Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-28, 09:50
  #1
Medlem
Leif-Jans avatar
Satt igår och kladdade lite med Pulseaudio/Esound etc. för jag hade ljudproblem. När jag sedan skulle avinstallera ett Esoundpaket så vill synaptic även ta bort istort sett allting som t.ex. gnome, firefox, evolution och ja allt. Första frågan, varför i helvete tycker esound att nästan allting måste bort vid avinstallation?

Sen kommer vi till fråga två... Jag missade såklart att avmarkera det här paketet, markerade sedan ett annat paket och verkställde. Gick och tog en kopp kaffe och när jag kommer tillbaka ser jag synaptic rensa bort de sista spåren av gnome och alla program.

Med andra ord så har jag nu lyckats få den mest bantade versionen av Ubuntu man kan få. Frågan lyder, ska jag bemöda mig besväret att installera allt på nytt (kan ju vara nyttigt att lära sig lite) eller är det enklast att stoppa i installations-cd'n och fixa detta? Kan man reparera eller är det en nyinstallation som gäller?

mvh Klant McAss
Citera
2010-01-28, 10:45
  #2
Medlem
Alfaslangs avatar
I ditt fall hade jag först och främst provat att installera "ubuntu-desktop", t.ex. genom att köra:
Kod:
sudo apt-get install ubuntu-desktop

Om det inte hjälper så hade jag inte orkat bry mig och då satt i installationsskivan och installerat om allt.
Citera
2010-01-28, 11:24
  #3
Medlem
Leif-Jans avatar
Gött! Det gjorde tricket. Tusen tack.
Citera
2010-01-28, 15:19
  #4
Avstängd
Precis därför man inte ska köra Linux. Minsta lilla feltryck och allt brakar ihop.
Citera
2010-01-28, 15:41
  #5
Medlem
Nohs avatar
Så om du försökte avinstallera, kanske explorer.exe i din dator som jag antar kör windows så skulle den fortfarande fungera fint?
Nej, trodde inte det.
Citera
2010-01-28, 15:57
  #6
Medlem
Leif-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dacali
Precis därför man inte ska köra Linux. Minsta lilla feltryck och allt brakar ihop.

Nu var ju det här inte ett litet feltryck utan ett rejält jävla hjärndött feltryck. Men ändå så var det skitenkelt att ställa allt till rätta igen.
Citera
2010-01-28, 16:16
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Noh
Så om du försökte avinstallera, kanske explorer.exe i din dator som jag antar kör windows så skulle den fortfarande fungera fint?
Nej, trodde inte det.
Det vet jag inte hur man gör och tvivlar på är något som skulle råka hända som i det här fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-Jan
Nu var ju det här inte ett litet feltryck utan ett rejält jävla hjärndött feltryck. Men ändå så var det skitenkelt att ställa allt till rätta igen.
Poängen är att Linux inte är något för nybörjare utan endast bör hanteras av folk med expertis då man annars lätt kan råka ha sönder systemet vid exempelvis programinstallationer.
Citera
2010-01-28, 17:33
  #8
Medlem
mannenmedhattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dacali
Det vet jag inte hur man gör och tvivlar på är något som skulle råka hända som i det här fallet.

Poängen är att Linux inte är något för nybörjare utan endast bör hanteras av folk med expertis då man annars lätt kan råka ha sönder systemet vid exempelvis programinstallationer.

Jag kan berätta om min kära far som inte allt för länge sedan tyckte att hans windows-dator gick lite segt. Han tyckte då det var en smart idé att rensa datorn på en massa onödiga filer. Han tog bort mappar lite här och var och i bland annat någon system-mapp.. Precis som man kan tro så startade inte datorn längre korrekt utan vi fick göra en ominstallation. Inget kort kommando för att återställa utan en ominstallation.

Liten jämförelse i hur enkelt det är att sabba windows.
Citera
2010-01-28, 17:40
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mannenmedhatten
Jag kan berätta om min kära far som inte allt för länge sedan tyckte att hans windows-dator gick lite segt. Han tyckte då det var en smart idé att rensa datorn på en massa onödiga filer. Han tog bort mappar lite här och var och i bland annat någon system-mapp.. Precis som man kan tro så startade inte datorn längre korrekt utan vi fick göra en ominstallation. Inget kort kommando för att återställa utan en ominstallation.

Liten jämförelse i hur enkelt det är att sabba windows.
Du måste ju hålla med om att det är skillnad på att manuellt gå in och radera systemfiler och att en systemborttagning är förmarkerat när du ska installera ett simpelt program. Only in Linux!
Citera
2010-01-28, 17:52
  #10
Medlem
mannenmedhattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dacali
Du måste ju hålla med om att det är skillnad på att manuellt gå in och radera systemfiler och att en systemborttagning är förmarkerat när du ska installera ett simpelt program. Only in Linux!

Ja, det håller jag med om! Det jag reagerade på var att du säger att man behöver någon sorts expertis för att använda linux och att det var enkelt att sabba en installation. Det TS gjorde var en miss. Tyvärr håller jag med om att det inte borde vara så enkelt att råka ta bort en massa viktiga filer, men likväl i windows kan man göra det - även fast det kanske inte är samma grej att ta bort filer manuellt och avinstallera ett program.
Citera
2010-01-28, 22:10
  #11
Medlem
Bent Metals avatar
Citat:
Du måste ju hålla med om att det är skillnad på att manuellt gå in och radera systemfiler och att en systemborttagning är förmarkerat när du ska installera ett simpelt program. Only in Linux!

Systemborttagning? det var ju trots allt långt ifrån hela systemet som brakade. Det var ju faktiskt bara skrivbordsmiljön. Alla privata filer och doningar ligger ju kvar.
Citera
2010-01-28, 22:18
  #12
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bent Metal
Systemborttagning? det var ju trots allt långt ifrån hela systemet som brakade. Det var ju faktiskt bara skrivbordsmiljön. Alla privata filer och doningar ligger ju kvar.

Dessutom vill man ju kanske byta skrivbordsmiljö och då finns alltid möjligheten att avinstallera det gamla innan man installerar något nytt.

Själva operativsystemet påverkas ju inte.

Lite överkurs är att man faktiskt kan ha olika skrivbordsmiljöer installerade så att om man är flera användare så kan man ha login i konsolfönster och vid inloggning starta upp det skrivbordsmiljö (typ Gnome eller KDE) som just den användaren vill ha.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback