• 2
  • 3
2010-02-07, 02:19
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
En viktigt problem tycks oroa många idag, och det är risken för fusk i årets riksdagsval.

Har jag missat något??
Citera
2010-02-07, 09:43
Medlem
snapcases avatar
Varför ska FB upplåta plats för ett problem som inte existerar? Jag har jobbat som röstmottagare i de två senaste valen och nån form av organiserat fusk har jag varken sett eller hört talas om från kollegor. Visst har det förekommit att ett visst parti som börjar på S har placerat sina valsedlar mitt i högen för ett annat parti som börjar på S men det brukar upptäckas rätt snabbt.
Vi bor i sverige och inte nåt skumt u-land där man behöver bevakning av valurnorna.
Tramsigt förslag.
Citera
2010-02-07, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Varför ska FB upplåta plats för ett problem som inte existerar? Jag har jobbat som röstmottagare i de två senaste valen och nån form av organiserat fusk har jag varken sett eller hört talas om från kollegor. Visst har det förekommit att ett visst parti som börjar på S har placerat sina valsedlar mitt i högen för ett annat parti som börjar på S men det brukar upptäckas rätt snabbt.
Vi bor i sverige och inte nåt skumt u-land där man behöver bevakning av valurnorna.
Tramsigt förslag.

Pfah! Jag har själv märkt att valsedlar "försvinner" eller "glöms bort". Du måste bo i en helyllekommun med 3 invånare varav den ena är din far.

Förslaget må vara tramsigt, men tanken är god.
Citera
2010-02-08, 22:57
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det borde finnas någon sorts körkort i grundläggande argumentation innan man för ge sig in i en debatt. Du måste vara den minst givande samtalspartnern någonsin. Bevisföring sker genom att man hänvisar till något som ett "välkänt fenomen" och saker man inte tror på är "skitprat". Hur bemöter man det? Ärligt talat...

Påståendet om valfusk i kommande riksdagsval är nog del av en politisk agenda och i vanlig ordning finns det intressen som vill att FB kollektivt ska ställa sig bakom den egna ståndpunkten. Fuck that.

Citat:
Ursprungligen postat av Isterband
Ptja, det är ju ett rätt välkänt fenomen att det myglas en hel del i vallokalerna. Sen vad mätningar och annat piss säger om Sverige så är det rent skitprat. Öppna ögonen.
Citera
2010-02-08, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det borde finnas någon sorts körkort i grundläggande argumentation innan man för ge sig in i en debatt. Du måste vara den minst givande samtalspartnern någonsin. Bevisföring sker genom att man hänvisar till något som ett "välkänt fenomen" och saker man inte tror på är "skitprat". Hur bemöter man det? Ärligt talat...

Påståendet om valfusk i kommande riksdagsval är nog del av en politisk agenda och i vanlig ordning finns det intressen som vill att FB kollektivt ska ställa sig bakom den egna ståndpunkten. Fuck that.

Jag talade om mina erfarenheter, hade det varit möjligt att spela in vad ögonen ser och vad öronen hör så hade jag kunnat presentera bevis, men nu är inte så fallet. Puss.
Citera
2010-02-09, 00:09
Medlem
bartsimpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen

Årets bomb. Där slog du huvudet på spiken.
Citera
2010-02-09, 00:36
Medlem
Red Machines avatar
Undrar hur många som skulle ställa upp på detta irl. Visst gnälls det så otroligt mycket om Sveriges demokrati från SD-håll här på FB men ni är ju bara starka här på FB och nätet. De flesta som röstar på SD är ju missnöjesväljare så varför skulle folk ställa upp och kontrollera ett av världens demokratiska val en hel söndag? Sverigedemokrater verkar vara otroligt dåliga på det här med aktivism överhuvudtaget.

För att återgå till topic. Varför skall FB som jag förstått är politiskt obundet starta massvis underforum för att en stor del av dess användare är nojiga Sverigedemokrater? FB bör således inte ge vika för det oproportionerliga majoriteten Sverigedemokrater som skriver i detta forum. Om FB skall göra något gällande PI är att rensa upp i SD-trådsträsket och slå ihop de tusende SD-hyllartrådarna.
Citera
2010-02-09, 00:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonien
Skämtar du med mig? "Rätt välkänt fenomen" vilka är det som känner till det här väl? Det här är bara en massa struntsnack från idioter som har problem med auktoriteter och inte kan lita på något som inte överensstämmer med den skeva bild de har av världen. Hade valfusk varit ett välkänt fenomen i Sverige hade man hört om det, det hade stått i media och pratats om det.

Det är välkänt. De flesta känner till det. Det har stått i media.

Här finns en lista på en del valfusk som förekommit i Sverige på senare år:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Valfusk
Citera
2010-02-09, 01:06
Medlem
sirPrices avatar
Jag förstår inte hur TS tror att man ska stoppa valfusket genom att stå utanför lokalerna? Det enda man eventuellt då kan stävja är ju att valsedlar inte göms undan eller slängs. Det mesta valfusket lär ju dock ske när vänstermänniskorna räknar rösterna. Och då får ju ändå inte vem som helst vara med och kontrollera att det går rätt till
Citera
2010-02-09, 02:10
Medlem
Harald.Nyborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirPrice
Och då får ju ändå inte vem som helst vara med och kontrollera att det går rätt till

Om jag har förstått det hela rätt (hittar inte källa i denna tidiga morgonstund) så kan vem som helst anmäla sig som rösträknare, och det är inte heller förbjudet att uppehålla sig i en vallokal under valet så länge man inte för fram politiska budskap.. Hur som helst är själva rösträkningen öppen för allmänheten..

Är ni oroliga, ställ er i er vallokal och håll koll..
Citera
2010-02-09, 08:24
Medlem
Gidellas avatar
Kan ju säga att jag jobbat som röstmottagare förra valet, och lär göra det igen detta år. Inte fan märkte jag av fusk på något sätt.

Kolla dig runt nästa val. Du kommer utan tvekan se folk med namnlappar på som finns lite varstans och hjälper alla röstare. De har koll. Och de ser till att allt funkar och är som det ska utigenom valet. De ser till att det sköts korrekt.

FB ska utgöra kontrollanter? Hur menar du då? Jag kan inte se att det funkar.

Valsedlar slängs undan? Se till att partijävlarna är där och fyller på då. Annars har man rätt att skriva vad man röstar på på en blank röst om jag minns rätt. Den blir giltig.

Rösträkningen? Den är öppen för allmänheten för det första. För det andra så går man systematiskt till väga när man räknar, och det dubbelkollas. Upptäcks det felaktigheter noteras detta och det kollas upp senare vid den andra räkningen.
Citera
2010-08-28, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
[...]där vi skyddar demokratin genom att bli kontrollanter vid ens tilldelade eller närliggande vallokal.[...]
What say you, men and women of Flashback?!
Alla men and women är, som tidigare nämnts, välkomna att anmäla sig som röstmottagare i respektive kommuns valnämnd. Det kan man väl uppmana till utan att starta nya forumdelar?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in