Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-17, 15:39
  #3025
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Grekland konkade på fredag för en vecka sedan. Har redan svarat tre gånger på samma fråga:

https://www.flashback.org/sp36173005

https://www.flashback.org/sp36209521

https://www.flashback.org/sp36234826

Det lönar sig ibland att läsa de sista tre sidorna på tråden innan man ställer frågor.
Ja, det lönar sig ibland, fast inte alltid. Den här gången hade jag lite brådis.
En polare med rötter där nere funderade över hur allvarligt det var och om det hänt något drastiskt som kunde föranleda ett blixtsnabbt telefonsamtal till släkten.

Konkursen innebar inte total kollaps, vad jag förstått. Inga upplopp på gatorna eller att statsapparaten tappat förmågan att betala ut löner till sjukvård med mera.
Då får de stackarna traggla på som vanligt som de gjorde innan förra fredagen.
Citera
2012-03-17, 16:12
  #3026
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gringubben
Ja, det lönar sig ibland, fast inte alltid. Den här gången hade jag lite brådis.
En polare med rötter där nere funderade över hur allvarligt det var och om det hänt något drastiskt som kunde föranleda ett blixtsnabbt telefonsamtal till släkten.

Konkursen innebar inte total kollaps, vad jag förstått. Inga upplopp på gatorna eller att statsapparaten tappat förmågan att betala ut löner till sjukvård med mera.
Då får de stackarna traggla på som vanligt som de gjorde innan förra fredagen.

Precis. Konkursen blev ett antiklimax. Det berodde på att alla lyssnat på bankerna, som hotade med ett apokalyptiskt scenario om de inte fick sina bailout-pengar. Vilket de iofs fick, så det var kanske därför som apokalypsen sköts upp.
Citera
2012-03-17, 20:19
  #3027
Medlem
Ju får man väl snarare likna det vid en ackordsuppgörelse än en konkurs.

Och det är inte lika dramatiskt.
Citera
2012-03-17, 20:44
  #3028
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Ju får man väl snarare likna det vid en ackordsuppgörelse än en konkurs.

Och det är inte lika dramatiskt.

En total betalningsinställesle hade förstås varit värre.

Fitch har redan uppgraderat Grekland från bankrutt (default) till B- (samma kreditvärdighet som Ecuador). Men S&P ligger än så länge kvar på default.
Citera
2012-03-17, 21:54
  #3029
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
En total betalningsinställesle hade förstås varit värre.

Fitch har redan uppgraderat Grekland från bankrutt (default) till B- (samma kreditvärdighet som Ecuador). Men S&P ligger än så länge kvar på default.
Redan!? Skedde det efter ISDA:s "dom"?

Jag blir inte helt klok på Fitch och de andra. Grekland har ju fortfarande gigantiska skulder kvar även om de har omstrukterat vissa.

Fitch har alltså efter Greklands selektiva default bedömt att Grekland nu är i bättre skick att betala tillbaka eventuella nya lån om någon vill ge dem det. Knappast sant...
Citera
2012-03-17, 21:59
  #3030
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Redan!? Skedde det efter ISDA:s "dom"?

Jag blir inte helt klok på Fitch och de andra. Grekland har ju fortfarande gigantiska skulder kvar även om de har omstrukterat vissa.

Fitch har alltså efter Greklands selektiva default bedömt att Grekland nu är i bättre skick att betala tillbaka eventuella nya lån om någon vill ge dem det. Knappast sant...

Det utlöste en hel del munterhet på finansfora som zerohedge. Men ingen blev särskilt förvånad. Fitch och Moodys har ju redan noll trovärdighet nuförtiden. Det enda institutet som någon ibland tar på allvar är S&P, som trots allt vågade nedgradera USA för ett tag sedan.
Citera
2012-03-23, 22:27
  #3031
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Precis. Konkursen blev ett antiklimax. Det berodde på att alla lyssnat på bankerna, som hotade med ett apokalyptiskt scenario om de inte fick sina bailout-pengar. Vilket de iofs fick, så det var kanske därför som apokalypsen sköts upp.

Systemet är dock ohållbart, det kommer att brista. En viss Robert Hunziker publicerade i dag en bra koncis artikel som summerar vad den nyliberala patologin gjort och gör med världen, inklusive det Grekland som fortsatt befinner sig i ett så prekärt läge:

http://www.counterpunch.org/2012/03/...oliberal-hoax/

Citat:
"---Neoliberalism’s ascendancy, according to The Crisis of Neoliberalism(Harvard University Press, 2011) by Dumenil Gerard, as a new stage of capitalism since the 1970s expresses the strategy of the capitalist classes in alliance with financial managers to establish their hegemony and expand it globally. In this regard, Dumenil goes on to state: This strategy has been successful based upon the income and wealth of a privileged minority gaining political dominance. Again, not exactly what Freidman had in mind… or did he?

With the advent of instantaneous global communications and universal acceptance, neoliberalism blazes thru the global economy like omnipotent robots programmed to seek out profits. Meanwhile, obsequious humans are conceptually baffled within pre-conceived notions of political-socio-economic democratic nation-states. In truth, the modern democratic nation-state is passé, out of touch.

Meanwhile, the invisible hand of the free market is in the vanguard prompted by neoliberal guidance to gain profits at any costs cascading over individual human rights and collectivist politics, resulting in an ever-tighter concentration of wealth and political power. How else account for a U.S. presidential election requiring hundreds of millions of dollars? The very fact that candidates spend hundreds of millions seeking public office is clear evidence that democracy is a failed institution. Nothing more need be stated… end of story.---

The neoliberal fixation on profits as a glorified path to success is, in fact, dictated by neoliberalism’s instincts, which embodies the free movement of goods, resources and enterprises to find cheaper resources, i.e. labor, to maximize profits worldwide. In turn, the mindsets of the participants are warped into insane worshiping over profits/wealth/capital at all costs, or as explained by Doh Jung-il, emeritus professor, Kyung Hee University and author of Market Totalitarianism and Barbarism of Civilization: “When the educational systems nurtures human ‘machines’ to just make money… culture is governed by market-favorable by-products and there is no soul-searching, the totalitarian capitalism destroys us… the globe is suffering from a direct result of the totalitarian capitalism that is relentlessly tramping down on human thought and values.”---

According to David Harvey, A Brief History of Neoliberalism (Oxford University Press, 2005): Neoliberalism values market exchange as “an ethic in itself, capable of acting as a guide to all human action, and substituting for all previously held ethical beliefs.” He further states, “Neoliberalism has meant, in short, the financialization of everything.” It is a power shift away from production to the world of finance, and the effect in many parts of the world has increasingly been to see it as necessary, even wholly natural, a way for the social order to be regulated.

Furthermore, according to Harvey, in the event of conflict, neoliberal states favor the integrity of the financial system and solvency of the financial network over the well being of the population and over the integrity of the environment, contrary to the best interests of its citizens (written by Harvey in 2005.) Witness: The U.S.’s massive bailout of the banks in 2008-09 at taxpayer expense.---"
Citera
2012-04-05, 15:41
  #3032
Medlem
The Rig Vedas avatar
11-årig pojke kan lösa eurokrisen

Citat:
Jurre Hermans föreslår att tvinga grekerna ge tillbaka all eurovaluta som finns i landet. De som struntar i det får betala böter som motsvarar den summa som de vägrar ge ifrån sig. De återbördade pengarna, som Jurre Hermans beskriver som ”en gigantisk pizza gjord av pengar”, ska ECB i sin tur dela ut till fordringsägarna, det vill säga till dem som Grekland står i skuld till. På så sätt kan man bli av med den enorma statsskulden.
http://www.e24.se/makro/varlden/11-a...4#xtor=AD-500-[e24]-[3362709]-[box]-[aftonbladet]-[]-[]
Här har vi en kille som kommer att gå långt i Goldman Sachs eller i en annan judebank.
Citera
2012-04-05, 17:08
  #3033
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag ids inte ens bryta ignoreringen för att kontrollera den saken.

Faktum kvarstår "tyff datakille" kommer med en massa konspiratoriska hypoteser, och i motsatts till debattörer som dig, så belägger han dem aldrig. Då blir en debatt, enligt min mening, helt meningslös.

Det är något som är allvarligt fel med personer som babblar om konspirationer. Du gör det, och slutar inte heller. Det är som en besatthet.

Du är på samma nivå som sådana som hävdar att Grekland inte gjort något fel alls. Och du kallar mig "konspiratorisk".

Den "konspiration" du anklagar mig för är att EU vill ha in fler. Detta är inte en teori. Så är det. Det sig vi senaste i Kroatien också. Tror du verkligen på fullt allvar att Kroatien är som vilket skandinaviskt land.

Man "belägger" inte saker genom att vara en smutsig Bryssel-lakej.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag har försökt gått honom till mötes genom att bl.a. implicit visat på att jag är ingalunda någon federalist eller euro-fanatiker, och fått enbart ovett som svar. Tillslut så tröttar man på sådana sk "debattörer" och fläskar tillbaka.

Det har du gjort genom att desperat försöka få det till att EU inte kan lastas på något vis alls.

Du är av samma kaliber som de som hävdar att Goldman Sachs är den enda felande parten. EU har inget fel gjort. Grekiska politiker har inget fel gjort. Skillnaden mellan dig och dem är att du säger att Grekland inte agerat exemplariskt.
Citera
2012-04-05, 17:18
  #3034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Rig Veda
11-årig pojke kan lösa eurokrisen


Här har vi en kille som kommer att gå långt i Goldman Sachs eller i en annan judebank.

hmmm....varför får jag känslan av att pappa varit med och filat lite på det där förslaget!
Citera
2012-04-05, 17:28
  #3035
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalomonAugust
hmmm....varför får jag känslan av att pappa varit med och filat lite på det där förslaget!

Var det verkligen så avancerat?
Citera
2012-04-05, 17:30
  #3036
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyff-datakille
Var det verkligen så avancerat?

Nej det var det ju egentligen inte, men jag har då aldrig träffat en 11 åring som funderar på sånt här.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback