• 1
  • 2
2010-02-01, 13:15
Medlem
Jag har gjort en hemsida för ackord och att träna ackord-spel på både keyboard/piano och gitarr, och är intresserad av kommentarer och tips för vidare utveckling!

www.chordpractice.com

Jag har tänkt lägga till skalor och även ett text-fält där man kan klippa in en låt med text och ackord och transponera den.. Alla tankar och feature requests är välkomna!
Citera
2010-02-01, 13:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av whitelizard
Jag har gjort en hemsida för ackord och att träna ackord-spel på både keyboard/piano och gitarr, och är intresserad av kommentarer och tips för vidare utveckling!

www.chordpractice.com

Jag har tänkt lägga till skalor och även ett text-fält där man kan klippa in en låt med text och ackord och transponera den.. Alla tankar och feature requests är välkomna!

Ser fint ut! bra att det fanns för piano, ska börja lära mig det nämligen. Ska kolla mer när jag kommer hem
Citera
2010-02-01, 15:34
Medlem
Aasinairs avatar
Det ser jättebra ut!

Du skulle också kunna lägga in fler färgade ackrod såsom 6: or, 9: or och 11: or med mer.

Och varför inte trycka in kvintcirkeln när du ändå håller på
Citera
2010-02-02, 01:16
Medlem
snattacks avatar
Bra initiativ, men jag förstår inte hur man ska kunna öva ackord när de ligger över hela keyboarden i 2 oktaver. Fingrar? Närmsta vägen? Färginingar? M.m....
Citera
2010-02-03, 23:59
Medlem
Aight!
Jag kommer lägga till fler ackord inom en vecka!

Kom gärna med fler förslag
Citera
2010-02-04, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snattack
Bra initiativ, men jag förstår inte hur man ska kunna öva ackord när de ligger över hela keyboarden i 2 oktaver. Fingrar? Närmsta vägen? Färginingar? M.m....

Tanken är att det är upp till spelaren vilka tangenter den vill ta. Jag visar 2 oktaver för att man ska kunna se alla 3 (eller fler) sätt att ta alla olika ackord på.

Ett ackord är ju bara 3 eller 4 toner, men var, hur och i vilken ordning man tar dem är ju upp till en själv, beroende på vad som passar.
Citera
2010-02-10, 16:44
Medlem
STOR uppdatering! Nu med playlists!

http://www.chordpractice.com
Citera
2010-02-22, 12:43
Medlem
Sådärja, nu kan man välja om ackorden ska täcka hela keyboarden eller inte! Plus lite nyheter för gitarr-spelaren.

Kom gärna med fler kommentarer och idéer som jag kan implementera!
Citera
2010-02-23, 20:12
Medlem
Kreatos avatar
Tycker att du ska fundera över snattacks förslag, kanske göra tre olika färger om det är tre lika ackord, bara så att man kan skilja på vilka tangenter som hör till vilket ackord, förstår du? Beskriva vilket finger som skall vara på vilken tangent, osv. Annars, good work!
Citera
2010-02-23, 20:18
Medlem
Kreatos avatar
Jaha, nu begriper jag. Nevermind då, man kan göra så att endast ett ackord visas, fasiken vad dum jag är... Ja men detta var väl bra!!
Citera
2010-02-24, 01:49
Medlem
snattacks avatar
Jag menade också att man oftast går närmaste vägen mellan ackord. Så om jag vill spela C-F-G så räknar den ut närmaste vägen och visar det. Att lära sig ackord i grundläge är förvisso vettigt, men det finns 3 olika omvändningar och utan dem är det tämligen opraktiskt att spela piano.
Citera
2010-02-27, 14:15
Medlem
Exakt snattack. Det var faktiskt just därför jag från början bara "loopade" ackordet över hela keyboarden, så att man kunde se de så kallade inverserna av ackorden, och alltså välja vilka tangenter man skulle ta, t ex den position som var närmast föregående ackordposition. Men det är ju kanske en bra idé att få den att räkna ut det själv, jag ska smaka på det!

När det gäller fingersättning är det ju väldigt individuellt hur man vill göra, och det spelar inte så stor roll heller exakt med vilka fingrar du tar varje ackord, så länge du trycker ner rätt tangenter. (Iaf enligt mig som spelat piano med ackord ett par år nu, och enligt en kompis som spelat i 20 år)

Jag har implementerat ljud på sidan nu iaf! Jamma på! ;D
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in