Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-29, 00:06
  #13
Medlem
Det fanns i varje fall en - om den finns kvar vågar jag inte lova - på Flygtekniska FörsöksAnstalten i Ulvsunda (Bromma) på 1990-talet. På innergården till FFA kunde man se anläggningen i form av två stora cylindriska siloliknande byggnader. (kanske 8-9 m höga och 3-4 m i diameter) Den ena sades vara insug och den andra utblås. Jag såg den aldrig i drift. Det var mycket hård security-check för att komma in på det där stället. Men det var ett kul ställe med massor av flygvapenminnen. J 22:an byggdes delvis där.

Jag får nu höra att FFA är nedlagt 2000.
Citera
2014-03-29, 23:47
  #14
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Tunneln på FFA var nog inte den sorts tunnel vi snackar om. Utan det finns tunnlar byggda speciellt för att människa ska kunna flyga i dem. Så här ser tunneln i Voss ut till exempel https://www.youtube.com/watch?v=180vXN7XSO8 Voss är för övrigt kanon, men jävla meckigt att ta sig till.
Citera
2014-08-26, 19:11
  #15
Medlem
Jag har nyligen testat en vindtunnel likt den i Sundsvall och det var fantastiskt roligt. Det är synd att det är så sällsynt och framför allt så fruktansvärt dyrt. Det är i princip billigare att hoppa fallskärm än att flyga vindtunnel.

Är driftkostnaderna så höga, eller är det brist på konkurrens? Runt 7kkr / timme är de priser jag har sett och det är utan instruktör.
Citera
2014-10-04, 02:56
  #16
Medlem
Vagnsleres avatar
Bumpar tråden lite...

Hur ser det ut nu, någon update?

Tunnelbolaget verkar börjat byggt och ska vara klara vintern 2014/2015, eller?

Upprepar även Dogmatix fråga: Hur hög är driftkostnaden för att dom ska gå plusminus noll?
Vore intressant för att få veta vilka priser man kan förvänta sig för oss som redan är fallskärmshoppare och huruvida priset är dyrt eller inte.

Skulle även vara kul om våran klubb kunde spara ihop till en sån här Aerodium version W3 då, vad kan man förvänta sig för prestation och driftkostnad på den?
Citera
2014-10-14, 18:36
  #17
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagnslere
Bumpar tråden lite...

Hur ser det ut nu, någon update?

Tunnelbolaget verkar börjat byggt och ska vara klara vintern 2014/2015, eller?

Såg att de i fredags fått projektet fullt finansierat. Så snart slipper man nog dra till Voss eller Bottrop för att tunnla.
Citera
2015-05-20, 13:42
  #18
Medlem
Nu verkar de vara igång www.bodyflight.se

Nån som testat?
Citera
2016-11-30, 12:05
  #19
Medlem
Ingen som har testat den i Bromma?
Citera
2016-12-05, 12:10
  #20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Ingen som har testat den i Bromma?


Var där men stukade foten och fick se vännerna testa det istället, väldigt intressant måste jag påstå.
Citera
2016-12-25, 19:39
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Ingen som har testat den i Bromma?
Har kört ett par timmar i den, kan helt klart rekomenderas.
Citera
2019-10-22, 10:18
  #22
Medlem
Bumpar frågan om driftskostnader, vad kan den ligga på? 800 spänn för 2 minuter tycker jag verkar lite väl häftigt.
Citera
2019-11-04, 12:24
  #23
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Pingu
Bumpar frågan om driftskostnader, vad kan den ligga på? 800 spänn för 2 minuter tycker jag verkar lite väl häftigt.
Jag och några vänner gjorde en snabbräkning på skoj för nåt år sen, då kom vi fram till att över hälften är elkostnader. Huruvida vi räknade rätt kan jag inte säga, men det går åt mycket el iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback