Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-31, 14:50
  #1
Medlem
Gurka___s avatar
Hej

Jag vill klona hela mitt linuxsystem och köra in det i en ny dator. Hur gör man detta enklast? Har sökt litegranna på google, men det är jävla djungel med kloningsprogram, guider, osv.

Just nu kör jag Ubuntu Server Edition på en laptop och använder den som brandvägg / router för mitt nätverk. (även som DNS, http-server, osv). Nu är det så att jag vill byta ut den mot en annan laptop, men jag vill helst inte behöva installera om alla mjukvaror, konfiguera om allting igen, osv.

Så, hur fixar jag detta enklast?
Citera
2010-01-31, 15:34
  #2
Medlem
DrMegahertzs avatar
Sätt båda hårddiskarna i samma dator och klona med `dd`.

dd if=/dev/sdX1 of=/dev/sdX2

Där /dev/sdX1 är hårddisken med ditt befintliga system och /dev/sdX2 är den nya disken.
Citera
2010-01-31, 16:01
  #3
Medlem
Gurka___s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMegahertz
Sätt båda hårddiskarna i samma dator och klona med `dd`.

dd if=/dev/sdX1 of=/dev/sdX2

Där /dev/sdX1 är hårddisken med ditt befintliga system och /dev/sdX2 är den nya disken.

Hum, problemet är att båda två är bärbara datorer, den ena har även SSD-diskar..

Men om man gör som du skriver, kopieras även partitioner över då?

Edit: Är det inte möjligt att klona via en USB-sticka? Köra ditt kommando först till en USB-sticka, sen från USB-stickan till den andra datorns hårddisk?
__________________
Senast redigerad av Gurka___ 2010-01-31 kl. 16:18.
Citera
2010-01-31, 16:30
  #4
Medlem
X_surfers avatar
Ladda ner gparted liveCD annars så kan du klona med ett par enkla musklick
Citera
2010-01-31, 17:34
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Ladda ner gparted liveCD annars så kan du klona med ett par enkla musklick

Är det inte CloneZilla du menar?

Det kräver också att han har bägge diskarna i en maskin.
Citera
2010-01-31, 18:34
  #6
Medlem
DrMegahertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
Hum, problemet är att båda två är bärbara datorer, den ena har även SSD-diskar..

Men om man gör som du skriver, kopieras även partitioner över då?

Edit: Är det inte möjligt att klona via en USB-sticka? Köra ditt kommando först till en USB-sticka, sen från USB-stickan till den andra datorns hårddisk?

Rubb och stubb kopieras, det blir en exakt avbildning.

Om du vill flytta avbildningen mellan datorer så går det bra att dd'a till en fil, flytta runt den efter behag, och därefter dd'a filen mot en disk igen:

Kod:
    
  dd if=/dev/sdX of=hdd-copy.img
  dd if=hdd-copy.img of=/dev/sdX
Citera
2010-01-31, 18:49
  #7
Medlem
herrpages avatar
Det är väl möjligt att göra klonen på en dvd skiva och sen dra över den på laptop #2.
Citera
2010-01-31, 19:31
  #8
Medlem
Gurka___s avatar
Tack för alla svar.

Gjorde som X_surfer sa och laddade ner Gparted, körde in den på en USB och bootade. Stoppade sedan i en till USB-sticka och kopierade över partitionerna från datorn till USBn. Sen bootade jag upp den nya datorn med Gparted, och kopierade partitionerna från USBn till den nya datorns hårddiskar.

Fungerade inte direkt dock, grub bråkade. Men det fixade jag genom att boota upp Ubuntu liveCD som jag hade på ett annat usb-minnen och installerade om grub därifrån. Fungerar perfekt nu!
Citera
2010-01-31, 19:51
  #9
Medlem
h-kans avatar
Lite sent ute men till en annan gång har jag ett tips.
Koppla båda maskinerna till ditt LAN. Maksinen som ska skrivas till bootar du med valfri livecd som innehåller netcat även kallat nc.
När den har bootat upp från skivan kollar du ditt ip med ifconfig och din disk med dmesg.

Kör sedan t.ex
netcat -l -p 12345 |bzip2 -d | dd of=/dev/hda

och på din server som ska klonas kör du

bzip2 -c /dev/sda | netcat ip_till_maskinen_som_lyssnar 12345

Gå sedan och koka lite kaffe... När du ser att överföringen är klar bootar du bara om burken, och vipps så har du en klon.

Lite mer förklarande text finns i länken nedan.
http://www.novell.com/coolsolutions/feature/19486.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback