2010-01-31, 16:16
Medlem
en.frukt.om.dans avatar
Jag satt och spelade på mitt trumset häromdan och upptäckte ett trumfill som lät snyggt. Det är bara det att jag inte fattar vad det är för notvärden i det.
Det är en triolfeeling på fillet och alla slag är lika värda, såhär ser den ut:

virvel+puka+golvpuka+bastrumma+bastrumma+golvpuka+ virvel

Sju slag allt som allt och jag klämmer in det fyra gånger i en 4/4 takt utan att bryta den jämna rytmen. Vad snackar vi om för notvärden/rytm här? En polymeter, septiol (om det ens finns) eller något helt annat?
Citera
2010-01-31, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en.frukt.om.dan
Jag satt och spelade på mitt trumset häromdan och upptäckte ett trumfill som lät snyggt. Det är bara det att jag inte fattar vad det är för notvärden i det.

Sju slag allt som allt och jag klämmer in det fyra gånger i en 4/4 takt utan att bryta den jämna rytmen. Vad snackar vi om för notvärden/rytm här? En polymeter, septiol (om det ens finns) eller något helt annat?
Det vore ju trevligt om vi kunde få höra det, istället.
Citera
2010-01-31, 19:25
Medlem
Citat:

De korrekta termerna är "polyrytm/ik" och "septol" (om det nu är 7:1 ggr 4 som du nu säger). Klämmer du in 7 jämna mot varje fjärdedel (vilket det låter som) är det inte fråga om polyrytmik utan bara... rytmik. Hade du däremot klämt in 7 slag mot 4 fjärdedelar helt jämnt - jävlar i min lilla låda.

Jag brukar roa mig med 2:3, 3:2, 3:4 och 4:3 på tunnelbanan - sån är jag.
Senast redigerad av kloakdykare 2010-01-31 kl. 19:29.
Citera
2010-02-01, 01:06
Medlem
en.frukt.om.dans avatar
alltså är det jag spelar en septol?
det handlar inte om markering på var sjunde sextondel i en fyrtakt då fillet bara spelas i fyra pulsslag och inte sju.
Jag slängde upp en liten ljudfil här om ni kan lyssna på, jag fick krångla lite med mobilen och pilla in den mellan hörlurarna kopplade till mitt digitala (blä) trumset så ljudet är kasst.
njut av mitt (lite otighta) trumspel

http://www.megaupload.com/?d=RET9EH14
Citera
2010-02-01, 10:38
Medlem
PerpetualVoids avatar
Citat:
alltså är det jag spelar en septol?
det handlar inte om markering på var sjunde sextondel i en fyrtakt då fillet bara spelas i fyra pulsslag och inte sju.
Jag slängde upp en liten ljudfil här om ni kan lyssna på, jag fick krångla lite med mobilen och pilla in den mellan hörlurarna kopplade till mitt digitala (blä) trumset så ljudet är kasst.
njut av mitt (lite otighta) trumspel

http://www.megaupload.com/?d=RET9EH14

Det låter som om det är septoler det rör sig om, men jag är lite osäker. Gjorde en liten midifil med ditt komp i fullständigt septolutförande för jämförelse.

http://rapidshare.com/files/34424906...lfill.mid.html
Citera
2010-02-01, 17:47
Medlem
en.frukt.om.dans avatar
när jag lyssnar på din midifil så låter det inte som om att det ä rdet jag spelar... Jag spelar någon form av triolsextondel och flyttar "pulsslagsstrecket" framåt ellernåt? vad heter det, hemiol? Fan vad jag svamlar.. detta är inte min starkaste sida.....
Citera
2010-02-02, 01:24
Medlem
snattacks avatar
Du spelar helt vanliga septoler, om det låter "överdrivet" tajt i midi så är det för att det är rätt få som spelar ojämna rytmer exakt kvantiserat.
Citera
2010-02-02, 01:25
Medlem
snattacks avatar
En hemiol är förövrigt när man gör en stor 3-takt av 2 små, det är en betoningsfråga.
Citera
2010-02-02, 21:42
Medlem
en.frukt.om.dans avatar
okej tack, då är det septoler jag spelar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in