• 1
  • 2
2004-02-26, 16:46
Medlem
Troians avatar
Jag planerar att söka till data- och systemvetarprogrammet till hösten, dock är det lilla kruxxet att jag saknar Ma C (vilket krävs...). Är det någon som har erfarenheter från att söka sig "förbi" de formella kraven? Finns det möjligheter till det tror ni?

Vad som talar för att jag bör kunna få komma in ändå är:

- MVG och VG i Ma A respektive B
- I övrigt hyfsade betyg. Drygt 15 i medel
- Det är inte en jävel som söker till det universitet jag tänkte söka till (0,5 sökande per plats)
- Ja har arbetat med "it" (teknisk support) i några år

Någon som har tips och trix? Hur bör man motivera att man ska få komma in? Några bra lögner ni kan komma på?

P.S. Är inte så inne på att försöka förfalska mina betyg. D.S.
Citera
2004-02-26, 17:07
Medlem
Oliver Ts avatar
Du kan försöka att göra en dispansansökan. Dock är Matte C en ganska viktiga kurs och det kan hända att du måste läsa den för att komma in.
Kontakta ditt lokala Komux och fråga ifall de har några distanskurser i Ma C. Säg att du vill börja direkt, sedan läser du igenom kursen på två veckor och får ett betyg i den.

Förövrigt skall jag skriva en dispansansökan till hösten för att jag inte läst Historia A.

Annars kan du ringa till skolan och fråga vad de har att säga om saken, skolan dit jag tänker söka säger att jag med stor sannolikhet kommer att få en dispansanökan godkänd.
Citera
2004-02-26, 17:33
Bannlyst
har gjort samma sak

du måste ha matte c, men om du har så bra betyg borde du kunna tenta av matte c under våren
Citera
2004-02-26, 22:59
Medlem
Pellenezs avatar
Eftersom jag jobbat med bl a antagning till högskola vet jag att du inte har en sportmössa om du inte uppfyller de formella behörighetskraven.

Som de tidgare skrivit är det det bästa (om du har lätt för matte, vilket det verkar som) att tenta av matte c så snabbt du kan. Det lär du även ha tillbaka när du börjar plugga. Behörighetskraven finns inte där av en slump.
Citera
2004-02-26, 23:47
Medlem
InkoPinkos avatar
Fast Matte C är väl det lägsta behörighetskravet inom matematik för högskoleutbildningar överhuvudtaget? Tror inte en utbildning som bara kräver Matte C kan innehålla speciellt svår matte... Fast det lönar sig ju alltid att plugga in Matte C, nya kunskaper är ju alltid bra!
Citera
2004-02-26, 23:50
Medlem
anteDs avatar
Du lär inte ta dig långt om du inte klarar av Matte C, tyvärr. Det är ganska mycket matematik i datavetenskap. Så för guds skull till att du har kunskaperna även om du inte har betyget, annars blire jobbigt...
Citera
2004-02-27, 00:25
Medlem
Schaffers avatar
Jag vet ett fall då det krävdes fysik B och den sökande bara hade fysik A men ändå kom in och trängde sig före någon stackars komvuxstuderande.

/Schaffer
Citera
2004-02-27, 23:04
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteD
Du lär inte ta dig långt om du inte klarar av Matte C, tyvärr. Det är ganska mycket matematik i datavetenskap. Så för guds skull till att du har kunskaperna även om du inte har betyget, annars blire jobbigt...

Att klara Ma C tror jag faktiskt inte är något problem (hade VG i Ma B, MVG i Ma a A). Snarare är problemet att jag inte har tid att plugga den. Jobbar så jävla mycket...
Citera
2004-02-29, 14:48
Bannlyst
Jag läste Data- och systemvetenskap på 90-talet vid Stockholms Universitet och använde knappt någon matte als.

Det beror naturligtvis på vilken inriktning du väljer. Väljer du en managementinriktning så är matteinnehållet lika med noll. Riktar du in dej på databaser så förekommer mängdlära och relationsteori på kurserna.

Väljer du mjukvarukonstruktion så har de kurserna naturligtvis också en del matteinnehåll.

Jag skulle dock råda dej att inte välja en ren inriktning på mjukvarukontruktion med tyngdpunkten på programmering om du ska gå en systemvetarutbildning på universitetet. De kunskaperna får du bättre om du väljer att läsa till dataingenjör på en teknisk högskola.

Ska du gå en systemvetarutbildning på universitetet skulle jag råda dej att välja 50% IT-management, 15% databaser, 15% objektorienterad utveckling/programmering och 20% i ett annat ämne som språk, ekonomi eller psykologi. Nördiga hackare finns det tillräckligt av och programmering lär du dej på riktigt på ditt första jobb efter examen.
Citera
2004-03-01, 14:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testicula
Jag läste Data- och systemvetenskap på 90-talet vid Stockholms Universitet och använde knappt någon matte als.

Det beror naturligtvis på vilken inriktning du väljer. Väljer du en managementinriktning så är matteinnehållet lika med noll. Riktar du in dej på databaser så förekommer mängdlära och relationsteori på kurserna.

Väljer du mjukvarukonstruktion så har de kurserna naturligtvis också en del matteinnehåll.

Jag skulle dock råda dej att inte välja en ren inriktning på mjukvarukontruktion med tyngdpunkten på programmering om du ska gå en systemvetarutbildning på universitetet. De kunskaperna får du bättre om du väljer att läsa till dataingenjör på en teknisk högskola.

Ska du gå en systemvetarutbildning på universitetet skulle jag råda dej att välja 50% IT-management, 15% databaser, 15% objektorienterad utveckling/programmering och 20% i ett annat ämne som språk, ekonomi eller psykologi. Nördiga hackare finns det tillräckligt av och programmering lär du dej på riktigt på ditt första jobb efter examen.

Tack så mycket för tipset! Du har säkert en poäng där. Vet dock inte om man har samma typ av indelning (gällande inriktning och så) där jag tänkte läsa, i Umeå?
Citera
2004-03-01, 17:05
Medlem
Systemvetarutbildningen i Umeå är nog den systemvetarutbildning i landet som kräver minst matte, dvs. det är den systemvetarutbildning i landet som har minst gemensamt med datavetenskap. (Läser man datavetenskap krävs det nog en hel del matte, men det är ett helt annat ämne (iaf i Umeå)).

http://www.informatik.umu.se/gru/sp_1.html
Indelningarna är lite annorlunda i Umeå än vad Testicula berättar att SU har, men de stora dragen kvarstår:
  • Utbildningen är inte speciellt matematikkrävande
  • "Nördiga hackare finns det tillräckligt av och programmering lär du dej på riktigt på ditt första jobb efter examen"

Mitt tips är att du kontaktar studievägledaren på informatik, som är ansvariga för systemvetarutbildningen i Umeå, och frågar - med tanke på att det idag finns lediga platser, så det kan kanske gå vägen med en dispensansökan.
Citera
2004-07-29, 21:32
Medlem
Troians avatar
Vart antagen, utan Ma C. Flyttar till Umeå om en månad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in