• 1
  • 2
2010-01-30, 21:06
Medlem
Hej!

Jag undrar vad som är bäst i köket? Teflon/gjutjärn/aluminium osv.. Det finns ju så mycket att välja på , de är nonstick, quickstick och alla möjliga betäckningar som jag inte förstår något av. Vilket är bäst? Finns det någon riktigt kunnig person inom detta? Jag ska köpa på mig mina första stekpannor/kastruller och behöver tips och råd.

Tacksam för svar!
Citera
2010-01-30, 21:10
Medlem
Vad har du för spis?
Citera
Medlem
avans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavystuff
Hej!

Jag undrar vad som är bäst i köket? Teflon/gjutjärn/aluminium osv.. Det finns ju så mycket att välja på , de är nonstick, quickstick och alla möjliga betäckningar som jag inte förstår något av. Vilket är bäst? Finns det någon riktigt kunnig person inom detta? Jag ska köpa på mig mina första stekpannor/kastruller och behöver tips och råd.

Tacksam för svar!

Det beror ju helt på vad du lagar för mat. Olika mat lagas bäst till i olika pannor. Så många har ju flera olika pannor i sitt kök. Men ta du och satsa på en teflonpanna av bättre kvalite, 500:- klassen. Då har du en som funkar till det mesta och som antagligen inte slår sig så lätt pga värme osv.
Citera
Medlem
AFIs avatar
Citat:
Hej!

Tacksam för svar!

Blir inte lättare och bättre än det här nedan
http://www.verner-verner.se/ViewArti...?ArticleID=288
Citera
2010-01-30, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trygga Räkan
Vad har du för spis?

Jag vet inte vad dem heter, vanlig spis med upphöjda plattor?

Jag funderar på gjutjärnspanna, fördelar/nackdelar med dem?
Citera
2010-01-30, 21:30
Bannlyst
Citat:
Jag vet inte vad dem heter, vanlig spis med upphöjda plattor?

Jag funderar på gjutjärnspanna, fördelar/nackdelar med dem?
Den stora nackdelen med gjutjärn är att du måste sköta om din panna väl, diska direkt efter användning osv. Men så länge du inte är som jag och väntar så länge du bara kan med disken så gör det ingen skillnad. I övrigt ser jag i princip bara fördelar med gjutjärn.

EDIT: Gjutjärnspannor är jävligt tunga också, jämfört med sina teflonkonkurrenter. Det räknar jag dock knappt som en nackdel då iaf jag inte påverkas av det.
Senast redigerad av Talibankocken 2010-01-30 kl. 21:32.
Citera
2010-01-30, 21:35
Medlem
avans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
Den stora nackdelen med gjutjärn är att du måste sköta om din panna väl, diska direkt efter användning osv. Men så länge du inte är som jag och väntar så länge du bara kan med disken så gör det ingen skillnad. I övrigt ser jag i princip bara fördelar med gjutjärn.

EDIT: Gjutjärnspannor är jävligt tunga också, jämfört med sina teflonkonkurrenter. Det räknar jag dock knappt som en nackdel då iaf jag inte påverkas av det.

MAN SKA INTE DISKA GJUTJÄRNSPANNOR!!!!

Det har jag läst i detta forum ett antal gånger. "Torka rent med hushållspapper efter varje användning och ställ undan den. DISKA EJ!!!" brukar det stå.
Citera
2010-01-30, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avan

Det har jag läst i detta forum ett antal gånger. "Torka rent med hushållspapper efter varje användning och ställ undan den. DISKA EJ!!!" brukar det stå.

Man kan diska dom med enbart vatten, EJ diskmedel!!!!
Citera
2010-01-30, 21:45
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Citat:

Man kan spola ur den med varmt vatten och använda en diskborste som inte avger något diskmedel. Jag brukar spola ur den direkt efter användning då den fortfarande är varm, funkar fint.
Citera
2010-01-30, 21:50
Bannlyst
Citat:

Jag diskar med enbart vatten för att få bort eventuella rester (annars torkas den bara av) och smörjer sedan in pannan med olja. Var kanske lite otydlig. Poängen var att inte låta pannan stå utan att rengöra den efter slutförd matlagning. Detta är dock inget större problem med exempelvis en teflonpanna.

Diska var kanske fel ordval helt enkelt.
Senast redigerad av Talibankocken 2010-01-30 kl. 21:54.
Citera
2010-01-30, 21:52
Medlem
avans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerpundare
Man kan diska dom med enbart vatten, EJ diskmedel!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av GILikeYourPants
Man kan spola ur den med varmt vatten och använda en diskborste som inte avger något diskmedel. Jag brukar spola ur den direkt efter användning då den fortfarande är varm, funkar fint.

Jaja, men nu skrev snubben som jag citerade att han "diskade" pannan. Så för att förtydliga för ts så skrev jag det jag skrev, så han inte förstör stekpannan. Men bra att ni förtydligade att man kan "diska utan diskmedel". Dock så har jag läst här att torka ur med papper är det ultimata för att behålla ytan så det inte bränner fast.

Eftersom TS är ny på stekpanneområdet kan ju nån av er ta på er att förklara hur man bränner in en panna, vilket han måste göra med en gjutjärnspanna.

(TS; Teflon ftw, det är bäst i alla lägen, enkelt smidigt och inga jävla rutiner med den. Maten smakar likadant för dig oavsett vilken panna du steker dina fiskpinnar i. Antar att du är en vanlig dödlig så du behöver inte bry dig så mkt om vad du väljer. Kör på nåt enkelt billigt)
Citera
2010-01-31, 01:06
Medlem
Squalos avatar
http://www.lidl.se/cps/rde/xchg/lidl...index_7848.htm

börja med en sån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto