12 466 besökare online
858 482 medlemmar • 45 880 499 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Politik > Politik - Utrikes
Svara på ämne
Ämnesverktyg
FolketsOpium
Medlem
Missförstå mig inte nu. Är ingen idiot och vet att lånen försatt Grekland i denna skit liksom lånen från staten till bankerna i USA/Europa gjorde en allan ballan där.

Nåväl, Drachmen skall återinföras så man kna kontrollera växelkursen själv och göra investeringsklimatet mer gynnsamt. Jag tror på grekerna!

https://www.flashback.org/t1889395 - Hjälp mig och oss slaver klura ut ett och annat!

Ola Schubert
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Bland det vettigaste som sagts på länge i den här tråden.

Man ska dock komma ihåg att euron var ett medel, inte ett mål. Eurofederalisterna hoppades kunna använda den för att tvinga in medlemsstaterna i en fiskal och därmed politisk federation. Därför var det bråttom, bråttom, och ingen fick tänka efter.

Vad gäller Grekland, så fanns det också en ohelig allians mellan den grekiska regeringen, som mörkade sina skulder, och EU-kommissionen, som tittade åt andra hållet. Detta för att inte störa marschen in i federationen. Grekiska oppositionspolitiker försökte faktiskt varna EU, men utan framgång. Detta har redan diskuterats i tråden.

Nu har eurofederalisterna fått som de ville. Och då kan de gott få koka i sin egen soppa. Min sympati för tyskar och fransmän som klagar på grekerna är begränsad.

Tack! visst har federalisterna sin egen liten agenda. Skrämmande att varningar ifrån den grekiska oppositionen ignorerades!

Men jag tycker faktiskt lite synd om Tyskarna som alltid är dem som får stå för fiolerna.

Däremot så tycker jag knappast synd om fransk-männen som agerar som halvgreker själva och håller sig med tvåtimmars luncher och väntar sig att andra skall betala nota för den "livsstilen" i slutändan!
"I varje ögonblick då vår själ icke blott är en intresselös spegel för verkligheten -vilket den kanske aldrig är, eftersom till och med den objektiva kunskapen bara kan ha sitt ursprung i en värdering av denna kunskap - lever den i en värld av värden, som innesluter verklighetens innehåll i en fullständig autonom ordning."

Simmel, Georg (Ur "Hur är samhället möjligt; primärkälla:Philosophie des Geldes, s.5)

Tyff-datakille
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Man skulle förstås aldrig låtit Grekland gå med i Euron. Och man skulle överhuvudtaget inte startat upp det hela utan att ha alla mekanismer på plats för att det hela inte skulle kunna missbrukas. Med vid tidpunkten för eurons införande så körde ju grekerna med falsk statistik!

Ja, de körde med falsk statistik. De vill med. EU vill att de ska med. Vad är konstigt med detta? Ska EU säga att de tar med Grekland så kan de inte göra det när de inte uppfyller kraven. Eller hur? Är du med på det? Alltså ser de mellan fingrarna. Det är inget att diskutera egentligen.

Citat:
Den akuta krisen startade först när de riktiga ekonomiska sifforna för Grekland kom upp på bordet, punkt slut! (Ditt fåniga konspiratoriska resonemang ids jag inte ens kommentera).

Det är någon som är väldigt suspekt med personer som babblar på om "konspirationer" hela tiden. Sådana typer som ni återkommer i många ämnen. Det är nåt som inte stämmer. Nåt konstigt är det.

Din teori är ungefär att Zimbabwe skulle vara världens kreditvärdigaste land, bara de ändrar lite i siffrorna.

Citat:
Och vad gäller genomruttet så gällde nog den kommentaren Grekland. (Annas så hänvisar jag till ovanstående ang. hur euro-samarbetet borde ha startats).

Ja, visst. Men du försöker urskulda EU hela tiden. Det är patologiskt. Alla parter har skuld här. EU. Grekland. Goldman Sachs. Du är på samma nivå som de som hävdar att Goldman Sachs hade hela ansvaret. Eller på samma nivå som de som hävdar att Grekland inte gjort något fel.

Tyff-datakille
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Men jag tycker faktiskt lite synd om Tyskarna som alltid är dem som får stå för fiolerna.

Försök inte. Sverige, Danmark, Finland, Holland och i viss mån Österrike kommer naturligtvis att få betala också. Det är bara det är Tyskland är mycket större än nämnda länder. Alltså nämns Tyskland i högre grad. Du har inte greppat det?

exarotos
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Rent formellt gick Grekland faktiskt i konkurs igår, då man tvingades aktivera de CACs som i efterhand lagts in i obligationslånen. Det är ju bara en omskrivning för att partiellt inställa betalningarna. Hade man uppnått 90% frivillig anslutning till swapen så hade man kunnat undvika konkurs rent tekniskt, men nu gjorde man inte det.

ISDA deklarerade ett credit event (inställda betalningar) och Fitch och Moodys nedgraderade Grekland till default (bankrutt) på grund av det. S&P gjorde det redan den 27 februari, precis som de var först med att nedgradera USA från AAA till AA.

Nu blev ju effekten av konkursen inte det apokalyptiska scenario som många varnat för. Man kan fråga sig varför. Kanske var konkursen redan priced in som man brukar säga. Vi får väl se vad som händer på måndag, när folk har haft tid att tänka över det hela.
Det som Grekland gick med på var väl endast skuldnedskrivning? Eller menar du att alla skulder är borta och greklands ekonomi startar om från 0?

Regulus
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exarotos
Det som Grekland gick med på var väl endast skuldnedskrivning? Eller menar du att alla skulder är borta och greklands ekonomi startar om från 0?

Det var upp till långivarna, inte Grekland, att gå med på en skuldnedskrivning. Det var ju de som lånat ut pengar. Om 90% gått med på det hade det dock blivit bindande för de övriga. Tyvärr (för Grekland) var det bara 85% som gick med på en nedskrivning.

För att trots allt tvinga igenom en nedskrivning måste Grekland då använda sig av en speciallag som man just klubbat i det grekiska parlamentet (de så kallade retroaktiva CACs).

ISDA, som är det internationella organ som avgör om någon stat gått i konkurs, hade redan tidigare sagt att om Grekland tvingade fram en nedskrivning med hjälp av speciallagen så var det inte en frivillig nedskrivning utan en betalningsinställelse från Greklands sida, alltså en konkurs.

När Grekland trots allt gjorde det förklarade ISDA Grekland i konkurs (default). Detta skedde på fredagen. En effekt av detta var att de som försäkrat sina grekiska obligationer mot konkurs genom att köpa CDS nu kommer att få ersättning som kompenserar för de förluster de gör genom den påtvingade nedskrivningen.

När väl ISDA förklarat Grekland i konkurs sänkte också Fitch Greklands kreditvärdighet till bankrutt (in default). De andra två kreditvärderingsinstituten, S&P och Moodys, hade redan gjort det tidigare.

Grekland är alltså i konkurs, men det betyder inte att alla lån skrivits av. Vad det handlar om är en partiell betalningsinställelse som är tillräckligt omfattande för att det skulle bedömas som en konkurs.

Hade Grekland varit ett företag hade man gått till domstol och tillsatt en konkursförvaltare som sålt ut tillgångar m.m. Så funkar det dock inte med stater. Man kan inte lägga ner Grekland bara för att de konkade. Därför rullar allt på ungefär som tidigare, vilket ju kan verka förvirrande.

Ola Schubert
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyff-datakille
Försök inte. Sverige, Danmark, Finland, Holland och i viss mån Österrike kommer naturligtvis att få betala också. Det är bara det är Tyskland är mycket större än nämnda länder. Alltså nämns Tyskland i högre grad. Du har inte greppat det?

Och du har inte ens koll på vilka länder som är med i euro-zonen!

Där vi kan förlora pengar är de 100 miljarder som Sverige lånat ut till IMF. Men allt kommer naturligtvis inte att användas för att rädda Grekland.

I övrigt så är vare sig Sverige eller Danmark med i euro-zonen, så Tyskland har både såväl en kvalitativ som kvantitativ större roll än länder utanför euro-zonen.

Om du visst något om europeisk historia och politik så skulle du känna till att Tyskland känner sig ganska pressad att rädda euron.

Tyvärr så är en Hansa-euro, (omfattade konkurrenskraftiga länder i norra Europa), än så länge en politisk omöjlighet. Det skulle kort och gott bli ett jävla liv på såväl Frankrike som Storbritannien.

Men eurons överlevnad är givetvis ingen självklarhet i längden. Speciellt om man misslyckas att öka konkurrenskraften hos de euro-länder som släpar efter.
"I varje ögonblick då vår själ icke blott är en intresselös spegel för verkligheten -vilket den kanske aldrig är, eftersom till och med den objektiva kunskapen bara kan ha sitt ursprung i en värdering av denna kunskap - lever den i en värld av värden, som innesluter verklighetens innehåll i en fullständig autonom ordning."

Simmel, Georg (Ur "Hur är samhället möjligt; primärkälla:Philosophie des Geldes, s.5)

Tyff-datakille
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Och du har inte ens koll på vilka länder som är med i euro-zonen!

Nej... precis. Finland är inte med. Holland är inte med. Österrike är inte med. Reinfeldt och Borg slängde inte nyligen iväg 100 miljarder. Jag för nog läsa på lite.

Citat:
Där vi kan förlora pengar är de 100 miljarder som Sverige lånat ut till IMF. Men allt kommer naturligtvis inte att användas för att rädda Grekland.

Det finns fler länder, ja. Och EU i sig naturligtvis.

Citat:
I övrigt så är vare sig Sverige eller Danmark med i euro-zonen, så Tyskland har både såväl en kvalitativ som kvantitativ större roll än länder utanför euro-zonen.

Nu låtsas du som om jag inte skrev Finlnad, Holland och Österrike. Är du stolt över din egen argumentation?

Faktum är att Tyskland nämns mest för att Tyskland är stört. Du fattade aldrig det. Det är pinsamt. Jag skäms å dina vägnar.

Citat:
Om du visst något om europeisk historia och politik så skulle du känna till att Tyskland känner sig ganska pressad att rädda euron.

Ja, men inte av tyska väljare direkt. Som om jag inte "visste" detta. Tyskland hit och Tyskland dit. Du fattar väl att ett land inte är en faktiskt person?

Citat:
Tyvärr så är en Hansa-euro, (omfattade konkurrenskraftiga länder i norra Europa), än så länge en politisk omöjlighet. Det skulle kort och gott bli ett jävla liv på såväl Frankrike som Storbritannien.

Det är ett problem för att de har kärnvapen? Och de förklarade krig mot Tyskland för drygt 70 år sen? Nåja....

Citat:
Men eurons överlevnad är givetvis ingen självklarhet i längden. Speciellt om man misslyckas att öka konkurrenskraften hos de euro-länder som släpar efter.

Den där analysen köper jag inte. Det där kan en mellanstadielev också säga. Efter att ha tittat på lilla aktuellt. Det är inte värt att bemöta.

Kannan
Medlem
Kannans avatar
Har av andra anledningar än Grekland varit hos min rådgivare på Handelsbanken idag. Han sa att alla analytiker på banken räknar med statsbankrutt för Grekland, anledningen till nya lån hit och dit är för att det är "fel läge" för konkurs just nu. Det där stora lånet de fick förra året skulle räcka till maj 2013 eller vad det var, det gick ju som det gick med det.

Vad händer vid en statsbankrutt?
"Lika bra att ta livet av sig känns som det som när man ser hur alla andra killar som är motsatsen från mig får tjejer till höger och väntar medans jag bara få gå hem och runka till porren med alla storkukade killar. Då får jag bara mer ångest över att jag inte har en stor kuk också. Vill bara dö."
//Användaren Poors, den genomsnittlige Flashbackaren

Regulus
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Har av andra anledningar än Grekland varit hos min rådgivare på Handelsbanken idag. Han sa att alla analytiker på banken räknar med statsbankrutt för Grekland, anledningen till nya lån hit och dit är för att det är "fel läge" för konkurs just nu. Det där stora lånet de fick förra året skulle räcka till maj 2013 eller vad det var, det gick ju som det gick med det.

Vad händer vid en statsbankrutt?

Vet inte vad din bankman menar med statsbankrutt, men Grekland gick alltså i konkurs i fredags. Det var dock en partiell betalningsinställelse (selective default). En fullständig betalningsinställelse tror jag aldrig vi kommer att få se. Som redan diskutertas i tråden måste ju handeln med EU fortsätta på något sätt.

Det mest dramatiska som kan hända är väl att Grekland lämnar euron, följt av en stor devalvering av den nya valutan.

Ola Schubert
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyff-datakille
Nej... precis.......snorungeblaj.......snoungeblaj.....

Istället för att leka "vuxen" så borde du gå ut ur pojkrummet och suga mammas tutte istället!

Jag lägger dig på min ignorera lista: Att lägga ned tid på någon som dig är direkt förnedrande!

Pyriel
Medlem
Citat:
Istället för att leka "vuxen" så borde du gå ut ur pojkrummet och suga mammas tutte istället!

Jag lägger dig på min ignorera lista: Att lägga ned tid på någon som dig är direkt förnedrande!
Han har således totalägt dig och du fortsätter att skämma ut dig genom ett sådant uttalande?

Svara på ämne
Topp Dela »