2010-02-07, 22:07
Medlem
Exabytes avatar
Under gårdagen blev jag sugen på att spela gamla klassiska spel så jag fixade VirtualBox som jag installerade Windows 95 på. Allting fungerar bra. 256 underbara färger och ljudet fungerar (till viss del)

När jag är i windows så fungerar alla ljud bra. I vissa spel också. Däremot finns det ingen musik i många spel. Jag tror att det beror på att musiken är MIDI och att det är där någonstans felet ligger. Någon som pysslat med något liknande och vet hur jag fixar det?

Jag har utforskat den gamla kontrollpanelen utan några lyckade resultat. Kör soundblaster 16.
Citera
2010-02-07, 23:20
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exabyte
Under gårdagen blev jag sugen på att spela gamla klassiska spel så jag fixade VirtualBox som jag installerade Windows 95 på. Allting fungerar bra. 256 underbara färger och ljudet fungerar (till viss del)

När jag är i windows så fungerar alla ljud bra. I vissa spel också. Däremot finns det ingen musik i många spel. Jag tror att det beror på att musiken är MIDI och att det är där någonstans felet ligger. Någon som pysslat med något liknande och vet hur jag fixar det?

Jag har utforskat den gamla kontrollpanelen utan några lyckade resultat. Kör soundblaster 16.

Vad händer om du kör dxdiag ?
Citera
2010-02-08, 02:28
Medlem
Exabytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Vad händer om du kör dxdiag ?

Jag får upp korrekt information på den virtuella maskinen, samt audio. Jag gick in i MIDI på dxdiag och provade Microsoft Synthesizer som fungerar. Däremot finns bara MIDI for Internal OPL2/OPL3 FM Synthesis under multimedia->MIDI i kontrollpanelen som uppenbarligen inte fungerar alls. Jag har även provat att spela enskilda .MIDI filer och det hörs inte ett knyst ...

Kan inte ändra "instrument" under MIDI heller.
Citera
2010-02-08, 02:32
Bannlyst
midi synthen måste emulera Roland eller SB .. du måste lägga in typ (I=5 D=220 å annat ) ... kolla på denna sidan (win95 hade dos i botten) http://sourceforge.net/apps/mediawik...hp?title=Games
Citera
2010-02-08, 02:39
Medlem
Exabytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MELLONPICKER
midi synthen måste emulera Roland eller SB .. du måste lägga in typ (I=5 D=220 å annat ) ... kolla på denna sidan (win95 hade dos i botten) http://sourceforge.net/apps/mediawik...hp?title=Games

Denna lösning verkar ju bara gälla dos-emulatorer/dosbox. Mitt problem uppstår inte bara i dos utan även i windows när jag försöker spela upp midi-filer manuellt genom en mediaspelare. Gamla Doom fungerar till exempel lysande med ljud, dock ingen musik. Ganska frustrerande ...

Någon aning om var jag kan göra dessa ändringar i windows?
Citera
2010-02-08, 17:43
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Support

//Mod
Citera
2010-02-14, 12:34
Medlem
Exabytes avatar
Jag fixade det själv.

Problemet ligger i att emulatorerna VMware och VirtualBox inte kan emulera MIDI från tidiga versioner utav windows. Lösningen på problemet var helt enkelt att ladda ner Microsofts Virtual PC 2007 och att köra spelen genom den emulatorn istället. Dock verkar operativsystem mycket mer ostabila på Virtual PC och har kraschat flera gånger.

Nåja. Problem solved.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in