2010-02-06, 13:53
Medlem
Hej!

Okej, here's the deal; Igår, runt 7-tiden fick jag en kul trojan när jag var ute och letade länkar. Som vanligt hade jag mitt AVG-premium på full säkerhet, trots detta lyckades en liten jä**l smita förbi. Konsekvenserna av detta blev en ny process (av.exe), och en MASSA pop-up rutor. D

etta är dock inte mitt problem, då jag mer eller mindre lyckades få bort skiten. Efter att jag lyckats få bort trojanen och [av trojanen] installerade program, fick jag en obehaglig överraskning;
Varje gång jag försöker starta ett program (Må det vara genom Start->Kör eller genom en direkt genväg, eller vilket annat genvägs-baserat sätt) så kommer "Öppna som"-menyn upp. Detta är irriterande, då enda sättet att starta en .exe fil är genom att högerklicka på .exe filen, och trycka på "Start". Mitt system är helt virus-fritt, och jag har dessutom varit inne i registret och kollat lite på
"HKEY_CLASSES_ROOT/*/shellex/ContextMenuHandlers"

Men jag har ingen aning hur XP hanterar sånt här. Så min fråga är; Hur ändrar jag detta till så som det ska vara? (XP Reinstall är inte ett alternativ, då jag ej har någon skiva)

Operativsystem: Windows XP
Service Pack: 2
Antivirus: AVG (Betald, premium)
Brandvägg: AVG
Märkesdator eller självbyggd: ACER aspire M5100 - 9E77
Problembeskrivning: Höger-klicks menyn ändrad till (I följande ordning):
  1. Öpnna - Samma resultat som nedan
  2. Kör Som - Kör som-meny
  3. Start - Exekvera
Citera
2010-02-06, 16:06
Medlem
hasenfrasens avatar
Googla på "restore context menu".

Använd Sysinternals AUTORUNS så slipper du pilla med regedit när du petar på Explorers context-menyer.
Citera
2010-02-06, 16:35
Medlem
Woo!

Tack för hjälpen, och för dem som kanske råkat ut för samma/Liknande sak, använd "EXE fix for XP"
http://www.kellys-korner-xp.com/xp_tweaks.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in