Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-05, 16:37
  #1
Medlem
Emerains avatar
Hej
Min mor fick för ett par dagar sedan ett telefonsamtal från banken som frågade om hon köpt "fast fod" för ca 28k (allt som fanns på kontot) i turkiet dagen innan. självklart hade hon inte gjort det. Banken meddelade att då hade hon blivit skimmad och att hennes kort nu var spärrat.

min fråga är, vad ska hon göra nu? Liksom, vad ska hon säga i polisanmälan? vad ska hon göra för att få pengarna tillbaka? går det ens? det finns ju räkningar att betala, och så måste hon ju få leva också. banken vill att hon ska bevisa att hon inte haft möjlighet att handla i turket en specifik dag, hur gör hon det? Den dagen låg hon sjuk hemma och pratade inte i telefon eller något, hon sov mest. Jag vet det genom att 1. jag litar på min mamma, 2. hon svarade inte på telefonen, och det debiterades som ett vanligt samtal, inte ett dyrt utlandssamtal.

turkiet kräver ju pass för en svensk att få komma in, och när vi var där för ett par år sedan så stämplade de i passet. kan mamma visa upp passet som bevis att hon inte varit i turkiet, för det kommer ju garanterat att sakna både inrese och utresestämpeln.

jag har liksom ingen anign om vad hon ska göra, vad vi ska göra. vilka vi ska prata med, vad vi ska säga. Kan man ens få pengarna tillbaka? Kan man få allt, eller tar banken en liten del av kakan? Mamma har inte varit oförsiktig eller försumlig med kortet och koden.

snälla hjälp
Citera
2010-02-05, 16:58
  #2
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
turkiet kräver ju pass för en svensk att få komma in, och när vi var där för ett par år sedan så stämplade de i passet. kan mamma visa upp passet som bevis att hon inte varit i turkiet, för det kommer ju garanterat att sakna både inrese och utresestämpeln.

jag har liksom ingen anign om vad hon ska göra, vad vi ska göra. vilka vi ska prata med, vad vi ska säga. Kan man ens få pengarna tillbaka? Kan man få allt, eller tar banken en liten del av kakan? Mamma har inte varit oförsiktig eller försumlig med kortet och koden.

snälla hjälp

Tror inte du skall behöva oroa dig. Det här skall inte vara något problem alls.

Om inte det redan har gjorts är det bara att göra en reklamation och sen ligger det faktiskt på
den näringsidkaren som gjort dragningen att visa att det är din mor som gjort köpet eller att
hon på något sätt har varit försumlig och lånat ut kortet eller på annat sätt låtit någon
få ta del av kortet eller uppgifterna.

Det är banken som gör polisanmälan men om dom vill att din mor gör den så gör det även om det inte ligger på erat ansvar.
Citera
2010-02-05, 19:20
  #3
Medlem
Nennenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Hej
Min mor fick för ett par dagar sedan ett telefonsamtal från banken som frågade om hon köpt "fast fod" för ca 28k (allt som fanns på kontot) i turkiet dagen innan. självklart hade hon inte gjort det. Banken meddelade att då hade hon blivit skimmad och att hennes kort nu var spärrat.

min fråga är, vad ska hon göra nu? Liksom, vad ska hon säga i polisanmälan? vad ska hon göra för att få pengarna tillbaka? går det ens? det finns ju räkningar att betala, och så måste hon ju få leva också. banken vill att hon ska bevisa att hon inte haft möjlighet att handla i turket en specifik dag, hur gör hon det? Den dagen låg hon sjuk hemma och pratade inte i telefon eller något, hon sov mest. Jag vet det genom att 1. jag litar på min mamma, 2. hon svarade inte på telefonen, och det debiterades som ett vanligt samtal, inte ett dyrt utlandssamtal.

turkiet kräver ju pass för en svensk att få komma in, och när vi var där för ett par år sedan så stämplade de i passet. kan mamma visa upp passet som bevis att hon inte varit i turkiet, för det kommer ju garanterat att sakna både inrese och utresestämpeln.

jag har liksom ingen anign om vad hon ska göra, vad vi ska göra. vilka vi ska prata med, vad vi ska säga. Kan man ens få pengarna tillbaka? Kan man få allt, eller tar banken en liten del av kakan? Mamma har inte varit oförsiktig eller försumlig med kortet och koden.

snälla hjälp

Om ingen svarar i telefonen så debiteras det ingenting överhuvudtaget. Däremot debiteras det om du pratar in ett meddelande på hennes telefonsvarare om hon har någon.
Citera
2010-02-05, 21:23
  #4
Medlem
En seriös bank lånar ut pengarna till henne räntfritt under utredningen som de naturligtvis tar hand om. Något liknande hände mig. Visserligen ett betydligt mindre belopp men ändå.
Dessutom är det ju inte din morsa som ska bevisa att hon inte varit i Turkiet utan banken, med hjälp av fordringsägaren, som ska bevisa att hon godkänt köpet...
Citera
2010-02-09, 20:06
  #5
Medlem
Emerains avatar
Tack för all hjälp.

Det slutade såhär:

Mor min gick ner till banken, legitimerade sig, pratade med chefen för kontoret och sa att hon inte varit i turkiet under sagda datum, och inte hade gjort det påstådda uttaget. Sedan blev det att skriva på ett papper som bekräftade att hon ville ha ett nytt bankkort. Efter ett par dagar dök kortet upp på posten, dagen efter kom koden. Dagen efter hon var nere på banken satte banken in de förlorade pengarna på kontot. Igår fick hon ett telefonsamtal till från banken där de berättade att hon inte behövde bry sig om skimmningen längre, utan allt ksule skötas av dem och polisen. Samt ett litet "Tänk på att skydda kort och kod, och akta dig för oseriösa affärer".

Tack för hjälpen iallafall!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback