• 1
  • 2
2010-01-29, 02:22
Medlem
antonivanssons avatar
Hjälp mig skapa en samling sjukt bra, snabba och nyttiga recept!
Som en annan tråd fastslår är ingen mat i hittills existerande recept jag funnit verkligen "snabblagad" och "lättlagad" som det utlovas. Här ska bara finnas recept som verkligen är snabba att göra. Vilken flashbackare som helst ska både orka och klara av att göra dem. Gärna när de redan är svinhungriga och otåliga. Dessutom ska de vara hälsosamma enligt en särskild formel:

- Inga kolhydrater i form av bröd, pasta, bulgur, quinoa, matvete eller ris (ev lite dinkel kan va ok)
- Ingen eller extremt lite potatis
- Inget vetemjöl
- Inga färdiga blandningar som ketchup, röror på burk osv såvida de inte är bevisat fria från socker, oljor förutom olivolja, samt andra kemiska och allmänt dåliga ämnen
- Inget socker
- Ingen eller extremt lite frukt, och ingen torkad frukt eller bananer.
- Inga mjölkprodukter, om du ska göra ett litet undantag, måste det vara laktosfritt
- Sparsamt med tomater om några alls
- Mycket grönsaker, med tonvikt på gröna och med lite eller inga rotfrukter och majs.

* Recepten måste gå att laga med max 10 minuters förberedelse och ska innehålla inget eller mycket lite hackande, skalande, blandande osv. Det är ok om något ska stå i ugnen eller puttra lite men inte massa fixande och disk! Optimalt är ett recept som innebär att på sin höjd öppna förpackningar, ta fram grejer ur frysen, steka något, blanda ihop några saker och så snabbt som möjligt kunna stoppa det i munnen.

- Recepten får innehålla kött, kyckling och fisk men det ska fan vara goda fiskar i så fall och inga halvfabrikat som korvar, fiskpinnar och annat skit. Pluspoäng för vegetariska recept.

- Det ska inte vara svindyrt och det ska gå att köpa ingredienserna i princip var som helst.

- Ska något stekas ska det stekas i smör eller kokosolja, ska det vara kall olja måste det vara olivolja, linfröolja eller på en lördag då.. rapsolja.

- Det ska vara gott.

- Pluspoäng för såser och röror som inte innehåller mjölkprodukter eller tomater. Jag kan redan några såna och det blir både tjatigt och onyttigt att äta för ofta..

- Pluspoäng får du för recept som dessutom går att göra storkok av så att man kan spara lite till nästa dag eller ännu bättre - frysa in.

MINA BIDRAG:

- En köttbit/kycklingfilé/fisk stekt i smör. Till det en näve diverse grönsallad och groddar samt en röra på fetaost+laktosfri creme fraiche, ev vitlök i också.

- - En köttbit/kycklingfilé/fisk stekt i smör. Fryst broccoli och blomkål med lite vatten micrat i en skål. Gott förutom lite torrt, man kan ta samma röra som ovan till.

- En köttbit/kycklingfilé/fisk stekt i smör. Fryst broccoli och en liten potatis med smör, salt och rosmarin i ugnen tills det är klart. Samma jävla röra till igen.

Nu snälla fyll på, jag blir galen om jag måste äta något av ovanstående en gång till. Det är jättegott, men inte varje dag. Tack.
Citera
2010-01-29, 02:51
Medlem
siddharthas avatar
Nu förstår jag att vissa människor väljer att späka sig. Asketer är kända för att ta matlagningen till den nivå då den är ett minimum. Och visst, jag har inget ont att säga om sätten du kommer närmare gud. Men riktigt knivigt blir det när människor lever så brådskande liv att det skiter sig då maten tar mer än tio minuter att tillaga. Om man dessutom är en sådan darwinistisk återvändsgränd att man inte kan bruka 99% av de födsloämnen som står oss tillhand, ja då är man illa ute. Man skall dock ta i beaktande att den stress och ångest framkallad av att maten tar lång tid att laga, eller om den innehåller kolhydrater, står inte på NÅGOT sätt i proportion till vad du vinner. Du dör helt enkelt i förtid om du alltid skall äta ångad broccoli, troligtvis djupfryst, troligtvis genom självmord. Tänk på det.

