Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-10-11, 14:36
  #25
Medlem
psykoshippiens avatar
Kikade på en teater som jag hade läst igenom bok en gång, det var en extremt underhållande upplevelse. Även om inte upplevelsen av teatern var "så" bra (med tanke på att det var på dramaten den utspelades) så var upplevelsen extremt och då menar jag extremt-garvböl-bra
Citera
2014-10-17, 20:15
  #26
Medlem
Överliggarens avatar
Teaterkonsten har såvitt jag kan bedöma det försämrats i Sverige. Skådespelarna spelar över och det känns tillgjort. Kort sagt, det är främst dåliga skådespelare och missriktad regi som som fördärvar the suspension of disbelief.

Ett annat problem är teaterns enhetliga vänstervridning. Bredvid svensk filmindustri och gammelmedia har den helt och hållet skattefinansierade teatern därmed bara blivit ytterligare en irriterande filtermegafon för PK - följden av sådana stelnade former blir en vakuol av irrelevans eller tragikomisk otidsenlighet.

Underförstådd präktighetspredikan, feminism, patetiska förväntningar om att det skall kittla i buken på kulturvänstermedelklassen när man gör ett West Side Story av brinnande bilar i förorten (den spännande, exotiska, farliga...). Hur många gånger kan man med att dra runt på Ett dockhem, liksom?
__________________
Senast redigerad av Överliggaren 2014-10-17 kl. 20:33.
Citera
2014-10-17, 20:30
  #27
Medlem
Överliggarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Problemet med teater är att det inte, som med film, funkar att vara halvbra eller ganska bra, det måste vara riktigt jävla skitbra för att man skall orka kolla på det med behållning.

En halvbra film kan man slötitta på hemma i soffan, men halvbra teater blir enbart jobbigt & man längtar någon annanstans.

Sen har man ju blivit avskräckt från teater genom alla urusla vänstervridna idiotpjäser man tvingades se på under skoltiden.

Utmärkt inlägg. Precis så är det. Teater är en svår konstart som kräver ärlighet. Det går dock inte att få på en scen där alla är stöpta i samma form och för sig själva PK-ljuger om att de PK-ljuger. Det måste vara erste Klasse annars blir det bara tröttsamt och pinsamt. Halvbra finns inte, till skillnad från inom filmen.
Citera
2014-10-17, 21:41
  #28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Teaterkonsten har såvitt jag kan bedöma det försämrats i Sverige. Skådespelarna spelar över och det känns tillgjort. Kort sagt, det är främst dåliga skådespelare och missriktad regi som som fördärvar the suspension of disbelief.

Ett annat problem är teaterns enhetliga vänstervridning. Bredvid svensk filmindustri och gammelmedia har den helt och hållet skattefinansierade teatern därmed bara blivit ytterligare en irriterande filtermegafon för PK - följden av sådana stelnade former blir en vakuol av irrelevans eller tragikomisk otidsenlighet.

Underförstådd präktighetspredikan, feminism, patetiska förväntningar om att det skall kittla i buken på kulturvänstermedelklassen när man gör ett West Side Story av brinnande bilar i förorten (den spännande, exotiska, farliga...). Hur många gånger kan man med att dra runt på Ett dockhem, liksom?
Så sant. Hur trovärdigt blir det egentligen med denna förutsägbara samhällskritik, när den alltid är finansierad med skattemedel som konfiskerats från arbetare & småbönder?

Att sätta upp klassiker med amatörmässiga skådisar klädda i knuttejackor är inte heller direkt nyskapande i någon egentlig mening.

Den eventuella konstnärliga sprängkraft som fanns i teatermediet har för länge sedan pissats bort av vänsteridioter.
Citera
2014-11-06, 14:39
  #29
Medlem
SJÄLVKLART FINNS DET BRA TEATER.

Jag förstår precis vad du menar. Man har ofta en snäv bild av teater men jag kan säga dig att jag precis nyligen stött på en nystartad teater där det verkligen är MODERN och AKTUELL teater på ett helt nytt vis. Bor ni i Göteborg eller närheten av Borås så borde ni besöka Dramafabriken. Riktigt professionella produktioner! Jag kan näst intill garantera er att ni kommer bli nöjda

Google it, vem vet dom kanske har nåt schysst på gåmng
Citera
2014-11-06, 14:46
  #30
Medlem
EY! Kollade upp hemsidan nu på Dramafabriken och dom har nåt riktigt flippat på G verkar det som!

Såhär stod det på hemsidan:

"Nu avslutar vi vårt öppnings år med en hejdundrande julshow. Efter succéerna ”Att spela man”, ”Norrlands Pärlor” och ”Askungen, är det äntligen dags att fira det gångna året med den roligaste och påkostade produktionen för året.
Pjäsen ”Skådespelare suger – En julsaga” är berättelsen om fem skådespelare som tappert försöker sätta upp Charles Dickens klassiska verk ”En julsaga”. Tv-aktuella David Lindström tar sig an rollen som den stereotypa teatermannen, Tobias Minin den gnälliga glamrockarn, och Dennis Claesson som den högmodiga kabaréstjärnan.
När skådespelarkollegorna Markus och Simon inte dyker upp på föreställningen ställs dom inför det svåra valet att ställa in eller improvisera ihop föreställningen. Det blir glitter, glamour, pampiga scenografier, påhittiga entréer, dyra kostymer, rockigt-ljus och bakfulla skådespelare, skämt åsido.
och som vanligt när Dennis Claesson regisserar roligt och lättklätt".

Verkar ju som minst sagt annorlunda teater Ska nog dra dit, var förbannat bra senast jag var där! Bara ett tips från en flashbackare till en annan!
Citera
2014-11-06, 21:49
  #31
Medlem
cc_zeros avatar
Jag såg P.O Enquists "I lodjurets timma" på Teater Giljotin tidigare i höstas och får säga att jag var positivt överraskad.

Inte mycket för live-kultur egentligen, men tyckte ändå om denna. Handlingen var lagom mörk, intressant och relevant. Hade helst velat läsa historien i bokform, men den skrevs tydligen som pjäs och finns inte som bok

Helt klart sevärd.
__________________
Senast redigerad av cc_zero 2014-11-06 kl. 21:51.
Citera
2015-03-21, 18:48
  #32
Medlem
Harrfenas avatar
Jag lånar tråden lite.

Ligger till sängs med en skada och behöver något kul att titta på.
Såg just hotelliggaren, rätt så kul och en bra tidsdödare.
Jag gillar teater, men just nu är det mest läge att beskåda spektaklet i sängläge.
Och jag behöver tips på var man kan få tag i diton, saker att spendera någon timme med?
Plöjt genom Fredriksdal (utom pang i bygget) och Stefan o Krister nu.
Vill ha lite mer.... Tips någon....? Gillar även musikaler.
Citera
2015-10-06, 13:49
  #33
Medlem
Backisffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Jag lånar tråden lite.

Ligger till sängs med en skada och behöver något kul att titta på.
Såg just hotelliggaren, rätt så kul och en bra tidsdödare.
Jag gillar teater, men just nu är det mest läge att beskåda spektaklet i sängläge.
Och jag behöver tips på var man kan få tag i diton, saker att spendera någon timme med?
Plöjt genom Fredriksdal (utom pang i bygget) och Stefan o Krister nu.
Vill ha lite mer.... Tips någon....? Gillar även musikaler.

Sent svar men kan säkert vara till nytta: http://www.dramatenplay.se/
Citera
2015-10-06, 20:48
  #34
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cc_zero
Jag såg P.O Enquists "I lodjurets timma" på Teater Giljotin tidigare i höstas och får säga att jag var positivt överraskad.

Inte mycket för live-kultur egentligen, men tyckte ändå om denna. Handlingen var lagom mörk, intressant och relevant. Hade helst velat läsa historien i bokform, men den skrevs tydligen som pjäs och finns inte som bok

Helt klart sevärd.

I lodjurets timma finns inte som bok (den skrevs direkt för teatern som du påpekar) men den finns som (dansk) film om du är intresserad.
Citera
2015-10-12, 20:48
  #35
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
I lodjurets timma finns inte som bok (den skrevs direkt för teatern som du påpekar) men den finns som (dansk) film om du är intresserad.

Man tackar för tipset. Jag hade gärna sett föreställningen men hade dessvärre inte möjlighet att göra det. Filmen får fungera som plåster på såren.
Citera
2021-10-19, 11:19
  #36
Medlem
Teatern är ytterst levande och jag skall ge 2 ex:

Onkel Vanja i en UK uppsättning från 2020
https://www.svtplay.se/video/3261269...nja?id=jkddNdz

Lars Noréns Höst & Vinter från 2009
https://www.svtplay.se/video/31057694/host-och-vinter

Bägge på SVT play f.n.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback