Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2002-09-26, 14:20
  #1
Medlem
hur grymma är dessa bilar, coola som satan...en sån vill jag ha

http://www.volvocars.se/r/default.asp
Citera
2002-09-26, 18:26
  #2
Medlem
Kolla på Aftonbladet i dag, Collin har reportage om dom. Dom verkar grymma och jag skulle också vilja ha en, men en jädrans massa pengar kostar dom, och då är ju frågan om inte en smått begagnad M3:a lockar mer eller M5. Det får nog bli en dröm än så länge både R-Volvon och M-bilarna. Själv funderar jag på att sälja min fyra år gamla 320, men jag vet inte vad jag vill ha.
Citera
2002-09-27, 13:12
  #3
Medlem
Rubbermans avatar
Ja fy satan..
300 hk, massa vrid... det enda man behöver är att plocka bort begränsningschippet, sen blir det åka av! :twisted:
Där fick alla som kallar Volvo för traktor eller sossecontainer...
Citera
2002-09-27, 17:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberman
Ja fy satan..
300 hk, massa vrid... det enda man behöver är att plocka bort begränsningschippet, sen blir det åka av! :twisted:
Där fick alla som kallar Volvo för traktor eller sossecontainer...

Jo Du Rubberman, 280-300 km/tim bör väl inte vara långt borta med en sån, Jag vill prova!
Fast idag är det väl ingen som kallar Volvos bilar för traktor, möjligtvis några inbitna SAAB-fantaster, men det gnabbet mellan SAAB och Volvo har ju förekommit sen urminnes tider.
Ordet sossecontainer kommer från 1982-83 när Volvo lanserade 760 och senare 740-modellerna. Och det blev ju en djävligt bra sossecontainer, många rullar än i dag och knappast nån rost om dom är någorlunda skötta.

Då vid 80-talets början var det väldigt allvariga funderingar från Volvos sida att lägga ner hela personbilstillverkningen, hade inte Gyllenhammar o Frisinger stått på sig så hade vi inte sett dagens R60 R70 och kanske heller inte SAAB hade fortsatt eftersom dom två biltillverkarna var beroende av varandra genom kunskapsbyte och gemensamma underleverantörer. Inte heller var det någon av dom stora tillverkarna som ville ta över.
Som tur är för oss i Sverige så vet vi hur det gick, idag är Volvo duktiga och gör fina bilar som har gott rykte ute i världen. SAAB är på väg och om några år får vi hoppas att dom är på samma nivå och har lika många modeller som Volvo. Provkör nya 9-3 så får Ni beviset på att dom också kan.
Citera
2002-09-28, 12:32
  #5
Medlem
Glöm det där med att ta bort toppfartsspärren på nya Volvobilar. Går inte. Nöj er med att det än så länge går att modifiera effekten, Bosch jobbar hårt på att strypa den möjligheten också...

Men visst är de nya R-modellerna häftiga. Tyvärr så är R-motorn lite svag i intervallet mellan 140 och 220, den blir frånåkt av en S80 T6
Iofs testat mot en för-serie S60R, men i alla fall...

Ni som håller till i GBG-trakten kan hålla ögonen öppna efter mulorna som rullar i regionen. En S60 med dubbel-pipigt avgasrör på vänster sida innehåller R-motorn. Fronten är ett annat tecken som avslöjar att det inte är en vanlig S60 det handlar om.
Citera
2002-09-28, 12:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klunken
Glöm det där med att ta bort toppfartsspärren på nya Volvobilar. Går inte. Nöj er med att det än så länge går att modifiera effekten, Bosch jobbar hårt på att strypa den möjligheten också...

Går det inte om man byter styrenheten?
Citera
2002-09-28, 18:51
  #7
Medlem
Citat:
Går det inte om man byter styrenheten?

Nej. Topphastighetsbegränsningen ligger inte i ECU:n.
När man chippar bilen så modifierar man ECU:n direkt, antingen genom att löda dit en ny krets eller genom att modifiera den, men man kommer bara åt den del av programvaran som styr motorparametrarna (laddtryck, tändning, bränslemängd, etc). Topphastighetsbegränsningen ligger i en annan enhet för att "klåfingriga" personer inte ska komma åt den.

Visst vore det kul att se hur snabbt bilen går, runt 280 är nog inte orimligt.

Frågan är hur mycket man kan göra själv innan saker och ting går åt pipan. Den 6-växlade lådan klarar inte hur mycket vridmoment som helst, och på turbobilar så stiger det snabbt när man chippar. Om man väljer automatlådan så pallar den inte mer än 400 Nm och motorn i automatversionen har lägre vridmoment (350 Nm) än den manuellt växlade (400 Nm).

Volvo har redan kramat en hel del ur motorn, det går att göra mer, men risken för haverier ökar friskt om man inte byter ut/förstärker vissa kritiska detaljer.

Men i vilket fall som helst, när bilen kommer till återförsäljarna så står jag först i kön för provkörning
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback