• 1
  • 2
2010-01-30, 15:11
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gyllenlock
Är själv lite sugen på att prova, men då pengar inte är något jag har i överflöd kommer jag nog fortsätta använda ugnen för att tex göra 24h biffar etc.

Vad vinner du med en maskin jämfört med vattenbad i ugn?
Citera
2010-01-31, 00:16
Medlem
Inte mycket mer än bekvämlighet egentligen. Ett problem med vattenbad i ugn är att ställa in temperaturen exakt. Man kan glömma att tillaga ett ägg vid 62.5 grader i ugnen medan det är en barnlek med en PID controller och en riskokare. Däremot att laga en biff eller grönsaker vid 50-55 grader kräver inte mycket mer än ett par minuters kalibrering av hur öppen ugnslucka man vill ha och och vrida ratten ungefär rätt.
Citera
2010-01-31, 06:38
Medlem
morkfromorks avatar
I asien har de flesta något som kallas Slow Cooker, det liknar en riskokare och kokar maten med lägre temperatur och under lång tid, man kan lämna den på ett par dagar om man vill, den sköter sig själv.
Har en billig själv, går knappast ner till 30grader, men det kanske finns lyxigare varianter som har valfri temperatur.

Synd att den är så okänd i ett sopp-land som sverige, borde vara idealisk till långkok som ärtsoppa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Slow_cooker
Citera
2010-01-31, 09:25
Medlem
liljenstars avatar
En fundering ang att koppla en PID controller till en riskokare. Om jag har förstått saken rätt så pluggar man helt sonika in riskokaren i PID:en och PID:en till eluttaget?
Då måste man ju hitta en riskokare som startar upp så fort man sätter i kontakten?

Jag skulle ju kunna tänka mig att nyare maskiner oftast har en knapp för att sätta igång maskineriet. Faller hela konceptet då?
Eller tänker jag helt galet?
Citera
2010-01-31, 10:18
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gyllenlock
Inte mycket mer än bekvämlighet egentligen. Ett problem med vattenbad i ugn är att ställa in temperaturen exakt. Man kan glömma att tillaga ett ägg vid 62.5 grader i ugnen medan det är en barnlek med en PID controller och en riskokare. Däremot att laga en biff eller grönsaker vid 50-55 grader kräver inte mycket mer än ett par minuters kalibrering av hur öppen ugnslucka man vill ha och och vrida ratten ungefär rätt.

Jag testade hur väl min ugn håller temperaturen - ställer jag den på 30, pendlar temperaturen mellan 29 och 31. Med termostaten på 55 håller den 55 (min termometer mäter bara hela grader). Tyvärr går den bara att ställa på 5-graders intervall så 62,5 blir omöjligt.
Citera
2010-01-31, 19:16
Medlem
imponerande precis termostat du har må jag säga, min håller inte en i närheten så exakt temperatur(konstanta justeringar krävs för att den inte ska stiga/sjunka för mycket ifrån önskad temp).
Citera
2010-02-02, 01:27
Medlem
mws avatar
http://gizmodo.com/5461100/sousvide-...yline=true&s=i
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto