Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-02-08, 16:47
  #1
Medlem
m-cruises avatar
Tjenare!

Årets tema på de nationella proven i år är "I Gränslandet". När min skola fick reda på det ämnet så blev det lite kaos för nästan ingen visste betydelsen.
Jag har försökt att kolla runt lite på Internet och hört med kompisar och familj m.m.
Jag har dock inte fått mig ett bra svar, och är fortfarande lite orolig för provet görs på torsdag!
Ni som tycker att jag är helt borta för att jag inte vet detta kan väl hjälpa mig lite i krisen! Och kanske ge mig lite tips på vad jag kan skriva
Det är just uppsats delen jag är orolig för, vi kommer bland annat kunna välja att skriva Krönika eller Novell, mer vet jag inte

Snabba svar skulle inte sitta fel, lite ont om tid

FÖR ER SOM UNDRAR SÅ ÄR DET MIN STOREBRORS PROFIL, HAN ÄR 19 OCH GÅR INTE I 9:an
__________________
Senast redigerad av m-cruise 2010-02-08 kl. 17:02.
Citera
2010-02-08, 16:53
  #2
Medlem
Awesomes avatar
Gränslandet nationella prov 2010 är för niondeklassare, dvs 15-16 åringar. Här på forumet är det 18 årsgräns. Därför rekommenderar jag dig att söka hjälp på något annat forum eftersom inte många här kommer göra provet.
__________________
Senast redigerad av Awesome 2010-02-08 kl. 16:55.
Citera
2010-02-08, 17:24
  #3
Medlem
Phass avatar
Har ingen betydelse vad det är för tema på provet - i varje fall inte i 9an.
Du kommer att få ett papper med uppgifter och instruktioner. Följ instruktionerna och du har ett MVG.

Grattis.
Citera
2010-02-08, 17:29
  #4
Medlem
Men vafan, hjälp killen istället för att hålla på och tjafsa om ålder, något ni ändå inte kan bevisa. I gränslandet betyder att det kan handla om någonting som ligger på gränsen mellan vad som rätt eller fel, lagligt/olagligt, men att det så att säga finns en hårfin gräns som man passerar/inte passerar.

En juridiskt kunnig person kan tillexempel ta reda på bästa möjliga sätt att begå en handling och lyckas hålla sig inom lagens ramar, om än med väldigt liten marginal så håller han sig ändå på rätt sida eftersom det ännu inte finns någon regel eller lag som gör det olagligt. Men hade han begått samma handling på ett annat sätt hade det varit olagligt, om än kanske också med väldigt liten marginal "i gränslandet mellan vad som är rätt och fel så att säga".

Ja sen går det att vrida och vända på det hela hur mycket som helst och det finns även andra aspekter av det hela.
Citera
2010-02-08, 18:01
  #5
Medlem
m-cruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Men vafan, hjälp killen istället för att hålla på och tjafsa om ålder, något ni ändå inte kan bevisa. I gränslandet betyder att det kan handla om någonting som ligger på gränsen mellan vad som rätt eller fel, lagligt/olagligt, men att det så att säga finns en hårfin gräns som man passerar/inte passerar.

En juridiskt kunnig person kan tillexempel ta reda på bästa möjliga sätt att begå en handling och lyckas hålla sig inom lagens ramar, om än med väldigt liten marginal så håller han sig ändå på rätt sida eftersom det ännu inte finns någon regel eller lag som gör det olagligt. Men hade han begått samma handling på ett annat sätt hade det varit olagligt, om än kanske också med väldigt liten marginal "i gränslandet mellan vad som är rätt och fel så att säga".

Ja sen går det att vrida och vända på det hela hur mycket som helst och det finns även andra aspekter av det hela.
Här har vi en snäll person!
Tack för hjälpen. Ja det går verkligen vrida och vända på det, ett annat exempel jag fick höra var "typ om man ska vara bög eller straight" vilket inte gav mig någonting, men nu förstår jag vad hon menade med det!
men jag är skit sur på skolverket eller vilka det är som bestämmer temat. Förra året så var temat "nattliv", det är ju mycket enklare än "I Gränslandet". Liksom, hur mycket kan man utveckla ordet nattliv... Mycket mer avancerat tema detta året, enligt mig.
Citera
2010-02-08, 18:20
  #6
Medlem
Uppsala universitet bestämmer väl tema osv?
Citera
2010-02-08, 19:15
  #7
Medlem
Knife-wrenchs avatar
Teman brukar vad jag minns vara ganska breda. Antagligen blir det något om utanförskap (2010 års mode-ord inom partipolitiken) typ en text om en ensamstående mamma som du ska tyda något ur.

Brukar inte vara så komplicerat, välj ut vissa delar som du tycker är representativa för innehållet och hitta på ett resonemang eller ett argument. Typ "författaren vill belysa det och det genom att använda dessa formuleringar och de här adjektiven". Se bara till att vara konsekvent i resonemanget och tydlig med vad du argumenterar så kommer du få MVG. Temat spelar mindre roll.
Citera
2010-02-08, 19:52
  #8
Medlem
SweTechs avatar
Tillsägelse för ålderstjafs tilldelas:
SpaCC
nasdor
affex

Använd RP istället för att leka moderatorer.

OT ang fildelning är också raderat.
//Moderator
Citera
2010-02-08, 20:03
  #9
Medlem
SweTechs avatar
Nu ska jag vara jättetydlig.

Frågar ni om länkar eller PM med länkar till nationella provet så räknas det som OT.
OT belönas med en tillsägelse.

Postar ni en direktlänk med copyrightskyddat material bryter det mot regel 0.08 och ger också en tillsägelse.
Låt mig slippa radera fler inlägg och dela ut fler tillsägelser nu.

//Moderator
Citera
2010-02-08, 20:45
  #10
Medlem
Tror också att det handlar om gränslandet mellan liv och död, drömmar och verklighet, vart går gränsen för att vara kriminell, vart går gränsen för att vara mobbad? osv! Det finns hur mycket som helst
Citera
2010-02-08, 20:45
  #11
Medlem
Machiavelis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m-cruise
Tjenare!

Årets tema på de nationella proven i år är "I Gränslandet". När min skola fick reda på det ämnet så blev det lite kaos för nästan ingen visste betydelsen.
Jag har försökt att kolla runt lite på Internet och hört med kompisar och familj m.m.
Jag har dock inte fått mig ett bra svar, och är fortfarande lite orolig för provet görs på torsdag!
Ni som tycker att jag är helt borta för att jag inte vet detta kan väl hjälpa mig lite i krisen! Och kanske ge mig lite tips på vad jag kan skriva
Det är just uppsats delen jag är orolig för, vi kommer bland annat kunna välja att skriva Krönika eller Novell, mer vet jag inte

Snabba svar skulle inte sitta fel, lite ont om tid

FÖR ER SOM UNDRAR SÅ ÄR DET MIN STOREBRORS PROFIL, HAN ÄR 19 OCH GÅR INTE I 9:an

Vet inte om jag är helt ute och cyklar nu men det kan ju ha betydelsen att du är "i gränslandet mellan ungdoms- och vuxenlivet". Eftersom att du går i nian och efter hösten skall börja gymnasiet så är du ju på väg in i vuxenlivet, eller "i gränslandet" till vuxenlivet.

Kan ha helt fel, men det var den första tanke som slog mig när jag läste temat.
Citera
2010-02-08, 20:56
  #12
Medlem
Hevoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiaveli
Vet inte om jag är helt ute och cyklar nu men det kan ju ha betydelsen att du är "i gränslandet mellan ungdoms- och vuxenlivet". Eftersom att du går i nian och efter hösten skall börja gymnasiet så är du ju på väg in i vuxenlivet, eller "i gränslandet" till vuxenlivet.

Kan ha helt fel, men det var den första tanke som slog mig när jag läste temat.


Det har som sagt många olika betydelser. Det är inte fel, men det är inte heller den ända betydelsen.
Men oftast så handlar det om att vara mitt emellan två val/alternativ. Gränsland kan även betyda att det är ett landområde som är mittemellan två land. T.ex. gränslandet emellan Sverige och Norge.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback