• 1
  • 2
2010-04-06, 01:28
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Har oxå varit tveksam till linser tills jag provade svarta linser som puy, eller kanske ännu hellre beluga. Helt annan konsistens och smak än de vanligare sorterna.
Det ska finnas någon annan bättre variant av linser som kallas chateau/champagne - är det någon som har provat dessa?

Har hört talas om dem, men aldrig provat själv. Vore dock kul om någon vet var de finns att få tag på, skulle vara fint att provlaga.
Citera
2010-04-06, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfFX
Grymt bra initiativ! Jag älskar bönor och alla sorters baljväxter!
Kokar just nu lite kikärtor för att göra hummus! Brukar göra det ibland, perfekta smörgås pålägget! <3

Är förövrigt väldigt intresserad av tips och recept på vad man kan göra med svartabönor! Jag brukar göra en chili osv. Men fler tips vore väldigt uppskattat!

Tröttnar man på hummus (vilket man aldrig gör :P) så kan man alltid göra liknande med linser och lite annat gott.

Lagade mat med svarta bönor första gången igår faktiskt, gjorde en sallad med lite krossade pistagenötter, purjo, rödlök, lime och lite sånt. Blev riktigt nice.

Vad är det för chiligrej du brukar göra? låter sjysst.
Citera
2010-04-15, 00:54
Medlem
Hoggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfFX
Grymt bra initiativ! Jag älskar bönor och alla sorters baljväxter!
Kokar just nu lite kikärtor för att göra hummus! Brukar göra det ibland, perfekta smörgås pålägget! <3

Är förövrigt väldigt intresserad av tips och recept på vad man kan göra med svartabönor! Jag brukar göra en chili osv. Men fler tips vore väldigt uppskattat!
Håller med, bra trådstart!

Ställer samma fråga som du, är det nån som har lite bra recept med svarta bönor? Funkar de bra till till exempel bönbiffar?

Tack på förhand!
Citera
2010-04-15, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogger
Håller med, bra trådstart!

Ställer samma fråga som du, är det nån som har lite bra recept med svarta bönor? Funkar de bra till till exempel bönbiffar?

Tack på förhand!

Jag gör hellre bönbiffar på t ex kidneybönor. Tycker svarta bönor gör sig bäst i grytor eller sallader för den fina färgens skull. Mosar man dem blir biffarna bara gråa och ser väldigt osmakliga ut...
Citera
2010-04-15, 18:19
Medlem
Tant_Gröns avatar
Till de goaste bönbiffarna behöver man:
1 burk kidneybönor
1 burk kikärter
1 medelstor kokt potatis
1 gul, hackad lök
1 grön hackad paprika
2 vitlöksklyftor
2 dl ströbröd
salt, peppar

Stek lök, paprika och vitlök på medelvärme tills löken är genomskinlig. Mosa potatisen i en bunke, rör ner lök och paprika och 1 dl av ströbrödet. Häll sedan ner ordentligt avsköljda bönor och kikärter och mosa till en jämn smet. Innan man börjar forma biffar så är det bra med en provstekning, för att se om konsistensen är bra. Doppa i ströbröd innan stekning. Skulle dom falla isär under stekning hjälper en till mosad potatis till.
Blir 8 stycken biffar om man räknar på ca 100 g styck.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in