Laxbit läggs i form och strös med pressad vitlök och timjan, ev smör, givetvis salt och peppar. In i ugn och under tiden blandas majonnäs med laktosfri keso och rödlök. Servera laxen med kesoröra och grönsallad.
Citera
2010-01-29, 03:36
Bannlyst
Du kan ju ta en morot och knapra på... Fast den måste ju skalas.

Du inser väl att om man ska vara så bajsnödigt kräsen så finns det inte så många alternativ om det ska gå så fort?

Att avstå från i princip allt är för övrigt inte hälsosamt på några sätt och vis, låter faktiskt mer som att du lider av ätstörningar. Mitt middagstips till dig är friterad fläskfilé med sötsur sås och ris. Jag lovar dig att du kommer må bättre efter det.

Fast om vi ska följa topic så skulle du ju kunna... Eller nej förresten, friterad fläskfilé med sötsur sås och ris... Det blir bra så.
Citera
2010-01-29, 04:00
Medlem
LaVickys avatar
Couscous då? Gjort på durumvete, en deciliter då och då är bannemej inget farligt.

Kyckling hackad i tärningar, steks och krydas med salt och vitpeppar. Koka couscous med basilika och paprikapulver, stek det sedan snabbt med kycklingen och lite mandlar och rödlök.

http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos..._6874743_n.jpg
Citera
2010-01-29, 05:16
Medlem
Andre-Hs avatar
Jag trodde du skulle rabblade upp all mat som inte var kött för att vara rolig XD men riktigt så var det ju inte. Tyckter du har väl hårda krav ändå.
Citera
2010-01-29, 10:42
Medlem
TheSituations avatar
Jordärtskockssoppa
Du behöver:
1 Lök
6 dl Grönsaksbuljong
En skvätt Sherry
1 dl Creme Fraiche
En nypa Cayennepeppar
lite Gräslök
400 g Jordärtskockor
Några drag på vitpepparkvarnen

Koka kockorna och löken i buljongen med sherryn och mixa sedan till en puré.
Koka upp med créme fraiche under vispning
Tillsätt resten av ingredienserna och ät.

Kokt sparris med löjromszabaione
Du behöver:
Ett halvt kilo sparris
2 dl grönsaksbuljong
1 dl En skvätt sherry
2 äggulor
50 g löjrom
En nypa gräslök
Lite, lite cayennepeppar

Skala sparrisen
Koka sparrisen

Koka och reducera buljong och sherry något, låt svalna
Vispa äggulorna
Red buljongen med äggulorna under vispning och ej för het uppvärmning
Smaka av med vitpeppar och cayennepeppar

Servera med löjrom

Det går naturligtvis att göra mer raffinerat men givet en gräns på tio min så blir det lite tajt.
Citera
2010-01-29, 11:49
Medlem
zepofans avatar
Jag tycker det verkar som att TS är en laktosintolerant LCHF:are. Du kanske skulle talat om anledningen till att du inte vill äta kolhydrater, inte bara att du vill äta "nyttigt". Man ser ju på svaren här att uppfattningen av är nyttig t= lite kalorier, vilket är helt fel om man äter enligt LCHF. "En deciliter couc-cous är banne mej inget farligt" sa någon. Jo, i kombination med ett högt fettintag så är det rena fördärvet, eftersom kolhydrater frigör insulin som hämmar fettförbränningen.
Åter till frågan. Ägg i alla former är bra, billigt och enkelt. Kokta ägg kan man alltid ha i kylen. Stekta ägg och bacon går på 10 min från att du tar ut baconet ur frysen. Äggstanningar med broccoli, massa ost, grädde och skinka/kassler/bacon. Gör en stor sats och frys in portioner i matlådor. Köp ett par kilo nötfärs och gör hamburgare, visst tar det lite tid att göra 20 st, men det har du igen senare. Till hamburgarna äter du en hemlagad majonnäs som du kan smaksätta med lite vad du gillar, dragon och vinäger t ex. Majonnäs tar heller inga längre tider att göra och gör man på 4-5 äggulor så klarar du dej ett tag. Kycklingfilé går att göra massvis av, grilla ett gäng i ugnen så har du mat i flera dagar. Det finns i princip hur mycket som helst, det gäller bara att våga och att fantisera lite.
Citera
2010-01-29, 19:14
Medlem
Direktoerns avatar
Låter givet att du ska hinka i dig en massa tofu!

Skär tofun i bitar, lägg i en skål, fyll på med rödvin, soja, peppar och timjan. När du är hungrig tar du ut det och steker i fem min tills det får yta. Står sig lätt en vecka i kylen om det är täckt av vin/soja-blandningen. Du kan äta vad som helst till, eller i bare. Gott är det ju även om man gör en smula gräddsås i skyet efter stekningen, men det kanske är överkurs?
Citera
2010-01-29, 19:16
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktoern
Låter givet att du ska hinka i dig en massa tofu!

Skär tofun i bitar, lägg i en skål, fyll på med rödvin, soja, peppar och timjan. När du är hungrig tar du ut det och steker i fem min tills det får yta. Står sig lätt en vecka i kylen om det är täckt av vin/soja-blandningen. Du kan äta vad som helst till, eller i bare. Gott är det ju även om man gör en smula gräddsås i skyet efter stekningen, men det kanske är överkurs?
Smålänning?
Citera
2010-01-29, 20:09
Medlem
Direktoerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Smålänning?
Haha, jag bodde där ett par år, men är inte därifrån ursprunglingen och jag bor inte där nu. Tack gode gud för det, lingonskogen kan bryta ner även de starkaste!
Ontopic: Jag tror stenhårt på att ha matvaror färdigmarinerade i kylen. Förbered det på söndag när du har mer fritid, så tar det bara fem minuter att steka på när det väl ska konsumeras.
Citera
2010-01-29, 22:22
Medlem
antonivanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag tycker det verkar som att TS är en laktosintolerant LCHF:are.

Tack för den mycket korta beskrivningen av mig Jag har visst svårt att sammanfatta mig.
Det stämmer nästan. Jag vill inte äta så mycket fett som LCHFare och jag har en annan uppfattning om vad som är bra fett också. Det är inte bra att steka oljor till exempel. Läs lite om det får ni se. Rena jävla giftet.

Jag är laktosintolerant och allmänt känslig mot mjölkprodukter även utan laktos ja så jag söker främst recept på saker som kan hotta upp maten utan att innehålla mjölk. Det tenderar att bli torrt och alla röror och såser har nån slags mjölk i tyvärr, keso, feta, creme fraiche, grädde, kesella osv.....

Efter diverse sjukdomar har jag fått dessa matråd från skilda källor som jag litar på. Det är helt enkelt för att bli frisk jag vill äta så här. Tro mig, jag har ätit skitmat och gillar det. Men måste ändra nu.

Måste steka mindre, fortsätta äta kött men lite mer sällan, få i mig mer grönsaker och viktigaste av allt, mindre kolhydrater. Men jag fan älskar dem kolisarna. Det är svåååårt utan! Och jag har fan inte tid. Jag har mycket att göra, roliga saker och jag gillar bara att laga mat om jag lagar till många.
Så jag söker inspiration. Vore kul om vi fick ihop lite bra recept för de är faktiskt hälsosamma för fler än mig. Även om man äter det jag inte äter kan det vara bra att äta lite sånt här då och då.
Tack för de som framkommit hittills.
Citera
2010-01-29, 22:30
Medlem
Direktoerns avatar
Har du testat tofu innan? Vissa hatar smaken (därav marinad) och andra konsistensen (därav hård stekning). Jag tror mycket handlar om att ge det en andra chans och verkligen prova de olika tillagningssätten. Tofu är mångsidigt och kan skilja sig väldigt åt beroende på hanteringen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in