.

Hotell osv. finns det gott om, i de städer jag nämnt finns det även en liten turistindustri vilket gör att saker och ting är relativt lätta att hitta.

Räkna med att det kan vara mycket tjat från unga killar som kommer fram till dig på stan och vill få iväg till dig saker.

Mat behöver du inte bekymra dig om, de äter mest spagetti och köttfärssås, dessutom finns det gott om västerländska restauranger! Du kan givetvis äta lite injera osv. Ha i åtanke att man fastar (äter vegansk mat) varje onsdag och fredag. Läs mer om det på min hemsida, tror att jag nämner det i ett inlägg om Bahir Dar.

Jag rekommenderar starkt min hemsida, där finner du all info du behöver om Etiopien! www.canbackresor.se
Citera
2011-09-23, 10:44
  #19
Medlem
ScabbedSaints avatar
Tackar, har läst igenom allt nu.
Rutten som jag har tänkt så länge är liknande till den du skrev ut

Addis 2 nätter
Flyg till Lalibela
Lalibela 1 natt
Flyg till Gondar
Gondar 2 nätter
Minibuss till Bahir Dar
Bahir Dar 2 nätter
Lyxbuss till Addis Ababa

Sen skulle jag vilja komma ner i Omo dalen eftersom jag fotograferar mycket och skulle vilja knäppa lite bilder på stam folket som lever där.
Var du nånsin där för jag såg inget skrivet om det?

Tänkte stanna en 2-3 dar där och sen över till Djibouti i en 4 dar
Citera
2011-09-23, 14:10
  #20
Medlem
MilkywayBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScabbedSaint
Tackar, har läst igenom allt nu.
Rutten som jag har tänkt så länge är liknande till den du skrev ut

Addis 2 nätter
Flyg till Lalibela
Lalibela 1 natt
Flyg till Gondar
Gondar 2 nätter
Minibuss till Bahir Dar
Bahir Dar 2 nätter
Lyxbuss till Addis Ababa

Sen skulle jag vilja komma ner i Omo dalen eftersom jag fotograferar mycket och skulle vilja knäppa lite bilder på stam folket som lever där.
Var du nånsin där för jag såg inget skrivet om det?

Tänkte stanna en 2-3 dar där och sen över till Djibouti i en 4 dar

Nej, jag var tyvärr aldrig i Omo, men det sägs vara mycket vackert. Jag var på väg dit men var tvungen att åka hem två veckor i förtid av familjära skäl i Sverige. De jag pratade med i Etiopien som varit i södra delarna av landet älskade det. Ha utgångspunkt i Arba Minch .
Citera
2011-09-23, 16:09
  #21
Medlem
ScabbedSaints avatar
Hur ser det ut med järnvägen till Djibouti?
Så vitt jag har fattat så har de stängt av den och den går inte alls?

Och så nästa fråga gäller de ekonomiska bitarna.
Bankomater eller hade de en bunt sedlar med dig när du kom in i landet?
Citera
2011-09-24, 11:45
  #22
Medlem
MilkywayBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScabbedSaint
Hur ser det ut med järnvägen till Djibouti?
Så vitt jag har fattat så har de stängt av den och den går inte alls?

Och så nästa fråga gäller de ekonomiska bitarna.
Bankomater eller hade de en bunt sedlar med dig när du kom in i landet?

Tågen har slutat att gå helt och hållet, somliga påstår att man kan åka från Dire Dawa till Djibouti men det är bara rykten. Jag var vid tågstationen i Dire Dawa, den var helt stängd. Man kan åka buss till Djibouti däremot, men det går också flyg med Ethiopian Airlines som är relativt billiga. Köp när du kommer dit, billigare.

Jag använde mig uteslutande av bankomater, de finns lite varstans. Folk på internet påstår att de bara finns på Sheraton och ett köpcentrum, detta är gamla uppgifter som inte stämmer alls längre. Man hittar bankomater i alla stora städer. De är fräscha och fungerar bra.
Citera
2011-09-25, 04:47
  #23
Medlem
bajenvraks avatar
Flygen norrut går som en route, du kan du lika gärna lägga till Axum på din lista, pris skillnaden blir inte mycket större. Viktigaste är att du har en plats att bo på i Addis när du landat, finns allt att välja på men det skall va prisvärt. Trist att inte tåget går längre, det är en ganska kul men seg resa. De bästa hotellen i norr är statliga, dock dyra och lite off förutom det i Lalibella o det i Axum, men de ligger alla väldigt vackert till främst det i Gonder. Bahardar bodde vi på Ghion där vi även ordnade med turerna på sjön.

Skulle vilja slå ett slag för Lonley Planet guiden, tack Milkywaybob för din blogg, den var kul att läsa.
Citera
2011-09-25, 11:02
  #24
Medlem
MilkywayBobs avatar
I Addis kan du finna billiga, men säkra, hostels strax utanför Piazza-distriktet. Kolla efter dem som heter Bari och Wukro, jag bodde på Wukro. Det var ett okej ställe, deras restaurang är bra, rummen är sådär. Kostar ca: 100-150 birr (35-60 kronor). Jag har ett nummer till en kille som jobbar där om du vill boka .

Kul att ovanstående talare, bajenvrak, nämner Ghion. Jag blev nämligen hembjuden till ägarens son, Daniel (runt 35) en av dagarna. Vi träffades på bussen från Addis. Jag har hans nummer också om det skulle behövas :P. Det är ett bra ställe som ligger vackert.

Tänk på att det är malariasäsong i Bahir Dar vid denna årstiden. Detsamma gäller Djibouti. Min etiopiska kompis Yohannes (Bahir Dar) var jättesjuk förra året.


P.S. Kul att bloggen uppskattas!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1121089

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback