2010-01-30, 23:38
Medlem
Oxygeens avatar
Direkt ska jag väll säga att om det ska vara ett [?] i rubriken så får mod gärna lägga dit ett sådant.

Tillbaka dit jag ville komma. Tänkte att en sådan tråd skulle sitta fint, att dela med sig av sina egna tips och trix inom området foto.

Jag själv har bara ett tips med tanke på att jag började fota "seriöst" i Juni förra året. Och det är att ta så många foton på en o samma sak, jag själv tar nog allt mellan 20 till 50 bilder och sen direkt så kikar jag i kameran och raderar direkt dom som blev "superdåliga" och efter slumpandet så blir det kvar ungefär 5-10 bilder.

Så släng in era egna tips och trix, eller "förbättra" varandras tips.
Citera
2010-01-30, 23:52
Medlem
osmart-smarts avatar
ta flera av samma med olika inställningar..
annas är det bara skappa efarehet
Citera
2010-01-31, 12:30
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxygeen
Jag själv har bara ett tips med tanke på att jag började fota "seriöst" i Juni förra året. Och det är att ta så många foton på en o samma sak, jag själv tar nog allt mellan 20 till 50 bilder och sen direkt så kikar jag i kameran och raderar direkt dom som blev "superdåliga" och efter slumpandet så blir det kvar ungefär 5-10 bilder.

Bättre än att bara slumpmässigt ta tusen bilder, är att först tänka över vad man vill säga med bilden, och vilka intressanta element som ska vara med i den. Därefter tar man ett par olika bilder som visar det man vill ha med. Blir mindre sållande så . Men även om jag vet exakt hur bilden ska se ut tar jag oftast minst 2-3 bilder, ibland för att slutartiden är lång (enligt principen "någon av bilderna blir oftast skarp") och ibland för att jag är osäker på ljuset, och vill ta några alternativa exponeringar, typ en 2 steg över och en 2 steg under den kameran vill ha.

Om man INTE tänker efter innan man tar bilden blir det i 99,9% av fallen bara ointressanta "turistbilder".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in